En liten skjennepreken……

Kanonen er hentet frem, men det kommer ingen tordentale fra denne kjerringa i dag.  Bare en aldri så liten skjennepreken.  Den dreier seg verken om mobiltelefoner eller gebiss, men rett og slett om fottøy. I dag er det Doc og Dask som jeg finner det betimelig å irettesette, eller Dask da. Rett skal være rett.

Dask er ei dame som snubler rundt i verden omtrent på samme måte som meg. Det er vel ikke mer enn en fjorten dagers  tid siden hun krasja med bobilen, og det var helt klart ikke bobilens feil.  Vel, for fjorten dager siden resulterte dette smellet med årets første blåveis og en hjernerystelse. I går var hun ute og gikk igjen.

Først snubla hun ned trappa, og etter en edderkopphistorie som kunne vært tatt rett ut fra bloggen til han i boden  forsøkte hun seg på en tur med hunden.  Da gikk hun på trynet igjen.

Det er denne hundelufteturen med medfølgende tryning som er grunnlaget for min skjennepreken. For klikk deg inn på innlegget til Doc og Dask og sjekk fottøyet.  Ja, dama legger med bildebevis, så det er ikke noe jeg finner på.

Nei, jeg sikter ikke til at hun bruker sokker i sandaler, selv om alle vet at det er noe en influenser av den gode gamle sorten aldri ville publisert et slikt bilde.
Jeg sikter til at dama i det hele tatt vurderte hundelufting i sandaler i mars på sleipe gressbakker og sølete grusveier. Det er jo å be om trøbbel og beinbrudd – eller som i dette tilfelle gjørmebad.

I løpet av mine tretti år på røntgen med dertil relativt mye erfaring med skade-brudd-mekanismer våger jeg å påstå at et lit smartere valg av skotøy kunne ha forhindret mange ulykker.  Selv fikk jeg en skikkelig skjennepreken for valg av skotøy da jeg ankom akuttmottaket med ødelagt kne for en del år siden.  Sykepleieren i mottak var ikke direkte imponert over mitt valg av sko til hundelufting, for å si det slik.  Og da jeg forsøkte å forsvare meg med at det bare var snakk om en tur i parken fnøys hun bare, la skoene mine i en søppelpose og jeg så de aldri mer,
(Det siste tror eg kom av at Gamle Gubben Grå var like lite imponert som sykepleieren, og kastet skoene mine før jeg kom hjem fra rehabilitering)

Så skjerp dere folkens. Velg fornuftig fottøy når dere skal ut på tur.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt Jeg skulle bare… ut med søpla…. hente posten……hente ved…..vanne blomster….tenne fakler…..ta inn klesvaska…. som forklaring på hvorfor de ligger på båre med ødelagte bein og armer og fottøyet avslører at de ikke var kledd for underlaget enten det er is eller sleipe gressplener.

6 kommentarer
    1. Du skrev så fint til meg at eg ikke må ta det vondt, og det ikke er vondt ment. Hvorfor vier du da et helt innlegg til å fordumme meg så mye som du overhode klarer? Og så har du ikke engang lest hele innlegget som du her kommenterer så poenget med innlegget ditt blir bare feil 😂😂 Når det er sagt; du mangler empati, ikke vondt ment.

      1. Beklager hvis du føler at jeg henger deg ut eller latterliggjør deg. Det er, tro meg, ikke meningen. Å falle kan vi alle gjøre, ikke minst jeg. Noe jeg dessverre gjør både titt og ofte med knekte ankler og annet ubehag som resultat.
        Jeg har lest hele innlegget ditt. Jeg vet at du bare gikk noen få skritt på gresset.
        Poenget mitt, som i dette tilfellet tydeligvis ikke kom godt nok frem, var mer skotøy og risiko for fall enn deg som person.

        Det å løpe ut i sandaler for å ta en luftetur med hunden, gå ut med søpla hente posten…. Det er slik vi alle gjør. Og som jeg skriver jeg har sett mange eksempler på. Det er vel mer at jeg mente at vi alle kan lære noe av uhellet ditt.

        Jeg forstår at du ikke oppfatter det slik jeg mente det. Det beklager jeg. For jeg mente overhode ikke på noen måte å henge deg ut eller såre deg.
        Du har en fin blogg og en morsom skrivestil jeg virkelig koser meg med daglig.

        Nok en gang BEKLAGER. Jeg mente virkelig ikke å såre deg.

    2. Har ikke lest innlegget til den bloggen du kommenterer!
      Men for å si noe annet som ikke har med dette innlegget eller det andre bloggen å gjøre…
      Jeg blir helt svett når gubber som kjører digre trailere bruker slippers…
      Da blir jeg sint altså….Må vel gå ann å få seg et par gode sko til å kjøre med!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg