Halden leverer….

Som noen av dere sikkert har fått med dere så tok Gamle Gubben Grå og jeg rn tur til Halden for å spise terteskjell. Ja Gamle Gubben Grå spiste karbonadesmørbrød da. Rett skal være rett. Siden vi først var på de kanter måtte vi jo undersøke litt mer av byen.

Det som skremte meg mest var at jeg overhode ikke var kjent i byen. Jeg har nemlig bodd i Halden men dro kun kjensel på togstasjonen, Fredriksten festning og det nedlagte sykehuset. Nå bodde jeg ikke så lenge i Halden. Kun 6 uker, og det ligger 34 år tilbake i tid, men likevell. Jeg var jo voksen. 22 år gammel, og fartet vel litt rundt i byen?  Jeg gikk første året på radiografhøgskolen og hadde kirurgisk praksis ved Halden sykehus.

Jeg skjønner jo at en by forandrer seg en del i løpet av 34 år. Og jeg kjente igjen sykehuset hvor jeg hadde praksis og togstasjonen hvor jeg tok tog fra og til når jeg kom og skulle hjem til Oslo eller Hønefoss igjen. Jeg var og hjemme hver helg. Hadde lørdagsjobb som stoffselger på Hønefoss. Ja gardinstoffer og stoff til å sy klær av altså, hvis det var noen som missforsto. Og så hadde vi skole, altså teoriundervisning, hver mandag på skolen på Ullevål sykehus.  Jeg hadde og en relativt fersk kjæreste i Oslo.  Men likevel! Jeg husker ikke noe av Storgata. Enda de fleste byggene må ha sett omtrent likedan ut. Jeg husker at jeg bodde i OS Alle’, men klarte ikke når vi gikk rundt i sentrum å forstå hvor det var.  Jeg husker at jeg kunne se festning gen fra vinduet på rommet mitt. At det var ikke alt for langt å gå til sykehuset eller til togstasjonen. Da jeg slo det opp på kartet ble jeg enda mer overrasket. Bodde jeg borti der?   Jeg vet jeg leste ivrig til de to eksamenene vi skulle ha, men satt jeg bare og pugget når jeg ikke var på sykehuset?

Vi tok ikke turen bort til Os alle’. Kanskje jeg hadde kjent meg igjen da. Jeg vet ikke.

Derimot gikk vi ned til elva og gikk den nye elvepromenaden. Den het forresten Elvelangs, akkurat som her i Hønefoss.  Kanskje vi burde få opp noen skilt som fortalte om ting langs Elvelangs her på Hønefoss og.  Gamle Gubben Grå og jeg synes sånt er veldig interessert, og det kan det vel hende flere gjør. Både tilreisende og fastboende.

Det var en fin elvepromenade. Heldige med bære var vi og. I en solvegg på elvekanten unte vi oss kaffe-latte. Livet er godt dere. Tenk nyte kaffe i en solvegg og se ut over blinkende blått vann mens man ser ender, svaner og tøffende snekker duve forbi – og ennå er det bare mars!  Dette er sånne øyeblikk jeg forhåpentligvis vil huske, selv om det skulle gå 34 år til neste gang jeg er i Halden. Da ville jeg forresten gå i mitt 90. år, så da hadde det kanskje vært mer forståelig om jeg ikke husker så mye av byen. Og denne gangen var jeg jo her bare noen timer, ikke uker.

Å vandre Elvelangs var en fin tur. Og hvem tror dere at inspirerte meg til denne turen? Jo selvsagt Solliv

Men turen våres i Halden var ikke ferdig med runden rundt elva.  Følg med på denne bloggen, så finner du ut hva mer Gamle Gubben Grå og kjerringa fant på.

 

6 kommentarer
    1. Så utrolig gøy å lese, Halden er flott og elvelangs er så koselig! Lese på skilt og følge Tista!
      Tenker at dere kosa deres max jeg! Nyte en kaffe ved kanalen og verden er bra akkurat da!
      Flotte bilder!

        1. Tusen takk det var hyggelig å høre 🙂 Halden har jo så mye å by på, man finner noe nytt hver gang man er der. Men akkurat hotellene ser litt elendige ut synes jeg..Lissom ikke noe sjarmerende..
          Var jo Grand Hotell da, der Per Sandberg driver nå, aner ikke om det bare er pub!
          Og så det hotellet ned ved fjorden…men ser så kaldt ut!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg