90%enig med meg selv

I går la VG ut sin valgomat, og selvsagt måtte jeg teste den.  Det viste seg at den av kandidatene som stiller til valg så er jeg mest enig med meg selv.  Hele 90% enig med meg selv faktisk!

Noen vil sikkert finne det litt merkelig at jeg ikke er 100% enig med meg selv og jeg kan forstå det.  Men det har og sin forklaring.  Når jeg svarte til VG på spørsmålene som kandidat for en drøy måned eller to siden kan det hende at jeg har vært helt uenig eller enig i noe, og at når jeg svarte for meg selv krysset av for litt enig eller litt uenig.

Det er jo heller ikke alle deler innen politikken som engasjerer meg like mye. Det er lettere å krysse av for litt enig hvis det ikke er en av de områdene man brenner mest for.

Når jeg svarte som kandidat var jeg opptatt av å svare 100% i tråd med Rødt sitt program. Når jeg så tok valgomaten svarte jeg helt ærlig,  også på de områder hvor jeg kanskje har om ikke motstridende så i det minste litt annet syn enn flertallet i Rødt. Ingen er 100% enig i alt i et partiprogram.

Men gå inn på VG og ta valgomaten du og.  Later du som  om du er fra Buskerud kan du finne ut hvor enig eller uenig du er med meg.

16 kommentarer
    1. Dette var gøy!☺️ Jeg er 60% enig med deg, og tok alle temaene, mens jeg er minst enig med totalen av Rødt’s kandidater (55%).

    2. Men jeg var bare 64% enig med de to øverste fra “mitt parti”…., litt mer med nr 3. (mest med nr 13).Totalt var det partiet på topp da.

    3. 48% enig med deg. Tok ikke alle, bare den standarden som kom opp.. men du!!..Det står nederst: hvorfor skal vi stemme på deg. Der er det MASSE skrivefeil🙈Der må det ha skjedd en feil!! Mulig vg?🥴Da vet du om det, og må få rettet det!

    4. Morsomt.
      Jeg var mer enig med deg enn Rødt. 69 mot 60.
      Rødt var nest-dårligst av partiene og du var bare 3 prosentpoeng dårligere enn det «beste» partiet 😂

      Det sier jo noe om at jeg hadde veldig få svar som var enten helt enig eller uenig.
      Greia er at jeg føler ikke jeg kan mene sterkt om noe uten å ha satt meg skikkelig inn i det. Magefølelsen er ofte feil, det er som regel premisser man ikke vet om.

      Og partiet jeg var mest enig med – 72% skal jeg i alle fall ikke stemme på 😂😂

      Det er vanskelig – når man ikke har noen klar mening føles det ikke særlig viktig å avgi den stemmen.

      1. Det er mange nok som mener sterkt uten å ha satt seg inn i sakene…
        Jeg mener jo at det er viktig å stemme. Jeg tror og at de fleste menneske har noe de har sterke følelser om.
        Et år, før jeg var politisk aktiv, gikk jeg fra valgbod til valgbod og spurte om hva de mente om Helseforetaksmodellen. Du skjønner jeg er så mot den måten å organisere sykehusene på.
        Da Høyre før valget i 2013 lovte å legge ned de regionale helseforetakene sto jeg Røde Brit på talerstolen på Radiografforbundets landsmøte og ba folk stemme Høyre (Høyre har siden “ombestemt” seg i saken har en statssekretær forklart meg når jeg på neste landsmøte etterlyste den nedleggelsen….)
        Finn din sak og sjekk ut hvilket parti du tror vil klar å gjøre noe med saken.

        1. Ja, hadde jeg bodd i rett fylke skulle jeg nok stemt Rødt 🙂 – selv om jeg vel aldri i «voksen» alder har stemt noe på venstresiden. De gangene det har virket helt hipp-som-happ for meg har jeg faktisk droppet å stemme.

          Jeg får vel sette meg mer inn i de lokale forholdene – altså hvilke partier det «er vits i» å stemme på – og finne meg noen saker…en ting jeg mener ganske sterkt om er nedvurderingen av navere, karensåret i Aap-ordningen og NAVs -ganske systematiske – behandling av syke mennesker. (Jeg er ikke trygdet selv, men har satt meg litt inn i det pga nære venners situasjon)

          Miljø er jo selvsagt også viktig, men der skal jeg være så ærlig at jeg ikke vet hva som er riktig (annet enn å i alle fall akseptere at det er en sak).

            1. …må bare presisere at jeg med navere mener brukere av nav. Ikke den ubehagelige definisjonen at det er dem som snylter seg til trygd.
              Men det ser det jo ut som du forsto, men likevel greit å presisere :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg