Kjøttkaker er mer spennende enn samferdselspolitikk

Siden noen mener jeg har relativt god formuleringsevne har jeg sagt meg villig til å sitte i en gruppe som skal skrive leserinnlegg nå i valgkampen.  I går hadde vi møte i gruppa, og jeg skal i løpet av den kommende uka produsere noe fornuftig om samferdselspolitikk.

Bare ordet samferdselspolitikk er så kjedelig at både jeg og eventuelle lesere sovner før vi er ferdige med overskriften. Hjernen jobber litt med å få til en innledning som fenger, selv om temaet egentlig både er viktig og interessant nok.

I sted kom jeg over et leserinnlegg fra en MDG politiker I dagens utgave av lokalavisa som gjorde at jeg kastet meg over tastaturet og knottet ned et leserinnlegg jeg ble relativt godt fornøyd med. Skrivesperra var tydeligvis over.

Det var bare det at dette innlegget ikke handlet om samferdsel. Det handlet om kjøttkaker….

Det er ikke vanskelig å skrive gode leserinnlegg når man blir engasjert. Og maten til våre eldre på kommunens sykehjem engasjerer meg. Og ja  det er en lokal variant av diskusjonen I Oslo.  Skal vi erstatte kjøtt med linser i kjøttkakene vi serverer våre eldre, eller skal vi la de få beholde kjøttkakene slik de husker dem. Hva gir mest matglede for de som kanskje sliter med underernæring og dårlig matlyst?

Men nå tilbake til samferdsel….(sukk)

 

16 kommentarer
    1. Det kan jo være fristende å bruke ordspill – på sporet etter noe, eller få noe på skinner, eller andre samferdselsaktige ordspill, jeg er for mett, ikke av kjøttkaker, men av hønsefrikassé til å være mer kreativ. 😂

    2. Jeg må si at jeg reagerte voldsomt når jeg hørte at de i Oslo erstatter noe av kjøttet i kjøttkakene til de gamle med linser. Det er helt uhørt. Og hva betyr det for klimaet.
      Idioti spør du meg.

    3. Jeg syns de eldre skal få kjøttkaker! Av norsk kjøtt, produsert i Norge, av norske bønder og på norske slakterier! Mer kortreist og miljøvennlig kan det vel ikke få blitt. Jeg liker linser. Men ikke nødvendigvis i stedet for kjøtt i kjøttkaker…

    4. Jeg liker linser, men vil ha kjøttkakene mine uansett. Har ikke noen på sykehjem, men har selv vært mye på sykehus. Enorme variasjoner når det gjelder mat. Er det noe som bør være viktig, er det god mat – tilgjengelig når du har litt appetitt. Det er dyrt, men politikk handler om prioritering. Og jeg synes det er på tide å ta vare på de som trenger det mest, i stedet for å prøve tilfredsstille de mange.

    5. Synes definitivt de eldre på institusjon kan få kjøttkakene sine som de vil. 🙂
      Samferdselspolitikk er jeg redd jeg ikke orker å tenke på….

    6. Om man skal ha linser i kjøttkakene, bør det ikke være av miljøhensyn, men fordi det øker ernæringsverdien og får fart på trege mager. Dessuten er forutsetningen at det smaker like godt. Så en gang et britisk spareprogram der husmoren byttet ut halvparten av kjøttdeigen i hyrdepaien med linser, og ektemannen merket det ikke en gang før hun fortalte ham om det etterpå.

      Folk som er direkte berørt av samferdselspolitikk, blir ofte veldig engasjerte. Samferdselsministeren pleier å få flere skriftlige spørsmål fra stortingsrepresentanter enn de fleste. Alle er opptatt av sin egen lokale vei.

    7. For meg er kjøttkaker de med kjøtt. Da må kalle det noe annet i hvertfall. Og de eldre må kunne velge! Vil du ha kjøttkaker eller linsekaker????

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg