La oss snakke om strømpriskrisa

Dagen i dag har jeg brukt på stand på torget.  På innpust og utpust har jeg snakket med de som har ønsket å bli snakket med om strømpriskrisa.  Ja, for vi har ingen strømkrise. Vi har et kraftoverskudd på 20 TWh i et normalår her i Norge.  Det vi har er en strømpriskrise.

Denne vinteren har vi opplevd konsekvensene av de nye utenlandskablene, North Sea Link til England og Nord Link til Tyskland. Begge disse kablene ble åpnet i fjor, og strømprisen har gjort markante hopp etter vi koblet oss tettere på det europeiske strømmarkedet.
La oss avslå North Connect-søknaden som ligger til behandling i departementet. Vi trenger ikke knytte oss enda tettere til det europeiske strømmarkedet.

Når Rødt har vært mot disse prosjektene, er det ikke fordi vi er mot alle utenlandskabler. Kraftutveksling med Norden har vært viktig for oss i mange tiår, og har sørget for forsyningssikkerhet for oss og de landene vi har utvekslet kraft med. Men mens vi tidligere har vært knyttet til prisområder i Norden med lave, stabile priser og god forsyningssikkerhet, har vi nå blitt koblet til nye og ustabile prisområder.
Det er et paradoks at mens Norge produserer noe av den rimeligste og mest miljøvennlige krafta i Europa så er det vi som sliter med de høyeste strømprisene.

Vi forbrukere, du og jeg, betaler skyhøy pris for strømmen fordi kraftselskapene har tappet magasinene våre tomme for å få maks profitt, maks fortjeneste, på det europeiske kraftmarkedet.  Jeg synes ikke det føles rettferdig.

Energi er helt grunnleggende behov som burde være ansett som en del av infrastrukturen – og ikke som en vare noen skal tjene gode penger på.

Mesteparten av norsk kraftproduksjon er eid av staten eller kommunene. Krafta er vår felles eiendom. Det betyr at vi ikke trenger å overlate strømprisene til markedet alene, men kan regulere kraftmarkedet politisk.
Rødt vil Innføre makspris på strøm på 35 øre kWt for både privatkunder og næring.
Vi tror det vil være en bedre måte å løse strømpriskrisa enn at regjeringen hele tiden må bevilge nye strøpakker for å hjelpe næringslivet og privatkunder.
I stedet for å plastre såret, prøve å bøte på skaden det regjeringens kraftpolitikk påfører den enkeltes privatøkonomi, vil vi forhindre at økonomien til den enkelte familie eller bedrift blir skadet.
Forebygging heter slikt i helsesektoren.

Vi vil og ha et topris system. De av oss som har levd en stund husker sikkert måleren på kjøkkenveggen som hang i en hver bolig på 60 og 70-tallet. Ei pil viste hvor mye strøm husholdningen brukte. Og når det nærmet seg en annen pil ble det “overforbruk” og det måtte man betale mer for.

Det har vært en fin dag på torget. Temperaturen steg til opp mot 15 grader, og folk stoppet gjerne opp i det fine vårværet.
Ja ikke alle da. Men sånn er det jo bestandig. Ikke alle vil ha løpeseddel, og ikke alle har tid eller lyst til å snakke med oss.

Det var ikke så veldig mange som skjelte meg ut. tror jeg bare hørte ordet kommunist-jævel et par, tre ganger. Da vesentlig fra gråhårede menn på 60+. Hjernedød og virkelighetsfjern ble og nevnt et par ganger fra samme gruppe.  Det var og ei som mente jeg var direkte mindre intelligent etter at jeg hadde svart på hva jeg mente om NATO.
Men sum sumarum var det en hyggelig dag.  Ikke minst fordi vi var så mange fra Rødt som møtte opp. Totalt var det vel 9 stykker av oss innom standen i løpet av de snaue tre timene vi sto der.
En del kjentfolk traff jeg og på, så ja. Dette har vært en fin dag.

6 kommentarer
    1. Husker overforbruk, ja – fortrinnsvis på hytta tror jeg, i min barndom. Høres ut som en grei måte å få til noe av det samme – vi har ikke vondt av å begrense oss litt, ta på en genser, lukke dørene til rom vi ikke bruker i de kaldeste periodene.

      Men, Nato – har du skrevet noe om det før – dere er jo litt alene om den motstanden – men kanskje også litt uenige internt?
      Har ikke lest absolutt alle innleggene dine i det siste…

      1. Har vel ikke skrevet så mye om NATO synet mitt. Kanskje det kommer et innlegg etter hvert. Det er et tema partiet nok er litt delt på.
        Ja et topris system synes jeg høres greit ut. Betale mer for oppvarmede innkjørsler og varme i alle gulv etc

    2. Så herlig dag du har hatt, der kosa du deg sikkert og fant frem politkken i sola! Godt å høre, jeg klikket inn på neste innlegg også…Men får lese det i morgen. Merker at øya går i kryss nå..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg