Om mat fra iceland og søndagstanker på en mandag

Til tross for at jeg i går var dum nok til å forsøke å få folk til å oppføre seg i kommentarfeltet mitt, og dermed skremte bort halvparten av de ivrigste følgerne mine, ligger jeg fremdeles på femteplass i dag. Jeg håper de som forlot meg kommer tilbake, for jeg er ikke en gammelkommunist som ønsker å sensurere slik som en antydet.  Jeg synes det bare er unødvendig at kommentarfeltet mitt til tider så ut som ei søppelbøtte full av edder og galle.  Skriv hva dere vil, men siden jeg har redaktøransvar kommer jeg til å slette kommentarer der familiemedlemmer til andre bloggere blir omtalt. Greit?

Som de te fleste andre toppbloggere er jeg selvsagt mest opptatt av meg selv, og startet derfor på femteplassen i dag.  Ja, ja Jeg begynner virkelig å oppføre meg som en ekte toppblogger.

Så da fortsetter vi med fjerde plassen, sparer toppen til slutt. Smart. På den måten kommer flere til å lese hele innlegget mitt. Jeg har noen ganger følelsen av at noen stopper etter at de har lest om kokken, jeg mener toppen.
Stine har forstått at det å tenke, og dele sine tanker er i vinden for tiden.  Alle følge jo etter Kjerringtanker. Tre tanker kom hun opp med i går.

Den første tanken er at nå stenger Bergen ned. Hva om virusmutasjonene brer seg og hele landet må stenges ned.  At regjeringen innfører portforbud. Da kommer mange til å gå på en psykisk smell.
Jeg deler Stinas bekymring.  Folk har vært delvis isolert i 11 måneder nå.  Det er klart det tærer på psyken til noen og en hver. Og dessverre tror jeg ofte at de som er mest ensomme fra før er de som er mest engstelige og isolerer seg mest.
Jeg har flere i min omgangskrets jeg er oppriktig engstelig for.

Når det kommer til portforbud tror jeg regjeringens ønske om å få den hjemmelen som gir de rett til å innføre det ikke går gjennom.  Høringsrunden som har vært viser at folket ikke ønsker det.  Jeg tror ikke en slik forordning kommer til å få flertall i Stortinget.  Jeg kan heller ikke se at det vil være et fornuftig virkemiddel annet enn i de tettest befolkede bydelene i de største byene. Så da måtte portforbud kun innføres i soner. Hvordan hadde det tatt seg ut hvis for eksempel Byrådet i Oslo innførte portforbud på Tøyen eller Stovner men lot beboere i Holmenkollåsen og i Ullevål Haveby vandre fritt rundt? .

Så tenker Stina på sommeren.  Sommeren 2021. Hvordan blir den? Er alle voksne vaksinert slik at vi kan begynne å  leve livene våre som normalt?
Det lurer jeg på og.  Jeg kjenner at jeg ikke helt klarer å tro det.  Det er hele tiden forsinkelser med  vaksineleveringer. Usikkerhet om vaksinen virker også på de nye mutasjonene. Og viruset har sikkert mutert enda flere ganger innen sommeren.

Samtidig er det begrenset hvor lenge man kan pålegge en befolkning å leve under strenge begrensninger.  Man bikker en dato når man bikker 12. mars og ett år.  Erna og Bent snakker hele tiden om at vier i innspurten, at det bare er noen bratte bakker igjen så er vi i mål på maratonen. Jeg håper inderlig ikke det blir for mange strafferunder.

Jeg hørte Nakstad, tror jeg det var i ett eller annet intervju si at han kunne tenke seg at 17. mai kunne være en fin dato og åpne landet igjen.  Med barnetog, folk i gatene, vaiende flagg og feiende korpsmusikk.  Det er en flott tanke, et flott bilde. Dessverre klarer jeg ikke helt og tro på den.
Når jeg skriver dette skjønner jeg at også jeg er påvirket psykisk av denne lange nedstengingen. Jeg har blitt mer pessimistisk.

Den tredje tanken til Stina har jeg litt problemer med å forstå. Mulig den er smart og alt det der. Det er mer kjerring-genet mitt som slår inn. Jeg skjønner liksom ikke hva hun snakker om. Har ingen forutsetninger for å forstå om tanken er snart eller mindre smart.
Det handler om Insta videoer. Stina hater når folk skal lage sånne overdrevne ansiktsuttrykk i videoene.  og også den nye måten og klippe videoene på med en mengde klipp. Og hvert klipp starter med en skarp lyd. Hun takler det virkelig ikke, og det gir henne akkurat samme følelsen som ASMR.

Jeg tror jeg så to Insta-videoer i helgen.  Et av en kollega som snørekjørte på ski med hunden sin. Hun gikk på trynet med go-pro-kamera eller hva hun nå filmet med.  Den andre videoen, nei det var på snap, og det var av noen som gikk på skøyter på isen.  tror ingen av dem var klippet og redigert, og hørte ikke noen høye lyder…
Hva ASMR er aner jeg ikke. Må google.

Autonom sensorisk meridianrespons er en opplevelse karakterisert som en statisk-lignende, eller prikkende, følelse mot hud, som typisk starter i hodebunnen for så å bevege seg ned mot nakke og øvre ryggrad.

Jeg ble ikke noe klokere av det, men ser at det er en hel haug med ASMR triggere på youtube.
Kanskje noen av leserne mine (hvis jeg har igjen noen) kan opplyse meg?

Og når vi snakker om ting jeg ikke forstår. Fenomenet på bloggen til Andrea Sveinsdottir er også en slik ting. Hun og kjæresten filmer at de smaker på mat de har kjøpt på Iceland, en butikk med importerte matvarer vi ikke ser så ofte i Norge.  Jeg har sett flere slike videoer hos flere av toppbloggerne. Hva er egentlig greia? Og hvorfor gir dette klikk?

På andre plass ligger Ida Wulff.  Men der er det lite nytt. De samme gamle tankene om hva som er enklest å ha i hus. tenåringsjenter eller tenåringsgutter.

Så har vi kommet til den store finalen, til bloggen som ligger på toppen, Til selveste Kokkejævel.
Innlegget handler om en artikkel i KK som selvsagt handler om han. Skal etter hva jeg forstår handle om livet etter at man har mistet en baby og fått et nytt barn.
Jeg kunne skrevet mye om det temaet. Jeg har selv mistet to barn, og siden det er 18 og 27 år siden har jeg og noen erfaringer med livet etterpå.  Men jeg klikker meg ikke inn på KK-artikkelen.  Det er ikke den jeg skal kommentere. Det er Kokkejævels innlegg som er gjenstand for mitt kritiske blikk.

Han har altså blitt kontaktet av KK som ønsker å lage en oppfølgersak på en sak de lagde i fjor om det å miste et barn. Ogselvsagt vil Kokkejævel medvirke.  Jeg vet han er positiv til pressen, og sier nok sjelden eller aldri nei. All medieomtale er jo god PR

Men vent litt.
Da Ring Blad lokalavisa her var i kontakt med han på fredag angående den såkalte blogg-krigen vår som dere kan lese om i innlegget Jeg er skuffet, sint men aller mest trist…. ønsket han ikke å kommentere. Til tross for hans manglende ønske om medvirkning var artikkelen i tillegg til arkivbildet av meg fra mitt eget kjøkken illustrert med et bilde av en smilende Kokkejævel.
Jeg har ikke så veldig høye tanker om lokalavisa for tiden, lørdagsavisen ligger fremdeles urørt. Men jeg tror ikke de bruker bilde av Kokkejævel uten lov.  Redaktøren er profesjonell slik.

“Vi har vært i kontakt med…” var ordene journalisten brukte da jeg sa at jeg trodde at Sandøy, altså Kokkejævel sikkert  heller ikke ønsket en slik mediesak.
At de har hatt kontakt betyr ikke nødvendigvis at det er avisen som har tatt kontakt.
Vi vet jo at han tok kontakt med arbeidsgiveren til en annen person han mener mobbet han.  Kanskje  han kontaktet lokalavisen her nede for å ramme meg?
Jeg pleier ikke å være opphengt i konspirasjonsteorier, men for meg er det faktisk en mer troverdig forklaring enn at akkurat denne journalisten skulle sitte å følge med på bloggen min.

Jeg pleier sjelden nesten aldri å lese kommentarfeltet til Kokkejævel,. Men siden fyren er så opptatt av å lese kommentarfeltet mitt at han sender meldinger en lørdagsettermiddag som jeg opplever som truende, et ønske om å knekke meg, klikker jeg meg inn i dag.

Kommentarfeltet er som ventet fylt opp med varme og omtanke. Ikke uventet . Han har delt en følelsesladet historie om å miste barn og lykken med å få et nytt barn.  Jeg vet som sagt litt om det, og han og familien fortjener alle hjerter og gode tanker de kan få.

Men så er det noe som jeg reagerer på,  En med nicket “Birgitte” har lagt inn følgende kommentar.

Når man ikke trodde virkemidlene for å få klikk kunne bli verre. Nå tror jeg du har nådd bunnen, altså.

Noe så hjerterått og grusomt å skrive.  Det velter seg litt i magen min.  Men raskt melder en tanke seg. Kokkejævel har moderert kommentarfeltet sitt.  Hvorfor godkjenner han denne kommentaren?  Hvem er denne “Birgitte” for et grusomt nettroll? Eller er kommentaren lagt inn for å oppnå  engasjement?

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag?
Jeg tror Gamle Gubben Grå og jeg må teste ut litt ukjent mat.  Det blir nok en tur til Krone

Lag dere en fin dag, og skriv hva dere vil i mitt kommentarfelt.

 

 

24 kommentarer
    1. Kokkejævel har gått alt for langt når han sender deg truende meldinger pga. kommentarer du har godkjent! Hva med de kommentarene HAN har godkjent i SITT kommentarfelt!! Jeg blir helt matt! Det er et par andre ting jeg gjerne skulle ha skrevet om den fyren, men av hensyn til deg så lar jeg det være. Det er mye spennende hos Krone frukt & grønt, – har vært innom der noen ganger. Jeg har bl.a. lagd bulgur, og så har de store glass med soltørket tomat, kapers og mye mer! Må nok finne flere oppskrifter, for det finnes endel der jeg ikke vet hva jeg skal bruke til. Det er jo også en tilsvarende butikk oppi Fossveien. Ha en fin dag, Brit! 🙂

      1. Jeg vet ikke om meldingen var ment truende. Men da jeg svarte med at jeg opplevde den som et forsøk på å knekke meg, fikk jeg ingen unnskyldning. Bare en kommentar om at jeg var mobber og terroriserte han. Litt rart, i og med at det jo var han som sendte meldingen jeg bare svarte på.

    2. Vet du hva Brit? (Ja eg føler vel me er litt på fornavn?) Tror du har ganske rett i dine antagelser, nå gjenstår det bare å se om det er riktig 🙂 Dette er som en triologi som aldri ender før toget står på en endestasjon….Fortsettelse følger 🙂

      Du har i allefall ikkje mistet meg, eg liker dine betrakninger – både de morsomme og mer alvorlige 🙂
      Lag deg en GOD mandag <3

      Klem Vibbedille 🙂

    3. JA.
      Jeg ble provosert i går, og takket for meg. Mulig jeg misforsto litt også. Etter å ha lest din mer utdypende forklaring har du min fulle støtte likevel. Ønsker deg en fin dag videre!
      Klem

      1. Takk! Jeg skjønner at du ble provosert. Jeg trengte bare litt tid til å tenke, reflektere over hendelser, og da trengte jeg litt pause fra meldinger i tide og utide.
        Håper du fortsetter å følge meg, og skriv nesten hva du vil

    4. Hei hei hei. Her er du igjen:) Digger deg. Forstår godt du har måtte gå litt i tenkeboksen, men det er dette jeg liker å lese. Ble litt forvirret av deg her i uken som var, men ny uke og nye muligheter. Ha en flott dag.

    5. Godt å kjenne på en ny uke og nye muligheter. Forstår at det må litt tankegang til av og til. Og den uken som har vært har vært heftig.
      Så ønsker deg en litt roligere uke som kommer.
      Jeg kan ikke starte å lese avisene før jeg har lest deg og dine memoarer.
      Du har min fulle støtte og jeg vil ikke slutte å lese deg, stå på.
      Ønsker deg en super uke med nye og mange oppturer.
      Lag deg en god mandag

    6. Tenk at en voksen dame gidder å bruke tiden på å kommentere og rakke ned på andre bloggere… Snakk om å tjene penger på bekostning av andre… Nei, nå har jeg lest bloggen din to ganger, og det er minst en for mye. Dette var lavmål..

      1. Hvis det gleder deg så tjener jeg ikke stort med penger. Hadde også vært fint om du ga meg eksempel fra dette innlegget om hva du ser på som nedrakking, og av hvem.

    7. Synes det er litt drøyt å antyde at kommentaren til Birgit kan være fabrikert for å få likes/engasjement. Historien dreide seg om hans døde barn og det syns jeg det er ufint å være småspydig om. Alt det andre er greit nok, men folk reagerer forskjellig på sorg. Noen stenger sorgen inne, mens andre snakker/skriver om den ustanselig. Jeg tror han skriver mye om dette fordi det nager han hele tiden. Satire er ikke å kaste mistanker over andres intensjoner med å utlevere sorg og vonde opplevelser.

      1. Innlegget til Kokkejævel handlet om reportasjen i KK. Og jeg er enig med deg i at sorg kommer til uttrykk på mange måter. Det finnes ikke en riktig eller gal måte å sørge på.
        Jeg er helt enig med deg i at det er relativt stygt å insinuere at den kommentaren er skrevet for å få engasjement.
        Noen ganger er virkeligheten stygg rå og brutal. Jeg spør meg bare hva er hensikten med å godkjenne den kommentaren da? Han har jo moderert kommentarfeltet sitt for å slippe slike kommentarer.
        Ved å da godkjenne en slik kommentar vet han at engasjementet blir stort klikkene kommer.
        Jeg forsøker bare å vise hvordan ting kan henge sammen. Nei det er ikke pent av meg. Det er relativt mye som ikke er pent.

    8. At noen har tipset lokalavisen, regner jeg som overveiende sannsynlig, men det kan like gjerne være noen i nærmiljøet ditt som noen fra bloggverden. Du har tross alt fått mange lokale lesere også etterhvert som bloggen din er blitt mer profilert. Neimen ikke godt å si.

    9. Synes du var vel “ekkel” med kokken nå.. Trodde dere hadde røyka fredspipe. Tror heller ikke han har tipsa avisa..du har jo mange lesere i nærområdet, tipper jeg. Eller noen i avisa følger med deg..
      Spennende m butikker som har alt mulig vi ikke er så vante med å bruke.
      Kan godt komme med oppskrift og tips!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg