Jeg er skuffet, sint men aller mest trist….

Kvelden går mot natt.  Jeg er utrolig sliten i kveld. Tom.  Jeg tror ikke jeg skal måle blodsukkeret akkurat nå…  En journalist i lokalavisa tok kontakt med meg i dag. Ønsket å ha en prat om den avsluttede “blogg-konflikten”.  Jeg har hatt En effektiv dag med masse møter og svarte ikke journalisten med en gang. Så faktisk ikke meldingen eller at hun hadde ringt meg.
Når jeg ser det svarer jeg at konflikten er avsluttet og at jeg ikke har noen kommentar ut over at jeg har et inderlig ønske om at dette ikke blir en mediesak.  Jeg tror dere som har fulgt med på denne konflikten og lest en del i kommentarfeltene forstår at mediedekking av denne saken nå helt klart ikke er det som vil bidra til fred og fordragelighet.

Men lokalavisa har bestemt seg.
Spørsmålet er tydeligvis ikke om det skal publiseres eller ikke. Spørsmålet er om jeg ønsker å komme med et tilsvar eller ikke.
Jeg kjenner tårene brenner bak øyelokkene når jeg ringer journalisten og nærmest trygler henne om å la være å lage en mediesak.  Jeg kan overhode ikke forstå hvilken interesse denne saken kan ha for avisens lesere.
Jeg møter absolutt ingen forståelse.

I det jeg kjenner sinnet komme klarer jeg å  telle ti, fem og en halv og roe meg såpass at jeg ikke sier noe dumt.
I lokalavisa går det en sak for tiden om en politiker som sist helg la ut en melding på redaktøren til lokalavisen  som virket for de fleste som om denne politikeren forsøkte å styre hva lokalavisen skriver om.
Jeg reagerte veldig på den kommentaren til lokalpolitikeren.  Det er ikke ok hvis vi politikere mener vi skal styre hva pressen skal skrive eller ikke skrive.
Det var best å besinne seg før neste overskrift ble “Rødt-politiker forsøkte å kneble pressen”. For det ønsker jeg ikke.  Jeg ønsker at pressen skal ha et kritisk blikk på det vi politikere bedriver.

Sjakk matt. Avisen måtte få lov å skrive det de ønsket.
Jeg ba om å få tilsendt det de ønsket å skrive slik at jeg kunne komme med skriftlig tilsvar. Tillitten på at de ville sitere meg korrekt på et muntlig svar var overhode ikke til stede.

Så da var det dette Ring blad valgte å publisere på nettsiden sin ved 18tiden i ettermiddag.

Ba om unnskyldning etter blogg-krangel

«Jeg beklager den belastningen jeg og bloggen min har vært for Kokkejævel og hans familie», skriver blogger Brit Walbækken Bøhler på bloggen sin Kjerringtanker.
Brit Walbækken Bøhler fra Ringerike er ikke bare kommunestyrerepresentant for Rødt. Hun har også blogget i flere år, og denne uken har lesertallene hennes nådd nye høyder og topp 3 på lista over Norges mest leste blogger. Dette etter at hun havnet i konflikt med Norges mest leste blogger, Asbjørn Sandøy, som blogger under navnet Kokkejævel.
Følte seg mobbet
Essensen i konflikten har vært at Sandøy har følt et vedvarende fokus fra Bøhler som mobbing. Bøhler på sin side har i flere år blant annet kommentert de mest leste bloggene, med en satirisk penn, etter eget utsagn. Hun skrev tidligere at hun ikke mente hun omtalte Kokkejævel annerledes enn andre bloggere.
Onsdag la Kokkejævel ut et innlegg der han fortalte hvordan det langvarige og hyppige fokuset har påvirket ham. Han føler seg mobbet og trakassert, og fikk støtte fra mange av sine tilhengere.
En av støttekommentarene skremte Bøhler:
«Ja hvorfor legger du ikke ut fullt navn, alltids noen som kunne stoppa munnen på dette trollet».
– Redd
Bøhler skrev på bloggen sin torsdag at hun undrer på om noen lurer utenfor huset hennes og venter på henne. At hun lurer på om noen har tuklet med bremsene på bilen hennes.
«Jeg er tredjemann på bloggtopplista i dag, men jeg føler ikke den boblende gleden man kunne forvente. Sannheten er at jeg er redd. Det er ikke hver dag jeg våkner til trusler om at noen vil meg vondt, Det er ikke hver dag jeg våkner til noe som kan tolkes som drapstrusler».
Skværet opp
Etter at hun publiserte dette, tok Sandøy kontakt med henne, kom det fram på Kjerringtanker. De to skværet opp, ifølge innlegget, og Bøhler kommer med en unnskyldning til sin blogger-kollega.
«Jeg ser at Kokkejævel kan føle mitt langvarige fokus på han og hans blogg som belastende. Og etter å ha kommunisert med han og hørt hvordan han har opplevd det å bli gjenstand for min glitrende penn såpass lenge har jeg ikke noe problem med å se at det har vært en belastning. Jeg ønsker derfor her på bloggen, som jeg og har gjort personlig til Kokkejævel, å si at jeg beklager den belastningen jeg og bloggen min har vært for Kokkejævel og hans familie», skrev hun torsdag kveld.
Hun opplyser videre at Sandøy og hun har blitt enige om noen kjøreregler seg imellom, uten at hun vil opplyse om hva de er.
«Det å bidra til at en «blogg-krig» stopper i stedet for å eskalere krever minst ett voksent menneske som tar ansvar for sine egne handlinger», slo Bøhler fast i bloggen sin fredag morgen.

Tilsvaret mitt lød:

Når jeg har såret noen ber jeg om unnskyldning.
Det gjorde jeg til Sandøy i går. Vi skværet opp og var enige om å gjøre vårt til å roe temperaturen i kommentarfeltene.
Når Ring Blad til tross for mitt tydelig uttalte ønske velger å trykke dette innlegget kan det føre til at strømmen av til dels hatske kommentarer igjen øker. Det synes jeg er trist.
Kommentarene i kommentarfeltene kan være minst like belastende som blogginnleggene. Og Ring Blad setter med sin publisering fokus på en “blogg-krig” vi som er en del av den ønsker å legge død.
Jeg skal passe meg vel for å prøve å instruere pressen. Ring Blad må selvsagt få lov til å publisere det de måtte ønske.
Jeg merker meg at det nok en gang er å fremstille meg som en mobber. Det synes jeg er trist.

For de som ikke helt forstår den siste setningen. Den at lokalavisa nok en gang fremstiller meg som mobber. Les  Lokalavisa ringte – igjen. I en debatt i kommunestyret om hvor stort frikjøp Varaordføreren skulle ha, om vi skulle betale han en hel eller halv million kom jeg til å si at Ordføreren ikke trengte Varaodføreren som mannlig støttekontakt.
Det var for å illustrere et poeng. Men den setningen gikk igjen i en rekke antall redaksjonelle saker så vell som leserinnlegg de neste ukene.  Jeg ble fremstilt som en mobber i et sted mellom fem og ti innlegg.

Nå er de i gang igjen.

Og det er det som virkelig plager meg.
At lokalavisen bevisst forsøker å fremstille meg som en mobber.
De som kjenner meg og kjenner min bakgrunn vet hvordan deler av oppveksten min var. Jeg skildret det ganske bra i blogginnlegget  Blogging mot mobbing – La de ikke lykkes fra 2017.
Jeg vet hvor ufattelig vondt det er å bli mobbet.  Jeg er ingen mobber!

Jeg har brukt mesteparten av mitt voksne liv for å være en støtte og hjelp for folk som har det vanskelig, kjempe saken for folk som ikke har en så tydelig stemme som meg, som ikke når frem, som ikke blir hørt.
Det føles så utrolig vondt å bli fremstilt som en mobber.  Det meste andre kunne jeg takle, men ikke det.

 

32 kommentarer
    1. Du er ingen mobber! Du skriver glimrende og reflektert og satiretekstene dine er som regel spot on. Synes det er ille at du henges ut som en mobber. Fatter ikke at det du skriver kan oppfattes på den måten. Synes verden er litt urettferdig mot deg nå🤗❤️. Trøst deg med at Monty phyton også fikk mye pepper en gang i tiden 😉 Du er i godt selskap. Sender deg en virtuell klem🤗 La morgendagen bli god 😘

      1. Jeg tror ikke avisen har lest så mange blogginnlegg og satt seg inn i saken. Mulig bloggkonflikten passe inn i et bilde de ønsker å skape. Mulig de har lite skrive om

    2. Jeg synes det er veldig rart at de fremstiller deg som en mobber, det er du vitterlig ikke! Du skriver veldig bra satire og ironi, det er ikke mobbing! Må snart inn som fag i skolen tror jeg så folk kan skjønne forskjellen, og ikke bli så krenket hele tiden. Det er faktisk ikke din skyld at noen få er fryktelig nærtagende. Prøv å tenke på alle oss som liker bloggen din i stedet. ☺️

      1. Takk, og ja å våkne til et kommentarfelt full av omsorg og forståelse gjør godt. Jeg har og fått en del henvendelser fra avislesere som reagerer. Og som min gode mentor og politiske forbilde pleier å si. “All PR er god PR”

    3. Dette har du ikke fortjent . Kontakt avisa og få dem til å rette opp i dette. Det er forkastelig av avisa 😡. Du er ingen mobber.

      1. Du jeg hadde en lang prat med de journalisten i går. Hun er klar over hva jeg føler og mener. Det endret ikke hennes beslutning. Jeg vet og at den er klarert med redaktøren. Så, nei. det gjør jeg ikke.
        Jeg har intet ønske om en artikkel om at jeg forsøker å styre eller påvirke pressen.
        Ser jo her lenger ned at andre har kontaktet journalisten, Det tror jeg fort andre kan komme til å gjøre og ut fra meldinger jeg har fått.
        Jeg delte artikkelen til lokalavisa på fb siden min og skrev litt der og om hvordan jeg følte det.
        Du vet vi bloggere tar det “i våre egne kanaler” når vi føler oss tråkket på tærne.

    4. FY F…!!
      Dette er så IKKJE riktig og det forbanner meg at motparten i denne saken IKKJE har bedt om unnskyld, ja for han har akkurat like mye å be om unnskyld for hvis du har det. Det “Ovene fra ned” innlegget om selvkritikk er bare latterlig hvor det avsluttes med et høylytt “Beklager!” *Kjøss meg i ræva!* Nå er eg så sint og det er søren ikkje ofte eg er, men NOEN må få frem hva som er rett og galt her, for hvis det ikkje har kokt før så kommer det til å koke godt i morgen når dette leses av enkelte hordemedlemmer! Fy skam på den lokal avisa…

    5. SÅNN! *klapser i hendene*
      Da har eg sendt en laaang mail til Marit i Ringerike Blad, så enkelt!!
      Et sted var eg NØDT for å skrive hva eg ser, for det som skjer her er ikkje riktig overhodet!
      Nå går eg å legger meg 🙂

      Håper du også får sove Brit 🙂

      1. Sååå bra! Leste det innlegget i avisa før det kom her, og jeg satt ganske rystet og lurte på hva dette var slags lavmål fra en avis. Helt utrolig! De hadde t.o.m lagt innlegget inn på FB-siden til avisen. Syns det var et skammelig innlegg! Jeg er ikke noe flink til å kommentere, men måtte bare si at det var flott at du kontakten journalisten, for dette var bare helt elendig, og unødvendig…

      2. Takk!!
        Kunne du sende meg kopi av den meilen? Kunne ha moro av å lese den.
        Jeg har sovet godt. Var skikkelig utslitt – og rota meg ikke opp før halv ni i dag. Det er lenge for å være meg.

    6. Kommentaren min forsvant visst i løse luften. Men jeg ville bare si at du har overhodet ingenting å be om unnskyldning for , hverken overfor kokken eller varaordføreren…
      Synes likevel det er godt jobbet av både deg og kokken å ha SNAKKET SAMMEN , det må jo være noe nytt i bloggverden!
      All honnør til dere begge for det.
      Men igjen: Du er ingen mobber, det vil nok de aller fleste være enige om når de nå leser innleggene dine, og det tror jeg kanskje det er mange flere enn de som pleier lese til vanlig kommer til å gjøre nå…:)
      Det som blir lagt ut i lokalavisa synes jeg er helt greit, og jeg leser IKKE at du blir fremstilt som mobber.
      Du er en dyktig skribent og du bruker satire, som slett ikke er noe å be om unnskyldning for.
      Jeg synes også det er helt på sin plass det du skriver i tilsvar til journalisten om uttalelsene dine om ordfører og varaordfører i innlegget “Lokalavisa…
      Unnskyld men jeg fikk en liten latterkrampe da jeg leste det, og synes det er helt klare ord “for pengene”. Blir man støtt av ordet støttekontakt , vel du har i hvertfal ikke noe å unnskylde, hverken her eller der…
      Sov godt, og ikke la deg kneble hverken i bloggen eller politikken!

    7. Forferdelig å lese dette! Blir lei meg! Men ballen er lagt død – hvorfor skal en journalist skrive om dette nå……
      Men en god klem fra meg <3

    8. Politikk er maktkamp, så jeg går ut fra at den nevnte varaordføreren og støttespillerne hans dro mobbekortet da de ikke hadde flere skyts igjen i den kampen. På samme måten som enkelte menn tyr til nevene når de møter sin overkvinne på det verbale planet. Nå til dags er omdømme i pressen en stor del av den maktkampen, så jeg ville ikke sett bort fra at enkelte kunne finne på å blande disse to sakene for å mele sin egen politiske kake. Du er tross alt ingen lettvekter og sikkert ikke lett å ha som motstander ved forhandlingsbordet. Det vil jeg tro kan være utrolig irriterende for dem som er vant til å få det som de vil. Og nå som du i tillegg kan havne på Stortinget, representerer du en enda større trussel for meningsmotstanderne. Det blåser på toppen og dessverre enda mer om man er kvinne. Men da kan du dra kvinnekortet og handicap-/sykekortet om du vil spille samme spill 😉

      1. De dro mobbekortet for å få fokus vekk fra saken.
        Det skrev jeg et leserinnlegg om og viste til varaordførerens parti og kalte det Høyres mediestrategi.
        Jeg tror ikke at noen av mine “politiske motstandere” ville ty til slike skitne grep.
        Jeg tror egentlig de fleste andre politikerne på Ringerike har sansen for ironien, retorikken og humoren min.
        Men man vet jo ikke..

    9. Dette var absolutt fortjent! Når du er så dum at du blogger og legger ut tåpelige ytringer, kan du bare ha det så godt.
      Hilsen Mette

      1. Mette Hansen, følte du deg stolt da du hadde skrevet kommentaren din? I mine øyne var det lavmål…

    10. Egentlig har jeg hatt et velig godt forhold til lokalavisa.
      Det har blitt litt frynsete de siste månedene. Men jeg har blitt forespeilet at den tiden hvor jeg fikk argusøynene på meg ville komme.
      Det er mobber-stemplet jeg ikke liker. Ikke at de ikke alltid heier.

    11. Hadde det vært 2 15pringer som blogget, og den ene alltid kommenterte den andres blogg på en ufin måte, mobbing? Ja

    12. Godt å høre at du er i bedre form i dag og at du har sovet godt til tross for avisen…! Ble oppriktig lei meg over posten din i går, for en merkelig sak å smøre utover når dere hadde sluttet fred og ikke var interessert i å ta det opp igjen.
      Ha en fin helg!

    13. Dette var leit, men dessverre som fryktet. Journalistens oppgave her er å balansere saken, noe hun åpenbart ikke har klart. Har hun i det hele tatt satt seg inn i hva det dreier seg om? Har hun lest Kokkejävels blogg og kommentarfelt?
      Håper Vibbedilles mail kan före til en gjennomgang, og at hun setter seg litt mer inn i saken.

      Trist at du blir stående igjen som mobber. Föler egentlig ikke at det er du eller Kokkejävel som bör poengteres, men kanskje först og framst kommentarfeltproblematikken generelt.

      Önsker deg en god dag og en fin helg, trots allt.
      Klem.

    14. Jeg skjønner du ikke vil ha mere fokus på denne saken, men samtidig tror jeg flere mennesker har fått med seg innleggene og lest bloggene enn de som leser dette i lokalavisen. Det er allerede ute i media på en måte.
      Jeg synes avisen bare har referert til det saken handlet om:
      Du mener du skriver satire. Kokken mener seg mobbet. Kommentarfeltene klikket. Kokken kontaktet deg. Du forsto at dette hadde vært belastende for han. Du ba om unnskyldning. Dere ble enige om kjøreregler.
      Absolutt alt avisen henviser til er jo klipt og limt ut av bloggen din.
      Hvorfor opplever du at de stempler deg som en mobber? Og mobbing var jo det krigen handlet opp. Er det mobbing eller ikke? Burde man tåle såpass? Hvem er den slemme og hvem er den snille? Hva kan tilhengerne finne på å gjøre? Osv osv…

      1. Fordi den samme avisen hadde 8 oppslag i desembersom definerte meg som mobber, selv etter at det såkalte mobbeofferet sa i avisen at hun ikke følte seg mobbet.
        Når avisen på nytt definerer meg som mobber i en ny sak så føler jeg det belastende.
        Så min kritikk her går på avisen. Ikke Kokkejævel. Vi har skværet opp, og så vidt jeg vet har han holdt det han har lovet.

    15. Hei! Kanskje en dårlig trøst, men jeg oppfattet ikke det avisen skrev som negativt. At du har bedt kokken om unnskyldning tolker jeg ikke som at du sier at du har gjort noe galt, men at du sier unnskyld for at HAN har følt det belastende. Mennesker som har evnen til å stoppe opp, selvom det føles urettferdig, syns jeg er flotte mennesker. Det står det respekt av 💪🏼😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg