Vi må også ofre noe….

Raymond Johansen, dere vet byrådslederen i Oslo, var på dagstur til Ukraina sist fredag. Han besøkte byene Butsja og Irpin sammen med ordførere fra 7 andre europeiske byer. Ja, og så fikk han selvsagt møte Ukrainas president Volodmyr Zelenskyj og fikk tatt det obligatoriske bildet sammen med han. Du blir liksom ikke en av gjengen av viktige politikere før du har fått tatt den selfien.

Turen har gitt Raymond en ny forståelse av krigens alvor, kan jeg lese i VG: Man må nesten ha vært der for å skjønne det alvoret sier han til avisen.
Jeg er glad jeg ikke er så tungnem som Raymond. Jeg tror jeg klarer å danne meg et relativt godt bilde av krigens grusomheter uten å ha sett bildene. Jeg har sett bilder på TV og i aviser. Det ser helt for j**** ut. Det Ukrainske folk har min medfølelse, og ja jeg vil gjerne bidra til å få slutt på krig og ødeleggelser. Hjelpe dem til å bygge opp landet sitt igjen.

Likevel reagerer jeg på at Raymond Johansen strør rundt seg med floskler som:

Alle land i Europa må ofre noe for Ukrainas frihet.

Det aller meste er bagatellmessig når vi kan miste vår frihet.

Norge er ingen øy, og Oslo er ingen øy.

Store ord, flotte ord som byrådslederen lirer av seg i bussen på vei tilbake til trygge Polen, men er det stort mer enn fine formuleringer og store ord?

For noa av det som Byrådslederen mener er bagatellmessig sammenlignet med krigen i Europa er strømpriskrisa.  Og det er dert han henviser til når han mener vi må ofre noe.

Hvem er vi, Raymond? Er det deg og meg? Er det minstepensjonister, alenemødre, uføre og de som lever på sosialstønad? Er det lærere, bussjåfører, radiografer? Ja alle de du og partiet ditt kalte vanlige folk før valget for ett års tid siden. Er det vi, vanlige folk, som må ofre noe for Ukrainas frihet.

Mulig at en øking av strømregninga på flere tusenlapper i året er en bagatell for deg Raymond. Du økte nettopp lønna di med 100.000 har jeg lest og tjener nå 1,5 million i året.  Jeg regner med de 100.000 du fikk i lønnsvekst i år er mer enn nok til å dekke opp for både økt strømregning og økte priser på mat og bensin.
For mange av oss andre var lønnsveksten bagatellmessig – og på langt nær nok til å veie opp for prisveksten.

Jeg kan gå med på at Putin herjer i Europa. Men kan Raymond gjerne med hjelp fra Jonas, han er mer pedagogisk, forklare meg en ting Hvordan det å ha skyhøye strømpriser i Norge bidrar til fred i Ukraina?  For den sammenhengen har jeg litt problemer med å forstå.

Så vidt jeg vet bidrar de høye strømprisene til at statskassa og lønningene til direktørene i kraftselskapene blir feitere.
Ja, jeg kan gjerne være med på å debattere om noe av det overskuddet staten håver inn på de økte strømprisene kan gå til gjenoppbygging av Ukraina, men jeg har ikke hørt at det er debatten nå.

Det blir for dumt for meg når man kommer drassende med begrep som nasjonalisme og populisme for å argumentere mot at det lønner seg å sikre egen beredskap før man eksporterer strøm ut av landet.
Hva er det flyvertene sier når vi er ute og flyr? Fest surstoffmaska på deg selv før du hjelper andre!

Det er ikke Putin som har skulda for strømpriskrisa.  Og strømprisene er ikke automatisk med å bidra til fred i Ukraina eller til gjenoppbygging av landet.
Sammenhengen mellom kraftpriser og krig er at noen land i verden, som Tyskland, har gjort seg avhengig av strøm fra Russland i stedet for å sørge for egen beredskap egen elsikkerhet.
Vi må alle ofre noe, men jeg synes det er feil at mennesker i Norge skal fryse eller ikke ha råd til å dusje fordi politikere i Tyskland har tatt dumme politiske valg.

 

8 kommentarer
    1. Så inderlig enig!
      Jeg har også lest og hørt en del av uttalelsene hans og synes sammenligningene er underlige. Jeg tror ikke at ved at vi i Norge ofrer oss med høye strømpriser vil gi fred i Ukraina. Da må det helt andre virkemidler til og det må nok andre mennesker enn Raymond inn for å ordne opp i det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg