Snø som skal falle på snø som har falt

I går skulle kommunestyret bestemme hvor kommunen skal gjøre av all snøen de brøyter vekk fra gater og torg.

I mange år har de dumpet den på Pettersøya, et grønt område i sentrum mange av oss mener kan brukes til noe bedre enn å være deponi for forurenset snø.

Pettersøya. Det er noe med navnet. Det får deg til å tenke at det muligens ligger i nærheten av vann. Ganske riktig.  Det er ei halvøy elva krummer seg rundt.

Jeg tenker som så at når lastebillas på lastebillass med skitten snø blir dumpet på ei halvøy, ja så er det vel en viss fare for at noe som ikke burde det havner ut i elva og videre ut i fjorden.  “Ute av øye ute av sinn” tenker de ansvarlige i kommunen. Problemet forsvinner jo på ett eller annet vis når våren kommer.

Politikerne har sagt klart i fra at Rådmann måtte komme opp med en bedre ide’, et mer egnet sted for snødeponi og vedtok at forrige vinter var siste vinter lastebilene skulle dumpe snøen på Pettersøya. Jeg mener politikerne vedtok det både i 2019 og muligens før det og.  Og i går skulle vi altså behandle Rådmannen eller administrasjonens forslag på nytt sted.

Stor var min forundring da jeg leste at Rådmann sin innstilling gikk på at snøen skulle dumpes på …. (du gjetter det aldri) ……. Pettersøya!! I det minste i et par år til. Til de får utredet andre alternativer, gjerne med litt konsulentbistand.

Her er det noen som øyensynlig har litt tungt for det.

Jeg ser av saksfremlegget at administrasjonen har vurdert flere steder. Blant annet Sjongslunden som er et annet grøntareal i sentrum. I likhet med Pettersøya ligger Sjongslunden også ved elvebredden og er et yndet sted for jogger og hundeluftere.  Jeg har litt lyst til å si at det kan jo tenkes at det kunne være en ide og vurdere noe som ikke er et grøntområde langs elvebredden i sentrum, men lar det være. Det hender slike gode råd fra meg oppfattes som spydige kommentarer av en eller annen grunn.

Det var mange som var oppe på talerstolen og tordnet. Jeg lot det være. Jeg forsto av stemningen i salen at vi kom til å få flertall for å si at nok er nok. Flertall for å sette foten ned. De fleste partiene var enige om det. Bortsett fra Høyre. For son hu høyredama sa det  “De i høyre kunne vente to år med å sette ned foten.”

Jeg tenkte i mitt stille sinn at det er utrolig lenge å stå på ett bein.

5 kommentarer
    1. Her dumpet de alltid snøen i elva, – helt til det gikk opp for noen at dette neppe var så smart….
      Ting tar tid.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg