Et par påskemysterier….

På bildet ser dere “utedo i soloppgang”. Og selv om det ikke er så lystbetont å forlate den gode, varme senga sånn før sola har stått opp, så er det jo nydelig å komme ut å se sola farge østhimmelen rød. Dette ser ut til å bli en fin dag!

På vei hjem fra morgentoalettet kunne jeg nyte fullmånen som fremdeles lyste over åsen i vest. Det er ikke alle som får slike naturopplevelser når man bare må en tur på do. Utedo har også sine positive sider!

Men dette innlegget skulle ikke handle om mine toalettsaker. Det skal som vanlig handle om hva toppbloggerne formidler videre til leserskaren sin.

Ida Wulff er fremdeles i ammetåka.

Andrea Sveinsdottir og Mamma på hjul har tatt påskehandelen. Andrea Sveinsdottir viser oss hele varelevering fra Kolonial.no nesten vare for vare.  Mamma på hjul skildrer selve handleturen, men viser ikke bilde av en eneste matvare.

Jeg finner Mamma på hjul sin versjon mest underholdende. Hvilken nytteverdi har jeg av å vite at Andrea har kjøpt gresk yoghurt og kanel?

Nei, det spørsmålet om yoghurt og kanel var ikke en av påskemysteriene jeg hinter om i overskriften.  De kommer jeg til nå..

Det første påskemysteriet gjelder Kokkejævel. Han har en løsning på problemet for de som i motsetning til Vivian (Mamma på hjul) og Andrea ikke har gjort påskehandelen. De kan jo bare bestille det de trenger fra nettbutikken hans! Vel får de ikke varene før godt over påske, men det er jo ikke hans problem.

Fordi Kokkejævel er slik en godhjertet mann legger han med tørket reinhjerte i noen av pakkene han sender av gårde. Hvem vinnerne av reinhjertene er kommer han ikke til å annonsere, det blir bare en hyggelig overraskelse i posten til noen heldige.

Det er her det første mysteriet jeg må finne ut av dukker opp. For er det greit å bruke “lotteri” som salgstriks uten å offentliggjøre vinnerne, og på den måten bevise at det har forekommet en

Forbrukertilsynet mener det er grunn til å være varsom med markedsføringstiltak hvor det benyttes premiering, av hensyn til lett påvirkelige forbrukere. Man kan muligens anta at noen av blodfansen til Kokkejævel kan være litt lettpåvirkelige? Og hvis de ikke var det, hvis en slik konkurranse ikke hadde en hvis påvirkning på salget, hva er da hensikten med et slik markedsføringstunt?

Markedsføringsloven §3 slår fast

Påstander i markedsføring om faktiske forhold,herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.

Jeg er ingen jurist, men slik jeg tolker regelverket bør vel slike påstander som at noen mottar gevinst, altså reinhjerte kunne dokumenteres?

Msrkedsføringsloven var forøvrig interessant lesing. Var et par andre forhold jeg og kom til å tenke på da jeg leste den, men jeg lar det ligge i dag….

Det neste påskemysteriet gjelder Martine Halvs.  Hun har som kjent bodd i Stockholm den siste ridende sammen med sin ishockey-spillende samboer.

Nå røyk laget til kjæresten ut av sluttspillet i helgen. Antakelig er kontrakten med laget over, for de tømmer leiligheten de har bodd i i Stockholm, laster alt de klarer å få stappa inn i bilen, og setter kursen hjem til Norge. Martine kan lykkelig fortelle at nå er de hjemme i leiligheten de kjøpte kor tid før de flyttet til Stockholm.

Påskemysteriet mitt blir da som følger; Kan virkelig Martine og kjæresten reise fra Stockholm og til leiligheten i Norge? Hvorfor må de i såfall ikke på karantenehotell i 10 dager slik alle andre som kommer fra utlandet må?

Sverige er et rødt land, så derfor skal alle som kommer fra Sverige i karantene. Men reisen fra Stockholm til Norge må kanskje ses på som nødvendig. Og siden de kan klare å overholde karantenebestemmelsene i leiligheten, er det innenfor lovverket de ikke drar på karantenehotell. slik jeg tolker det. Å være ishockey spiller er jo et yrke. Karanteneplikten består, men kan tas i egen bolig og ikke på et karantene hotell. Så lærte jeg noe i dag og.

Nå er det straks ut i solen her på påskefjellet.  Det ser ut til å bli en fantastisk dag! Om ikke lenge starter slekta tradisjonelle påskeskirenn, heldigitalt i år som i fjor. Følg med. Dette kan bli gøy!

 

 

 

21 kommentarer
    1. For å si det sånn…Anna som ikkje blogger lengre, fikk en bot på 100K for å IKKJE ha annonsert vinneren av en konkurranse hun hadde. ALLE kan jo dele ut flotte premier om man ikkje annonserer en vinner, ikkje sant? Hvem av leserene kan i så fall sjekke. Både trekning OG annonsering skal gjøre på en måte slik at alle som vil kan se prosessen 🙂 Så ja, satt på spissen kan de reinhjertene svi godt på en viss pung 🙂

      Lag deg en suvern dag i sola 🙂

      Vibbedille 🙂

      1. Ja, hvor blir reinhjertene av? Det ER et påskemysterium, og såpass interessant at Forbrukertilsynet er satt på saken.

    2. Flott premie med tørka reinhjerter. Tross alt en kilospris på 2000 kr. Ikke bare – bare å GI bort noe sånt! Men det gjør kokken altså…
      Her er det striregn og liten kuling, ikke verdens beste påskevær, men blir å kose seg inne med krim og smågodt, og senere et glass rødvin!
      Ha en fin dag på hytta 🙂

    3. Jeg er litt i tvil om jeg ville kalt utedo i lang avstand fra hytteveggen veldig sjarmerende. Men det er et nødvendig sted, og da får man ta det man får. 😊
      Jeg tror ikke Kokkejævel spekulerer i å unnlate å dele ut noe, men det kan bli oppfattet veldig klønete av Forbrukertilsynet. De har ikke tatt i bloggere med særlig nennsom hånd de siste årene. Derfor kan en slik vennlighet fort bli veldig kostbar.
      Jeg velger også å tro at Martine Halvorsen har satt seg inn i karanteneregler, og at de med loven i hånd kan reise hjem til egen bolig etter opphold i utlandet.
      Alt dette kloke som jeg nå har skrevet kommer sikkert av at jeg i nylig fortid er blitt 66 år. 😂 Da blir man nemlig veldig klok, og kan i tillegg gjøre akkurat som man vil…
      God påske på hytta!

      1. Jeg har ingen grunnlag for å si at han ikke deler ut reinhjerter, og skal jeg være ærlig – og det skal man – tror jeg faktisk at han gjør det. Men lovverket bør holdes.
        Martine hadde nok satt seg inn i reglene, og hun fulgte dem.
        Det var bare jeg som i mitt hode sammenliknet Martine sitt Stockholmopphold med pensjonister bra osta Blanca som ville hjem til påske.

    4. Hei, jeg skal ikke henge meg opp i hverken karantene eller hjerter, men hvor i innlegget står de noe om at du er gravid????????? Det er jo årets hotteste 1.aprilbloggerspøk😬
      Og, muligens det største mysterium 😂

    5. Stakkar kokkejavel, ikke lett å være han, alt blir analysert til minste detalj, har dere ikke noe annet å tenke ut 🤔

      1. Synes ikke veldig synd på ham 🙂

        Tenk at han får nettbutikken med bla. tørka reinhjerter til 1999 kr/kg fra Stensaas Reinsdyrslakteri til å gå rundt, når folk kan kjøpe samme produkt fra Stensaas egen nettbutikk, eller hos Rørorsrein til (litt over) halve prisen. Synes heller ikke det er slemt å påpeke at han ikke følger Forbrukertilsynets regler for konkurranser.

        Folk må følge loven,det gjelder også Kokkejævel!
        God påske Tove 🙂

    6. Det er ikkje lov å kreve at noen må kjøpe noe for å ha muligheten for å vinne, det er heldig ikkje lov å kreve at noen må følge A)Ditten B)Datten og C) Sisten for å delta i en konkurranse. Den som deler ut premie skal ikkje “tjene” noe på konkurranse og stille krav til deltagerne i form av egen gevinst. Mulig litt kronglete, men eg skjønte hva eg mente 🙂

      Vibbedille 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg