Pannekaker og mat-fotografering.

Jeg tror jeg må begynne å fotografere middagen min slik at jeg har bildet klart hvis jeg som i dag skulle havne på plassen under en av disse evinnelige matbloggerne som det jo florerer av her på blogg.no.
Eller kanskje ikke. I går hadde vi Sheppards pai. Dere vet en kjøttragu dekket med potetmos og stekt i ovnen. Nydelig mat, men ser ikke så delikat ut når den blir lagt på tallerkenen.
Kunne jo ha tatt bilde av paien da den kom ut av ovnen, for da så den ganske så fin ut.
Vel, gjort er gjort og spist er spist.
Dere får nøye dere med et arkivbilde av elgkarbonade-smørbrød fra Lygnasæter.

Men dette skulle jo handle om pannekaker.
Det er det lenge siden vi har hatt i Drømmehuset. Hadde det oftere når ungene var små og bodde hjemme.

Bestemor hadde pannekaker hver torsdag i mange år. Jeg pleide da å stikke dit etter skolen, gjerne mellom skole og speideren. Pannekaker på Bestemors kjøkken er gode barndomsminner.

Vi hadde ofte pannekaker hjemme i barndomshjemmet også. Gjerne sammen med ertesuppe. Fleskepannekaker med ertesuppe. Det er godt det!

Jeg derimot har aldri vært noen stor pannekakesteiker.
Husker jeg hadde ansvaret for å lage pannekaker til middag en gang hjemme i barndomshjemmet. Det var på den tida jeg var student og var hjemme i sommerferien.  De ble ikke helt vellykket. Jeg husker ikke helt hva som gikk feil. For stekte, for tykke, mange melklumper i røra…. Det er mange muligheter. Det er ikke for ingenting at storesøsters innstendige råd til meg i oppveksten var å finne meg en kokk.
Vel, Høvdingen spiste pannekaker mens han leste i avisen. Så spurte han mellom to munnfuller om jeg noen gang hadde stekt pannekaker til min daværende kjærest. (Det var før jeg fant kokken storesøster hadde anbefalt meg å finne)
Jeg måtte tenke litt før jeg nølende svarte “Nei…”.
Svaret fra Høvdingen lot ikke vente på seg; “Ikke gjør det heller.”
Så fortsatte han å spise.

4 kommentarer
    1. Har ikke pannekaker så ofte jeg heller, og ikke på Pannekakedagen i går heller. Måtte bruke et arkivbilde på bloggen i dag om Pannekakedagen og Fetetirsdag som var i går. Men det er kjempegodt, så burde ha det oftere…..

    2. Jeg lager så lite som mulig mat. Pannekaker gidder jeg i alle fall ikke. Sååå kjedelig! Det finnes ferdigstekte pannekaker også, til å varme opp i ovnen 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg