Rettferdig miljøpolitikk

Jeg innrømmer det glatt. Miljøvern er ikke de jeg er mest opptatt av.  Dere kommer aldri til å se meg suse avgårde i en rød Tesla og dermed tro at jeg redder verden.  Jeg får ikke angst fordi om noen frosk går en utrygg fremtid i møte når eller hvis Ringeriksbanen kommer.  Samtidig ønsker jeg ikke at naturen skal bli en salderingspost som ofras for utbygging og økonomisk fortjeneste

Rødt ønsker å i kutte utslipp, skape arbeidsplasser og sikre naturmangfoldet samtidig. Vårt alternative statsbudsjett viser at det er fullt mulig å gjøre det, det krever bare vilje.

Vi vi styrke Enova, Innovasjon Norge, Nysnø og Miljøteknologiordninga, for å kunne bruke fornybare naturressurser i Norge bedre, og for å få industrien til å kutte mer utslipp. På samme måte som aktiv næringspolitikk sørget for å
bygge opp industri da Norge ble en oljenasjon, må de samme virkemidlene nå brukes for å hindre omstilling til
arbeidsledighet. Vi må ha en omstilling til et grønnere samfunn som samtidig tar vare på både kompetanse og arbeidsplasser.

Derfor vil vi blant annet opprettholde kondemneringsordningen for skip i nærskipsfart, og innføre en ny kondemneringsordning for utrangerte offshorefartøy. Dette sikrer arbeid til norske verft,

Rødt er kritisk til avgifter som rammer usosialt.
I fjor økte regjeringa den laveste momssatsen fra 8 til 12 prosent, som blant annet gjorde kollektivtransport og opplevelser som kino, museer og store idrettsarrangement dyrere.
I år har satsen vært på 6 prosent store deler av året som et krisetiltak, men regjeringen vil sette den til 12 prosent igjen fra nyttår.
Vi reverserer økningen og setter laveste momssats til 6 prosent. Vi fjerner momsen på norskprodusert frukt og grønt og på reparasjoner. Slik vil det lønne seg å velge miljøvennlig.  Det er politikk jeg liker. Gulrot fungerer bedre enn pisk.

Rettferdige miljøavgifter handler om ikke å gi subsidier til dem som har mest fra før, og om å sørge for at de som
forurenser mest gjennom luksusforbruk, betaler mest. Vi fjerner fritaket for engangsavgift for de største og dyreste
elbilene, og vi innfører en progressiv avgift på flybilletter mellom de store byene, der det er mulig å ta tog eller annen
kollektivtransport. På den måten betaler de som flyr mest mellom de store byene mer i miljøavgifter, mens de som er
avhengige av fly som transportmiddel for å besøke bestemor i Nord-Norge, ikke må betale mer.

Oppdrettsselskapene tjener gode penger på å bruke vårt felles hav til å produsere fisk. Det skaper arbeidsplasser og mat, men det fører også med seg problemer som forurensing, lakselus og rømming som truer villaksen.
Derfor øker vi oppdrettsavgiften til 60 øre/kg, en avgift som går tilbake til kommunene gjennom havbruksfondet.

I tillegg foreslår vi en vindkraftskatt til kommunene for å motvirke nedbygging av natur og sikre tilbakebetaling til de lokalsamfunnene som allerede har mistet sine friområder til vindkraftparker.  Må understreke at Rødt er i mot vindkraftparker på land, men at dette er et plaster på såret er skaden alt er skjedd.

Jeg mener vi i Rødt har en god miljøpolitikk som er rettferdig og som bidrar til å sikrearbeidsplasser.
En miljøpolitikk som jeg og kan presentere for de av slektasmedlemmer som får skjelvninger og angst bare de hører ordet MDG eller ser noen fra det partiet på TV.
Jeg tror at når miljøvern presenteres på en fornuftig måte, og man har løsninger på de utfordringer miljøtiltak gir vil ikke motstanden og latterliggjøringen bli så stor som det den er i enkelte miljøer.  For skal vi klare å redde miljøet, må vi ta de grepsom fellesskapet kan enes om.  Det er jo felleskap som fungerer.

4 kommentarer
    1. Er nok ikke den som er mest opptatt av miljøvern jeg heller. Men det er en ting jeg lurer på, omtrent hver gang jeg handler matvarer. Hvorfor i all verden bruker ikke folk nylonnett å ha matvarene i. Omtrent alle jeg ser rundt meg svarer «ja takk» til plastnett. Jeg har brukt nylonnett veldig lenge, lenge før Rema og Kiwi osv begynte å selge i egne butikker. Jeg har spurt et par om hvorfor, og svaret er at de skal bruke de til søppel. Det hender en skjelden gang at jeg må si «ja takk» til plastnett, men min erfaring er at det stort sett blir hull i de pga noe med skarpe kanter. Så jeg kjøper søppelposer, de på Kiwi liker jeg godt.
      Ikke flyr jeg mye (men håper på tur til Kreta neste høst) og Tesla kommer du nok aldri til å treffe meg i 😏
      Og angående oppdrett; like i nærheten bygges det landbasert lakseoppdrett, det er litt spennende synes jeg
      Ha en fin dag videre🙂

      1. Jeg er ei slik som sa ja til plastpose på Kiwi lenge. Men den hvalen med all den plasten i magen… den gjorde inntrykk på meg. I begynnelsen av dette året gikk jeg til innkjøp av at stort, solid handlenett på Rusta. Tenker jeg betalte i underkant av en femtilapp for det. Det rommer som regel alt jeg handler og mere til, har solide håndtak av tau og ryker ikke halvveis inn fra bilen. Jeg husker det ikke hver dag, men veldig ofte. Og jeg elsker det nettet.
        Jeg flyr ikke mye. Jeg teller etter og tror jeg har flydd16 ganger i løpet av mitt 54 år lange liv (eller32 da. Jeg dro hjem igjen og)

    2. Jeg må også ha plastbæreposer til restavfallet, for det er ønsket av renovasjonsselskapet. Så jeg handler i utallige miljøvennlige nett ( har fra alle butikker, omtrent 15 stk totalt), og så må jeg jevnlig kjøpe bæreposer til søpla! Det hadde vært supert om renovasjonsselskapene fikset miljøposer til dette. Sånne som går i oppløsning etterhvert. De klarer det på matavfall, så hvorfor ikke restavfallet? Så har de en morsom greie…de vil ikke ha klær i avfallet. Nei vel, men Fretex vil ikke lenger ha annet enn hele og pene klær de kan selge videre. Det er slutt på å ta imot alskens til gjenbruk på ulike måter. De blir ikke kvitt det… Så da sniker jeg fillene ned i restavfallet. MDG er forøvrig et skrekkelig parti, – de får ikke min stemme, de heller.

      Tesla? Det er ingen i “mitt” område som kjører Tesla, så de elbilene som finnes her, er små og beskjedne. På den andre kanten av byen er det Tesla-eiere, og de er hatet av andre beboere der. 😁Ikke pga misunnelse, men pga hensynsløs kjøring. Rart, det der?

      1. Trodde Fretex tok i mot “alt” så lenge det var rent….
        MDG er sikkert et ok parti, men jeg ser på det som et “nisje-parti” litt vel opphengt i en sak, og evner ikke alltid se helheten. Men MDG lokalt er ok.
        Jeg kunne gjerne kjørt i en knallrød Tesla jeg, hvis noen gidder sponse meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg