Nå er kokken sur igjen….

 

Jeg skrev et innlegg i dag morges som du kan lese her“Jeg orker ikke mer, uføretrygd neste….”  Det innlegget hadde som hver dag sitt utgangspunkt i det siste innlegget til den bloggeren som til enhver tid ligger øverst på bloggtoppen. Målet mitt er jo litt humoristisk å lære av de beste slik at jeg en dag kan bli toppblogger, og at navnet mitt kan trone helt der oppe på toppen av lista.  I dag var det som så mange ganger før Kokkejævel.

Kokkejævel har et innlegg han skrev i går om da han var så sliten og syk at han vurderte å bare stenge firmaet sitt. Omtrent samtidig holdt jeg på å måtte gå over i delvis uføretrygd. Jeg var og sliten og lei. I mine øyne er parallellene mellom våre liv relativt sammenlignbare.  Og det er det som er noe av konseptet for disse innleggene mine. Sammenligne livet til toppbloggerne, glamorøst eller ikke, med livet til ei feit kjerring på femti pluss.  For å understreke sammenligning brukte jeg en god del av teksten i Kokkejævel sitt innlegg og byttet ut enkelt ord, setninger og fraser slik at det passet med meg og mitt liv.

Dette faller en gretten Kokkejævel tungt for brystet, og han nærmest beskylder meg for plagiat. Jeg gir han delvis rett, men ikke helt. For jeg har gjort om teksten så den handler om min diabetes sykdom og at jeg nesten holdt på å måtte gå ut i uføretrygd. Hendelser som helt klart er relatert til meg og mitt liv.

Kokkejævel poster da en kommentar hvor han antyder at jeg ikke pleier å skrive tekstene mine selv, men nærmest kun kopierer andre.  Det finner jeg direkte frekt, og egentlig litt injurierende.

Jeg har stor respekt for Kokkejævel og bloggen hans. Han er flink og har klart å være på toppen av lista nesten konstant siden september.  Jeg forstår at han av en eller annen grunn ser min ubetydelige blogg som en trussel.

Jeg har syntes “bloggkrigen” mellom oss har vært litt underholdende. Sett på den som vennskapelig mobbing. Men jeg liker ikke hentydninger om at jeg kun plagierer andre.  Disse hentydningene oppleves ikke som vennskapelig mobbing. På meg virker det som om han ønsker å ødelegge for meg. Jeg håper jeg tar feil.

34 kommentarer
    1. Kjendiser, og da snakker jeg om A kjendiser, ikke de langt bak, nesten Å, ser det som en ære å bli parodiert. Kokkejævel blir dypt fornærmet, han troner på toppen på grunn av 1 ting. Han skriver direkte til godt voksne damer om sykdom, tragedier, krydret med litt mat og strikke oppskrifter. Damene blir våt både der og der😂 Du skriver jækla bra. Er det noen som plagierer er det Kokkejævel, han plagierer seg selv… hele tiden..

    2. Jeg er slett ikke gretten, men ja jeg reagerer når noen stjeler en hel tekst jeg har skrevet og setter inn et og annet ord fra sitt eget liv og kaller det for sin egen. Det kunne fungert hvis leseren ble gjort oppmerksom på det, men det ble på ingen måte gjort i dette tilfellet. Det er ikke pent gjort. Vet heller ikke om det er lovlig.

      Jeg ser ikke på din blogg på noen som helst måte som en trussel, hvorfor skulle jeg det? Likte den til og med før du fikk meg i vrangstrupen og ble usaklig og uredelig både i blogg og i kommentarfelt. Hva ødelegging angår tror jeg at lesertallene dine hadde vært langt lavere hvis ikke jeg hadde funnes.

      Alt godt!

      1. Jeg er enig med deg i at lesertallene mine hadde vært lavere hvis du ikke hadde skrevet om bloggen min. Det tror jeg jeg har nevnt en del ganger.

        Jeg har aldri hatt deg i vrangstrupen. Jeg har skrevet relativt mye pent om både deg og bloggen din, selv om jeg ikke er blant dine største beundrere.

        Hvor vidt jeg er usakelig er sikkert et tolkningsspørsmål. Så det lar jeg ligge. (ikke lett å kommentere et usakelig innlegg saklig)

        Men når du beskylder meg for uredelighet går det både på æren og integriteten løs. Så kan du forklare med eksempler hva du legger i de påstandene?

        De ytterst få gangene jeg har kommentert i kommentarfeltet på din blogg de siste månedene har jeg utelukkende vært positiv. Jeg har veid mine ord på gullvekt, noe jeg sjelden gjør, nettopp fordi du ikke er så god til å ta kritikk.

        Nå begynner jeg å bli litt lei usanne beskyldninger. Innlegget i morges hadde mye tekst lånt av din tekst. Det er slik en parodi gjerne fungerer. Og du. Leserne mine vet at jeg parodierer toppblogger er og klikker seg som oftest inn på innlegget ditt for helt å forstå parodien.

        1. Du begynner å bli litt lei usanne beskyldning. Hvilke usanne beskyldninger? At du er usaklig, uredelig og oppleves trakasserende, på grensen til mobbing? Hva kommentarfeltet angår så snakker jeg naturligvis om ditt egent kommentarfelt.

          Du ønsker et eksempel på uredelighet. Vel, vi trenger ikke lete lenger enn i morges. Du stjeler hele min tekst, uten å opplyse dine lesere om det, og gjør den personlig ved å putte inn egne opplevelser. Da jeg reagerer på dette får jeg et, tja, relativt frisk svar tilbake. Og det var jeg som hadde problemer med å ta i mot kritikk sa du?

          1. Ja. Jeg tenkte på at du kalte meg uredelig. Jeg stjelte ikke hele teksten din, kun deler av den. I tillegg personliggjør jeg den ved å vri den om til å handle om mitt liv.
            Jeg forstår ikke hva som er så friskt i kommentaren min. Du kommer med relativt friske beskyldninger, og får svar på tiltale.
            Kritikk tar jeg greit, men ikke injurierende beskyldninger

            1. Du får bare holde på. Det vil alltid være noen som liker denne formen for humor. Jeg kommer aldri mer til å kommentere verken deg eller bloggen din. Livet er for kort. Adjø.

            2. Heier på deg. Stikker innom bloggen din av og til, fordi du skriver så bra. Håper ikke du endrer bloggen din selv om enkelte er litt hårsår.

    3. Det kan godt hende at du fikk noen nye lesere etter at denne kokken hadde omtalt deg. Jeg vet ikke. Jeg har ikke lest det innlegget.
      Like sikkert er det at kokken har fått noen nye lesere etter å ha lest din satire de gangene han har ligget på toppen og vært gjenstand for dine glimrende , satiriske betraktninger.

      Dine lesere har nok først og fremst kommet av at flere og flere blir oppmerksom på dine skriverier. Det er en naturlig og sunn måte å øke sine sidevisninger på.

      Når man kjenner satire som litterær sjanger går man ikke og klager til forfatteren. Punktum.

      Definisjon til de som ikke kjenner sjangeren: Satire er vittig spott, det vil si en forteller- eller kunstform som kritiserer eller kommenterer mennesker, samfunn, politikk, fenomener og tanker i samtiden på en humoristisk og poengtert måte.

      1. Takk, Jeg tror Kokkejævel har gjort at flere ble oppmerksom på meg, men at lesertallene har vært stabilt høye de siste 4 ukene er nok ikke hans fortjeneste.
        (Og denne lille striden får meg nok oppover fra dagens begredelige plassering.)

    4. Det er en nytelse å lese dine kommentarer til innlegget som ligger øverst på bloggtoppen, og se hvordan du stiller dette opp mot ditt eget liv. Jeg setter også stor pris på hvordan du ellers deler både opp- og nedturer i livet. Du er dagens høydepunkt etter at nettavisene er lest.

    5. Her var det jammen litt action ja….kjekt å komme hjem igjen fra hyttetur og få meske seg i litt blogg-drama 😀
      Tusen takk for underholdningen 😀
      Dere to, du og kokken, burde fått deres eget Bloggerne-konsept….sammen 🙂 Det hadde vært gøy å se på TV 😀
      ♥♥

    6. Helt utrolig at han kan ta seg selv så høytidlig og ta seg nær av det du skriver…
      Håper du fortsetter i samme stil, for det er genialt og underholdende og slett ikke noe stygt!
      Eneste jeg kommer på til forsvar for han er at å ha prolaps og isjiasmerter er noe sinnsykt vondt…
      Jeg krøp rundt på gulvet i ukesvis med store smerter og hadde ikke det arsenalet med medisiner…
      Og ja, jeg ville født alle mine 4 barn om igjen for å slippe de smertene…
      Er himla bra at du fant utav din diagnose, og at du har det så mye bedre nå…
      Og igjen, ikke la deg vippe av pinnen av en suring nordfra, kanskje han må ha hjelp til å se hva det handler om.
      Tips : skriv et innlegg og få med deg teksten til Solveig om hva satire er.

      1. Jeg har og hatt prolaps og isjiassmerter, og det unner jeg ikke min verste fiende. Jeg tror jeg ville ha født alle mine fem fødsler samtidig mot å oppleve det smertehelvete.
        Jeg tilgir Kokken jeg,

    7. Det er så herlig at du tar hys på alt dette 🙂 Du er overhodet ikkje usaklig, stjeler man en tekst uten å gi uttrykk fra hvor den er hentet DA er det plagiat, stjeling og en klein ting å gjøre, men ALLE vet hvordan du blogger og det er er jo heller aldri en hemmelighet i dine innlegg hvem du parodierer 🙂 LOVE IT! Bare en liten en på sidelinja….det er tydeligvis flere av mine lesere som elsker kokken, ergo får eg kjeft fordi eg digger deg 🙂 Det er pillem ikkje enkelt å gjøre alle til lags, men eg GLEDER meg til den dagen DU ruver på toppen 🙂

      Nyk suksessen din og ha en strålende herlig dag 🙂

      Klem Vibbedille 🙂

      1. Synd å lese at du får tyn for å like bloggen min. Flere av mine lesere liker kokken. Det er helt greit. Jeg synes jo selv han ofte har mer innhold enn mange andre på toppen.

    8. Hva f…?? Nå skjønner jeg virkelig ingenting..
      Når og hvordan i himmelens navn ble den gomodige, likandes og jordnære fyren man møter i bloggen byttet ut med den selvhøytidelige klysa av en grinebiter som åpenbarer seg i kommentarene over!?
      Jeg er faktisk sjokkert, -hvilket faktisk skal litt til for å klare! Men når han drar “Vet du ikke hvem jeg er” -kortet der i form av referansene til hvor stor han er (som blogger), så er det en deal-breaker for meg, for det er noe av det mest usjarmerende jeg kan tenke meg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg