Selvsagt skyldes det klimakrisa

I går postet jeg et bilde her på blogg av rognebær som begynte å bli oransje. Bud om at det også i år kommer en høst.

Dum som jeg er publiserte jeg det samme bildet på Facebook. En av fb-vennene mine kommenterer det med å legge igjen en link til en artikkel om rekordtidlig multer i Steigen. Noe som vistnok i følge artikkelen skal skyldes klimaendringer. 

Det stemmer. Da jeg var på tur forrige uke så jeg stor multe-kart, og en moden multe. Jeg syntes det var tidlig, og påpekte det til Gamle Gubben Grå. Men når jeg tenkte meg om var det kanskje ikke så tidlig.

Da jeg var barn var utallige muleturer fast tradisjon. For meg fortonet de seg som endeløse fotturer i blaut multemyr. De startet vi med så fort høyet var i hus, og før det ble tid for å treske korn. Sånn ca fra midten av juli til midten av august. .
Jeg så multekarten i starten av juli. Det er ikke så lenge til vi er midt i juli. Så kanskje det ikke var så tidlig.

Jeg får ikke åndenød og hører ikke dommedagsklokkene slå fordi om jeg ser rognebær- og  multekart i jjuli. Det var en varm mai. Og ja, det skjer år om annet. Det var en varm mai i 2018, i 2002, 1984 og 1954. Det var vistnok og varmt i 1889, selv om det var før de offentlige temperaturnoteringene startet.

Jeg er ikke klimafornekkter. Jeg tror at det vi mennesker foretar oss påvirker verden rundt oss. Det er smart å ta kloke valg, men ikke få klima-angst og forbanne alt fra kyr til plastskjeer for det. Har du forresten forsøkt å spise suppe med en bambus-skje? Den retter seg ut og blir flat som ei fjøl hvis suppa er våt eller varm….

Ta de kloke valgene. Det er flott at de fleste fabrikkpipene som spydde ut svart seig røyk er borte. Det er flott at vi renser kloakken og ikke sender den urensa ut i våre vassdrag. Det er bra med utslippsfrie biler og at folk går, sykler og kjører kollektiv. Alt dette og mer til heier jeg på.

Men få ikke angst og skrike opp om ny istid eller at jorda koker bare du hører ei ku prompe eller ser et bilde av en tidlig moden klase rognebær.

I stedet for å spre skremselspropaganda kan du ta egne grep. Begrens forbruket, spis kortreist mat og tenk på at du ikke trenger tre sydenturer i året eller eksotiske frø fra andre siden av jordkloden.

 

 

10 kommentarer

    1. Ja, å fokusere på litt miljøvennlighet. Men jeg synes ikke det hjelper stort med all pratinga. Det som hjelper må vel være handling. Å bare være redd hjelper ingen. Jeg driver nå på min måte og prøver så smått. Med disse gjenbruksbutikkene til klær. Ikke reiser jeg så mye heller, og når jeg reiser er det tog, og ikke fly. Hvis jeg reiser privat i alle fall 🙂

      1. Jeg tror det hjelper langt mer hva man gjør selv av småting. Som gjenbruk, begrense bruk av fly, osv.
        Og så har klimaet endret seg bestandig og det vil det nok fortsette med.

    2. En måned for tidlige leste jeg på NRK!
      Ja, du har gode poeng her, mye hver og en kan gjøre for å redde litt av verden!
      Jeg bruker jo bare buss og tog og sykkel…Synes jeg selv er flink på akkurat det!

    3. Jeg opplever at det er så mye dommedagsprofetier, overdrivelser og regelrette selvmotsigelser i det absolutt ALT som skjer værmessig på ett eller annet vis skal pinnes til den klimakrisen at det faktisk svekker troverdigheten til saken som sådan..
      Ikke sånn at jeg benekter at det globale klimaet påvirkes negativt av menneskets gjøren og laden, men snarere at jeg stiller spørsmålstegn ved hvor stor del av den info’en vi får som er reell, og hvor stor del som er storm i et vannglass..
      Det hardeste slaget i så måte, var da det ble slått opp at den kalde vinteren det året, var grunnet den globale oppvarmingen, da vi brått var blitt unntaket som bekreftet regelen, mens den milde vinteren året etter selvsagt var et utslag av den samme klimakrisen!
      Følgelig klarer jeg ikke å oppdrive noe av det engasjementet her som jeg gjør i forhold til plasten i havene, nedfellingen av regnskogen, for ikke snakke om utbyggingen av alt mulig på bekostning av de skogområder som huser planetens øvrige artsmangfold.. Fra mitt ståsted, oppleves disse miljøsakene så himla mye mer prekære, da det ikke er tvil om den grad de er reelle, siden vi ser det med våre egne øyne.

      1. Jeg er nok enig med deg i mye. Jeg tror klimaendringer er påvirket av mennesker, men at klimaet alltid har vært i endring. Hva som er hva kan ingen si. Jeg datt av lasset og engasjementet ved ku-promp.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg