Han ser ikke ut som en kriminell

Her på Ringerike er vi ganske opptatt av saken rundt drapet på Jonas Aarseth Henriksen. Det er ikke vanlig at det foregår drap her.  I det minste ikke drap hvor offeret er en hardt arbeidende mann jeg ikke har hørt noen ha et vondt ord å si om og som blir lurt ut i skogen for så å bli drept.  Ja, saken er jo mye omtalt i media. Jeg tror alle har hørt om den.

Nå er i alt 5 personer pågrepet i noe som kan se ut som er en sjalusi-sak som har endt med leiemord. Man skulle tro konseptet var hentet fra en roman eller en film, og ikke fra hverdagslivet i en litt søvnig by som Hønefoss.

Etter ar  siktede nummer tre ble arrestert ved Shell-stasjonen på Noresund i helga kunne jeg lese følgende i lokalavisa:

Jeg tenkte at det går ikke an at han har noe med det å gjøre, han ser ikke brutal ut.

Det er naboen til den siktede som uttaler seg.

Det første som slår meg er Hvordan ser en brutal person ut? Kan man se på en person ut fra utseende hvorvidt vedkommende er en drapsmann, en konemishandler eller utøver av annen form for kriminalitet?

Mitt neste spørsmål er Hvor tidlig i livet trer disse trekkene hos kriminelle frem? Kan en se de når de er unge voksne? Når de er i skolealder? I barnehagen? Eller kan du se allerede på fødestua at dette lille uskyldige barnet kommer til å vokse opp å bli en brutal drapsmann?

Svigermor pleier å se det på tøyer. Pene mennesker i dyre klær oppfører seg pent. Det er jo og en tanke. At det er hvilke klær du velger å ikle deg som avgjør om du er kriminell eller ikke.

Bare tenk på Andeby! B-gjengen går til og med med gensere med fangenumrene sine på. Ikke vanskelig å se at de er kriminelle. Selv et barn skjønner det.

Jeg tror ikke det er så enkelt i den virkelige verden. Man kan ikke se utenpå mennesker om de er snille eller slemme. Ikke av klær, ikke av kroppsfasong ikke av hårfarge. Og nei, ikke av hudfarge heller, hvis noen trodde det.

Hadde jeg vært små-kriminell i Andeby ville jeg ikke gått rundt med fangenummeret mitt på brystkassa.  De får jo skylda både for det de gjør og det de ikke gjør.

Jeg tror ikke man skal dømme eller bedømme mennesker ut fra utseende. Ikke gi de dårligere egenskaper enn de hat, men heller ikke påstå at de ikke kan være brutale, kriminelle eller ha andre negative egenskaper kun basert på hvordan de ser ut.

 

 

 

8 kommentarer
    1. Nei, hadde det vært så enkelt, hadde det kanskje vært mindre vold og drap i nære relasjoner.
      Da hadde det vært mye enklere å holde seg unna de som man kunne se var kriminelle.
      Vi følger også denne drapssaken og den virker å være veldig merkelig, men man får nok høre hva som har skjedd til slutt.

    2. Nei, ikke enkelt dette..
      Men rus og alkohol og piller styrer vel mye om man er snill i virkeligheten..Så blir man en annen person..med alt dette innabords,,
      Den saken der er jo grusom, så mange som hatet denne mannen…Forstår ikke jeg.

    3. Drittsekker kommer i alle former- og utseendemessige varianter, og derfor er den greia med at f.eks velkledde, pene mennesker stiller sterkere blamdt folk flest hva troverdighet angår livsfarlig

    4. Nei dette er ikke enkelt. Og som du skriver her; hvordan ser en kriminell ut da – eller en som svindler eller gjør andre ting. De kan være så pene i klærne som de bare vil… det er ikke det som har utslaget alltid….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg