Så var det nok en ukemeny…

Med ujevne mellomrom dukker det opp en ukemeny på bloggen som ligger over meg på bloggtopplista, og som jeg da “må” kommentere i mitt innlegg hvis jeg skal være tro mot konseptet mitt. Så får de som lar seg irritere av slikt bare hevde at jeg er litt opphengt i den lista. Jeg ser på det mer som hjernetrim og en måte å hente inspirasjon.

Ukemenyen som skal inspirere eller forarge i dag begynner uten at jeg føler meg så veldig inspirert. Nachos, gryterett, potetstappe…. Det er liksom ikke noe revolusjonerende nytt og spennende over dette.

Pinsefisk jeg reflekterer litt over om man kan servere pinsefisk i september. Blir ikke det litt som å servere julemiddag i april?

Scroller uinteressert videre. Pølsepytt og kyllingpanne gjesp.  Dette er retter som går under betegnelsen “Mors lurpe” her i Drømmehuset, eller restemiddag om du vil.

Pannefritert scampi. Vil ikke den fort bli seig? Du skal være forsiktig med varmen på scampi. Jeg klikker meg litt nysgjerrig inn på oppskriften.
Og ja oppskriftmakeren er klar over faren for at scampien fort blir seig og advarer mot det. Kun 30 til 40 sekunder steketid på hver side. Risikosport, spør du meg. Det der ville aldri denne kjerringa fått til. Det skjer alltid noe når jeg lager middag, og vips har de 30 sekundene blitt til et minutt eller to… Men får man det til er nok dette en rett jeg virkelig ville like. Ser innover mot soverommet hvor Gamle Gubben Grå fremdeles sover. Tror ikke jeg skal begynne å mase om friterte scampi riktig ennå, men han hadde fiksa det.

Jeg fortsetter å lese innlegget. Spagetti Bolognese. Det var mulig en nyhet på 1980-tallet. Gjesper nok en gang.
Sjokoladekake ser godt ut, men jeg har plenty av oppskrifter på sjokoladekaker.

Tangzhongboller. Her sitter jeg som et stort spørsmålstegn. På bildet ser det ut som store, luftige hveteboller. Hvorfor kalles de Tangzhongboller? Jeg må klikke meg inn på oppskriften. Det viser seg å være en lang og god forklaring på hvordan få virkelig lett og luftig gjærbakst. nesten vitenskap. Gå inn og les selv. Jeg som som regel får boller som er litt sånn kompakte og tørre får lyst til å prøve. Men det blir ikke i dag. I dag er det kommunestyremøte.

Neste oppskrift inspirerer også. Druesaft. Det hadde vært gøy å prøve. Ikke det at jeg har så mye druer, men på Coop Extra der jeg pleier å handle står det ofte druebokser i den haugen av frukt og grønt som selges til redusert pris fordi kvaliteten er litt dårligere. Der kan jeg få en del druer til lav pris, og til saft har det svært lite å si.
Druesaft er sikkert godt. Hvis den skulle bli gammel og gjære gjør vel ikke det noe heller. Folk betaler tusenvis av kroner for støvete gamle flasker med druesaft har jeg hørt….
Saftkokeren må nok opp av kjelleren om ikke lenge.

Tyttebærsirup får jeg og lyst til å prøve. Sånt er liksom midt i blinken for meg.
Hermetiske plommer frister ikke så mye. Jeg har prøvd før, de ble liksom stående der i glassene sine uten at jeg husket å spise de.

Men tre oppskrifter inspirerte i denne ukemenyen. Såpass at jeg virkelig fikk lyst til å prøve. Det var uventet positivt til å være meg. Kanskje denne ukemenyen til Mat fra bunnen vil inspirere flere enn meg?

 

 

8 kommentarer
    1. Du må vekke gubben/ kokken og be han lage scampi til middag så kan han finne ut hvor lenge de skal steke og evt lage sin egen oppskrift på det. Og kanskje tankene hans kan være opptatt med mat for han har sikkert mye som kverner i hodet for tiden. Hils han fra meg og si at jeg sier: « stakkars gubben grå»

    2. Bolle oppskriften eller fremgangsmetoden kan anbefales. Jeg har som deg en tedens til å få litt sånn harde eller kompakte boller men dette er en metode som kan anbafales.

    3. Anbefaler at du deler nokre av dei beste sopp-oppskriftene dine framfor å irritera deg over manglande innovasjon hos blogg-konkurrentar. Føreslår at du startar med ei god oppskrift på kantarellar…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg