Svar på sørsmålsrunde.

Her om dagen hadde jeg Spørsmålsrunde  her på bloggen. Det var smart, for jeg fikk inn så mange fine spørsmål. Jeg tror jeg må dele de opp i flere svar-innlegg.  For gode spørsmål krever gode svar.

En leser spurte hvilket parti vedkommende bør stemme på ved Stortingsvalget neste høst. Hvilket parti som vil det beste for folket.  Nå er selvsagt mitt soleklare svar på det spørsmålet RØDT. Hvordan skal jeg ellers komme meg inn på stortinget?  Men jeg regner med at leseren er så oppegående at vedkommende ønsker en begrunnelse.

Hva som er det beste for folket, var spørsmålet. Jeg tror alle partiene som stiller til valg mener at deres politikk er den beste, og altså den politikken som på sikt vil gagne “folket” og landet best.  For hvem kan definere hva som er best? Det finnes sikkert ikke et fasitsvar på det spørsmålet.

Jeg mener at folk skal stemme RØDT hvis de er for et samfunn med små forskjeller. For det å bekjempe forskjells Norge er en av våre viktigste saker.

Ta bompenger for eksempel. Bompenger er en “skatt” eller avgift om du vil, som er utrolig usosial. For mens bompasseringene knapt merkes på månedsbudsjettet til de som tjener mest kan kostnaden med 2 eller 4 flere bompasseringer i uka være det som velter månedsbudsjettet i en lavinntektsfamilie.  Da kan bommen være det som stenger barna i lavinntektsfamiliene ute fra fotballtreninga eller korpset. Det blir for dyrt.

Når vi så er inne på veier så vil Rødt ruste opp de veiene vi allerede har enn å bygge nye flerefelts motorveier. Det er rimelig mange veistrekninger i vårt langstrakte land som hadde hatt gått av asfalt, gatebelysning, rassikring… osv.

Vi vil og ha mere gods over på skip og bane. Altså færre store trailere på veiene og flere godstog og frakteskip.

Vi er i mot at Bestemor skal settes ut på anbud. Vi tror man får de beste tjenestene hvis man drifter eldreomsorg, så vel som barnehager og renovasjonsselskap selv. Det  sikrer at fellesskapets penger, pengene du og jeg har betalt i skatt går til eldreomsorg, barnehager og renovasjon og ikke inn på kontoene til velferdsprofitører. Misforstå meg rett, jeg har ikke noe i mot at folk tjener penger. Klarer du for eksempel å få godtroende kjerringer på 50+ til å handle all julematen i en nettbutikk i Alta til dobbel pris i stedet for å svinge innom Rema, ja da fortjener du hver krone du får i fortjeneste. Men baserer du forretningskonseptet ditt på å ha et eller flere sugerør inn i kommune- eller statskassa er jeg ikke like imponert.

Vel, dette var litt om Rødt sin fantastiske politikk. Godt valg når den tid kommer.

 

 

 

14 kommentarer
    1. Åh, tusen takk! Det var veldig opplysende for meg! Kan si at det planlegges bomstasjoner her, og det er å flå folk som har minst å rutte med. Selv om jeg er bestemor så håper jeg at jeg skal slippe og måtte gå på anbud. Sykehjem legges ned, og mange i kø. Eldre skal bo lengst mulig hjemme og skal klare seg selv. For og si det sånn jeg stemte ikke sist, men det skal jeg nå. Takk igjen til deg!

      1. I vår kommune er også filosofien at de eldre skal bo lengst mulig hjemme. En fin tanke. Alle vil jo bo hjemme og klare seg selv. Men hva er lengst mulig? Og når blir det umulig å bo hjemme? For de fleste eldre og deres pårørende tror jeg ofte de må bo hjemme lenger enn det som føles trygt. Det er vondt. Vi trenger flere sykehjemsplasser.

    2. Tror det er sånn i alle kommuner at eldre skal bo lengst mulig hjemme. Min kjære nabo på 94 bor hjemme, men de to siste årene flyttet sønnen hennes hjem og hjelper med det praktiske. Litt glemsk er hun, men det går bra. Vi vet jo at eldre som blir demente eller får Alzheimers klarer seg ikke. Det så jeg på min egen far, det var ikke lett og være pårørende. Flere sykehjemsplasser trenger vi, ikke nedleggelse av det ene eller det andre. En fin kveld til deg og gubben grå! Bare en uke igjen til den store dagen.

      1. Faren min er 90 i dag. Han klarer seg fint hjemme uten hjelp. Å være pårørende til en med demens er vondt. Mamma fikk det. Så JA vi tenger flere sykehjemsplasser God helg til deg

    3. Mens lille jeg er jæv*** imot eiendomsskatt ol (jada jeg betaler e-skatt 💩). Bompenger rammer ikke meg , men helst andre i slekta.
      Nå slipper jeg ta noe standpunkt til valget denne gang da …. 😏Kanskje like greit.
      En ting er bomsikkert: Frp har meldt seg ut og vekk fra omtrent hele familien. Vi er ikke intr i rasisme og heller ikke i vin på bensinstasjoner🙄

      1. Vel, jeg ville lyve hvis jeg sa at Rødt er i mot eiendomsskatt. Men vi ønsker et høyt bunnfradrag og at det skal være høyere skatt på eiendom ti, tre osv. Altså at de som sitter med mange eiendommer betaler en større del av boligens verdivurdering skatt enn de som kun eier eget hus og hjem

        1. Da kan man heller nekte gjeldsfradrag ol for sekundær- og tertiærboliger etc. Sånn for unngå Tollefsen…
          😈

    4. Du får meg faktisk til å vurdere å stemme rødt 🤔😃 Jeg blir lei meg når vi får økte forskjeller mellom fattig og rik. Lei meg når man må ha penger for å få hjelp fort innen psykiatrien. Lei meg når bestemor skal ut på anbud. Lei meg når gode gamle NSB ikke kjører toget lenger osv….

      1. Du får følge med fremover mot valget Kanskje du finner mer du er enig med oss i.. Og ja, i forslaget til nytt arbeidsprogram står det at vi skal ta tilbake NSB navnet…

    5. Jeg bodde i en liten kommunen et hakk i tiden tilbake. Jeg stemte på Rv et år, å da jeg kikka på tekst tv etter valget, hadde Rv gått fre ett prosentpoeng i kommunen fra 8 til 9 😂😂😂 da var vi 9 stykker som stemte Rv 🤩😂😂 har stemt flere ganger etter dette på Rv, men ikke i den siste tiden.

        1. sikkert en bra tannlege 👌🏻 Tror ingen kunne drømme om at jeg stemte på Rv, godt at vi har hemmelig valg.. men tror nok de nysgjerrige på opptelling på rådhuset lurte fælt 🤔🤔

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg