Tur og politikk

I dag har jeg gått en fire kilometer lang tur med Charlie Chihuahua. Det er endelig bart i skogen og mulig å vandre i der uten piggstøvler.

Deilig!

Det har vært kaldt i natt, og jorden er frossen. Det gir fine turforhold. Ingen søle jeg kunne skli i.

Man får luftet hodet litt, noe som var godt etter en uke hvor jeg har vært inne med korona. Deilig med frisk kald luft i lungene.

Jeg har følt ganske mye uro I forkant av ettermiddagens kommunestyremøte. Vi skal avgjøre om vi skal søke om å bli med i Akershus eller bli i Buskerud når Viken nå snart blir oppløst.  For meg føles det så utrolig feil å bli en del av Akershus.

Jeg tror vi da fort ville bli en forstad til Oslo mer enn en selvstendig by. Se hvilken utvikling man har hatt for eksempel på Lillestrøm og Lørenskog. Den knutepunkt-tenkningen som er grunnlaget for den negative utviklingen av Lørenskog og Lillestrøm som rene bomaskiner for folk som pendler in til Oslo er ikke en utvikling jeg ønsker for vår kommune.

Slik går jeg og tenker der i skogen.

Argumenter som at det er Oslo som er vår by, ikke Drammen føler jeg er irrelevante. Oslo har ingen planer om å bli en del av Akershus, og min by er verken Drammen eller Oslo. Min by er Hønefoss!

Jeg er klar over at det går en vei fra Hønefoss til Bærum, ig at dette er en del av pendlerveien for mange. At mange av oss reiser til Sandvika for å shoppe. Ja langt flere en  til Drammen.  Men hva har vi felles med de andre Akershus kommunene som Enebakk og Nesodden?  Da tror jeg vi har et større samarbeid med Modum og Flå.

Da jeg kommer tilbake til bilen blir jeg roligere. Arbeiderpartiet har sendt et forslag til nytt vedtak sammen ned SP  SV, og Rødt.  Et forslag på at det ikke skal arbeides videre med søknad til Akershus.

Dette er nye takter fra Arbeiderpartiet. Sentrale politikere i Ringerike Arbeiderparti har før snakket varmt om Akershus. Ikke  minst vår ordfører. Hva har fått de til å snu? Og kommer de ved å stå ved dette forslaget helt til møtet i ettermiddag og voteringen skal være? Det ville i såfall ikke være første gangen den gjengen snur i en viktig sak. I saken om å tøye å strekke byplan så den passet utbyggerne sine ønsker tror jeg de snudde fire eller fem ganger.

Det blir et spennende møte.

10 kommentarer

Siste innlegg