17. mai er vi så glad i….

Sto opp litt før 7 etter en urolig natt. Det hender det er både urolig søvn og tilløp til snorking fra Gamle Gubben Grå – og i natt var en slik natt. Klokka 07.00 vite seg å være litt i seneste laget. For da jeg ringte Datteren og sa at jeg var våken hadde hun alt bestilt taxi. Fikk litt dårlig samvittighet selv om hun hadde sendt følgende SMS: “Håper du sover godt og lenge, jeg ordner meg skyss. Ha en fin 17.mai – og hils familyn fra meg”  

Vel, siden jeg slapp ut å kjøre, så tok jeg en kjapp kopp te, og så satte jeg i gang med å bake fucacia. Litt angstfylt prosjegt. Ingen baker så luftig og god fucacia som Lillesøster, og i dag hadde jeg tenkt å bake fucacia til familieselskapet i ettermiddag. Til et selskap hvor selveste Lillesøster ville være til stede og bedømme fucacia. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å la henne bake fucaciaen, men siden hun raskt tilbød seg å bake Pavlova, og hun er rimelig flink til det og, så  fikk jeg forsøke meg på fucaviaen selv.

Jeg rakk å bake ut to fucacia og drev og lette etter maldonsaltet jeg skulle ha på toppen. Klokka var snart 08.30, og jeg var ved friskt not, da telefonen ringte. Det var Yngste Sønn. Han som er russ. Han ar ferdig med russefrokosten og siden han og kammeratene er traske.russ. (russ uten russebil) lurte han på om jeg kunne hente dem.  Selvsagt kunne jeg det. Så Gamle Gubben Grå og Eldste Sønn fikk beskjed om å steke fucaciaene mens jeg kjørte russ.

Så dro jeg opp til hotellet der russefrokosten er. Det samme hotellet der Datteren jobber, og som jeg slapp å kjøre Datteren til for en halv times tid siden, men nå var jeg plutselig her alikevel. Fikk med meg to russegutter. Han som ikke er min skulle kjøres til leiligheten sin i sentrum. Han som er min skulle så kjøres hjem for å hente noe før han så skulle kjøres tilbake til kammeraten i sentrum. Det var snart tid for barnetoget – hvor russen deltar.  Så etter litt frem og tilbakekjøring, med omveier for å unngå tog på vei til det store barnetoget var jeg i sentrum en drøy halvtime før jeg hadde tenkt å dra til sentrum.

Jeg ringte hjem og ba Eldste Sønn, som hadde kunngjort at han ikke gadd å dra til sentrum for å se barnetoget, om å ta ansvar for Fucaciaene, som de i følge Yngste Sønn ikke hadde begynt med da han løp inn og ut av huset. Videre ba jeg Eldste Sønn si til Gamle Gubben Grå at han fikk møte meg i byen der vi pleier å stå og se barnetoget. Familien har hatt fast plass i over 25 år..  Så duket de opp alle sammen, Store Søster med barn,, svigersønn og barnebarn. Yngste Søster med mann og barn og til slutt Gamle Gubben Grå.

Etter barnetoget tok Gamle Gubben Grå og jeg oss tid til lunsj på en av byens spisesteder, og vandret litt rundt i folkemengden før vi dro hjem for å hente Eldste Sønn som hadde kunngjort at han ville til byen å se på Russetoget. 

Den timen vi var hjemme dampet jeg asparges, lagde salat, høvlet opp store mengder parmesan og Gamle Gubben Grå la Garpachio skivene forsiktig opp på fat.

Så var det ned til sentrum igjen. Fikk med oss russetog og russetale og fikk med oss Yngste Sønn hjem. Hjemme ble bilen lastet full med god mat og gaver, og så dro vi til Mamma og Pappa for å feire Mammas 80 års dag, som er i dag. 
Litt stress, men mye kos når 4 generasjoner samles til feiring på slutten av en dag hvor mange allerede er ganske slitne før familieselskapet begynner.  Men det ble en hyggelig kveld, og  jubilanten så ut til å stortrives, 

Rundt 21 begynte det så smått og småregne, og siden vi satt ute var det i grunn på tide å ta kvelden. Noe sikkert minstemann på snart ett, to russ og en korpsspiller syntes var godt.  Det tror jeg jubilanten og mann også syntes og i grunn resten av selskapet også.

En fin dag er over – sliten men fornøyd kryper jeg snart til køys.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg