Vi skal ikke sove bort sommernatta

Aslaug L. Lygres dikt Sumarnatta fra 1948 med Geir Tveits melodi er ei nydelig vise.  Den minner oss om alt vi bør bruke denne fine, lyse årstiden til. For de virkelig fine sommernettene kommer ikke så mange i tallet. Snart er det høst og vinter igjen.  Vi burde lagre sommernettene på Norgesglass og ta med oss inni mørketida.

Vi skal ikkje sova bort sumarnatta,  ho er for ljos til det.

Sånn var det hjemme i Drømmehuset i går. Selv om flere av de unge voksne skulle på jobb i dag ville de liksom ikke innse at kvelden var blitt natt og det var på tide å finne senga. Gitaren ble funnet frem, og gitartoner fylte sommernatta.  Lyse, fine sommernetter kan ikke soves bort.

Då skal vi vandra isaman ute, under dei lauvtunge tre. 

Nå ble det ikke noen nattlig vandring under løvtunge trær på meg i natt.  Men kanskje hadde det vært vel så riktig som å prøve å finne søvnen på et litt for varmt soverom.  Søvn ble det lite av i sommervarmen.

Då skal vi vandra i saman ute, der blomar i graset står.

Ja, det er det man burde bruke sommernatta til, vandre ute i frisk natteluft og ta inn over seg blomster, gras og alt sommeren har å by på.

Vi skal ikkje sova bort sumarnatta, som kruser med dogg vårt hår. 

Finnes det noe bedre enn å kjenne nattedugget kjøle deg ned? Kjøle ned hår og hud, kanskje ta et nattlig bad?

Vi skal ikkje sova frå høysåteangen og grashoppespelet i eng,

Hører jeg fremdeles gresshoppene?  Jeg har ikke hørt de i år.. men jeg vet ikke om det har vært noen gresshopper i nærheten av meg…
Da jeg var barn lærte jeg av de gamle at gresshoppesangen var noe av det første som forsvant når en ble gammel og hørselen ble dårligere.
Hører du gresshoppesangen?  Til natta skal jeg ut og lytte.

men vandra i lag under bleikblå himlen til fuglane lyfter veng. 

Tenk å vandre under blekblå himmel i det morgengryet kommer og fuglene starter sin morgensang.

Og kjenna at vi er i slekt med jorda, med vinden og kvite sky,

Sjelden føler en seg vel mer i slekt med naturen, som en del av et stort alt, som i slike stunder.

og vita at vi skal vera isaman, like til morgongry. 

I natt, i natt skal jeg oppleve og sanse sommernatta med alle sanser. Jeg er muligens for gammel til å høre gresshoppene spille, men jeg er ikke for gammel til å nyte sommernatta ute sammen med han jeg elsker.
(Så gjenstår det selvsagt å finne ut om Gamle Gubben Grå ser på det på samme måte som meg, eller om han er blitt en sur gammel gubbe som ikke kan nyte sommernatta.)

 

14 kommentarer

Siste innlegg