Ekstrahender lagt til kjøling og elefantfiske med not.

Sitter her med tekoppen mens nattemørket langsomt blir etterfulgt av morgenlyset og våkner sakte mens jeg koser meg med å lese blogger og nettaviser. På kjøkkenbenken bak meg står ei skål med tørkede kapers. Overraskende greit som snack, men tror ikke det kommer til å erstatte ostepoppen som helgekos. Får prøve å begrense meg litt i dag. I går erfarte jeg at det skal ikke så mange salte tørkede kapers til på fastende mage før det blir litt kvalmende.

Trekker litt på smilebåndet av noe jeg leser i en oppskrift på oreokuler.

Jeg brukte litt melis på hendene siden mine var litt klissete.

Sett dem kjølig mens du smelter sjokoladen.

Det er sikkert bare jeg som er litt trøtt og leste litt raskt, men jeg så plutselig for meg Strikkekjerring legge hendene i kjøleskapet mens hun smeltet sjokoladen…..  Jeg stoppet opp. Her var det noe som skurret. Måtte lese oppskrifta nøyere. Forsto sammenhengen, og nei selv om det virker som om Strikkekjerring får utrettet utrolig mye i løpet av en dag så har hun nok ikke et ekstra sett hender.

Det virker som om det er mange som er opptatt av mat og annet man kan spise på blogg for tiden, så jeg forter meg å fortelle at vi hadde spagetti med kjøttdeig til middag i går. Jeg regner med at alle mine trofaste lesere har ligget søvnløse i hele natt og lurt på hva vi spiste.

Det skrives om om ishockey. Det står om kampene i 1.-divisjon, men jeg er mer opptatt av Fjordkraft-ligaen. Det er der laget fra Ringerike spiller. Det er vel det eneste som kan lokke frem litt interesse for ishockey hos denne kjerringa. Et hjemlig lag.
Plutselig sitter jeg og sjekker tabellen for Fjordkraftligaen i ishockey!  Du verden, det er utrolig hva bloggere klarer å få meg interessert i.
Vel, det var ikke hyggelig lesing. Ringerike ligger på nedrykksplass.
Jeg leser meg opp litt mer, og  slik jeg leser informasjonen jeg finner er det ikke noen grunn til å ta sorgene på forskudd. Vi har spilt 20 av 45 kamper, og serien avgjøres ikke før 28. februar.

Humrer for meg selv for andre gangen denne morgenen. Tenk at denne kjerringa satt her i morgengryet og leste seg opp på ishockey, av alle ting. Det er slike øyeblikk som gjør at morgenen blir bra.

Ser at folk stresser med å få huset ferdig julepyntet. Minner om at det er 24. november i dag, og nøyaktig en måned til julaften. Folk kan få pynte huset med juletrær og nisser i august for min del. Men jeg deler ikke denne trangen til liksom å leve hele tiden på forskudd. Her håper jeg å få opp adventsstjerner, adventsstaker og utejulebelysning til helga, som jo er første søndag i advent. Og så, i løpet av desember skal Drømmehuset langsomt fylles med julepynt, litt mer for hver dag til huset blir helt ferdig pyntet på Lille-julaften.
Da er jeg ikke lei jula før den egentlig får begynt, og kommer ikke til å pakken ned julepynten nesten før julenissen parkerer reinsdyrene på Nordpolen etter endt arbeidsdag slik jeg ser enkelte gjør.

Apropos reinsdyr og nisser. Jeg lar meg jo imponere av Vibbedilles julepyntede inngangsparti. Bilder og tekst blir studert nøye. Der er det og noe jeg stusser over. Hva er Elefant Not? Jeg regner med at selv om det virker litt værhardt på Vibbedilles kant av landet har hun ikke tenkt å fange elefanter med not rett utenfor inngangsdøra.Her hjelper det heller ikke med googling. Jeg blir like uvitende.

Og du, jeg har planer om en helt egen Gamle Gubben Grå og Kjerringas adventskalender. Det skal nok bli mer enn nok med lun julestemning også på denne kjerringbloggen, selv om huset ikke er ferdig julepynta flere uker og måneder før jul.

Jeg henter meg en ny tekopp og et par brødskiver med kaviar. Kjenner at jeg begynner å bli våken. Godt å våkne langsomt i fred og ro, og slippe å bli møtt av morgenfriske mennesker som overstrømmende ønsker God morgen, etterfulgt med en trillende, skadefro latter når jeg for tusende gang repliserer at god og morgen er to ord som overhode ikke passer sammen.

 

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. så koselig lesing om hva du er opptatt med og andre blogger. jeg får vel pynte den 18 desember hjem hos meg for da er jeg på plass hjemme igjen:)

    2. Fornøyelig lesing på morgen for meg. Er ikke oppe i grålysningen nei. Ble vekt av telefonen og nummeret var langt som et uvær fra Nederland, og i går var det Sveits. Skal bake litt til jul og det meste av gaver er i boks. Jul blir det uansett.

    3. Litt av en overskift…hehe…skjønte ikke noe før jeg leste innlegget!
      Jul blir det, gidder ikke styre så mye på forskudd jeg heller..Jul er ikke november! Litt og litt og resten faller på plass 23. desember

    4. Ja, her blir det også pyntet litt etter litt, – bare adventsstaker, – stjerner og utebelysning som blir tent på søndag. Imponerende inngangsparti hos Vibbedille, og det elefantgreiene er nok noe heftmasse. 😉 Det var forresten via henne jeg fant nettsiden med strikkepinnene jeg bestilte igår.

      1. Ja, det er nok noe å henge opp snøfnuggene med. Såpass forstod jeg. Vibbedille er et kreativt og elskelig vesen. Det må være bra strikkepinner siden du må bestille de helt fra Stavanger.

        1. Hehe, ja Vibbedille skrøt så fælt av den såkalte Hverdagspinnen, og så var de på salg. 😄👍 Jeg trengte bl.a. noen i 6 og 8 mm til en genser jeg skal strikke.😀

    5. Vi er forskjellige ja, og det synes jeg er helt greit 😊 Nå i mørketida synes jeg det er helt topp å ‘vinterpynte’, som jeg kaller det. Pynt i hvitt og sølv, med et bittelite innslag av rødt. Alt klart til 1. søndag i advent. pynter ikke mye, for da føler leg meg ‘kvelt’ 😅 Når nyttårskonserten er vel behørt, kjenner jeg en ny lukt i lufta – vår, og vinter/julepynten ryker bort 2. januar. Da er det å få i hus de første hortensiaene og div. I mitt hjem er julepynten utrolig glorete 2. januar, og slik har det vært hele mitt liv 🙃
      Husker hvor kjipt det var å komme hjem etter skolen i januar, frem til 20. dag jul, hvor min mamma hardnakket holdt på at pynten skulle være til da – det var jo langt inn i et nytt år, og nye tider for meg 😅 Og ja – jeg er eldre enn deg 😊 Så forskjellige kan vi være. Hva enhver gjør og føler for, når pynt skal opp eller ned i egne hjem, har jeg aldri brydd meg om (bortsett fra enda hjemmeboende dengang). Det jeg dog biter meg merke i, er de som har julestjerner og 7-armede lysestaker, dog uten lys, i vinduene sine, hele året rundt, slik at de slipper å ta ned/henge opp. ikke mange det gjelder, men det finnes noen.
      God førjulstid 😊

      1. Jeg prøver å holde på 20. dagen så jeg er enig med din mor.
        Men folk får gjøre som du vil, Klarer ikke irritere meg over verken for tidlig pynting eller at man kan få kjøpt julemarsipan i oktober

    6. 😂😅😂
      Himmel og hav!😂😂😂🙈
      Trenger visst å uttrykke meg litt bedre, ja.😂🙈
      Men du slette tid hvor kjekt det hadde vært å hatt et ekstra sett med hender nå fremover mot jul.🤩

      1. Så effektiv som du er, og så mye du får gjort i løpet av en dag skulle en nesten tro du hadde det.
        Håper du ikke tok innlegget negativt opp. Det er ikke noe vondt ment.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg