Jeg fikk sneket meg ut….

Jeg klarte å snike meg ubemerket ut. Ingen reaksjon å spore fra den sovende Gubben på sofaen. Nå sitter jeg her og koser meg ned kaffe-latte alene. Eller ikke helt alene da, det er nok av folk her på senteret. Men ved bordet mitt er det bare meg. I grunn litt godt. Sitte helt i fred åå bare observere folkelivet rundt meg.

Før, når jeg levde det travle livet jeg elsket, var liksom disse byturene til Hønefoss de få lørdagene vi begge hadde fri små høydepunkt i hverdagen. I dag føles det godt å sitte her alene ved kafe-bordet.

Vi har vært sammen i mange år, Gamle Gubben Grå og jeg. Mer enn halve livet. 33 år har det gått siden vi ble kjærester. Da var jeg 23, nå er jeg 56.  Det er liksom hele mitt voksne liv.

Lørdagene med bytur startet raskt etter at jeg flyttet tilbake til Hønefoss et halvt år etter at vi ble sammen. De helgene Gamle Gubben Grå som da var 27 og verken gammel eller Grå hadde frihelg kom han hit og vi brukte lørdagsformiddagene på bytur. Jeg ville vise hele Ringerike den flotte kjæresten min!

Etter at ungene kom ble det færre frihelg og langt færre byturer. Å vandre rolig gjennom kjøpesenter eller slå seg ned ved et bord på en fortauskafe er liksom ikke like avslappende med tre små barn

Etter at vi flyttet til huset i skogen og barna ble litt større ble frihelger brukt på aktiviteter de var med på eller aktiviteter i nærområdet der oppe i Krødsherad. Ja, ikke det at det var så alt for mange helger vi begge hadde fri samtidig  En forelder i turnus i helsevesenet og en som arbeidet skift på fabrikk eller i restaurantbransjen er en dårlig kombinasjon.  I tillegg jaktet jeg i alle år alle de ledige vaktene jeg kunne få. Blir ikke så menge frihelger av det.

Når vi så flyttet hit til Ringerike igjen og ungene etter hvett ble voksne startet vi med disse lørdagene våre igjen. Kafe-besøk, og kaffe-latte. Ukas høydepunkt.

Men nå. De to siste ukene har vi vært sammen så og si 24/7.  Jeg følte plutselig ikke så for å drasse på han når jeg skulle til byen. Jeg følte mye mer for litt alenetid. Jeg har alltid værtven person som trives i mitt eget selskap, trenger litt tid for meg selv.

Nå har jeg drukket min kaffe-latte. Fått min lille time-out. Nå skal jeg få en liten runde på senteret, kjøpe med det jeg trenger til middagen. Mulig kjerringa som returnerer til Drømmehuset er litt ledere enn hun som listet seg av gårde.

 

 

 

8 kommentarer

Siste innlegg