Heldigvis kan vi fremdeles le av sjamanen……

Kokkejævel er fremdeles på topp av bloggtopplista med over 94.000 klikk siste døgn.  Et ufattelig høyt antall klikk!  Siden han blir lest av så mange, må det jo være noe fornuftig fyren har å komme med, Så hvem er jeg, med kun i overkant av 900 klikk som kan sitte her og tidvis latterliggjøre eller være uenig i hans meninger og synspunkt?  Jeg er jo bare nede på en 38. plass med under en prosent av de sideoppslagene som Kokkejævel har.

Ari Behn endret rolle fra hoffnarr til stor kunstner og folkekjær forfatter første juledag.  Det tragiske er at han, i likhet med mange andre forfattere, måtte dø før han oppnådde den statusen. Ari Behn var rar, annerledes, spesiell,unik.  Velg adjektiv etter hvor høyt oppe på den kulturelle sosialstigen du føler deg.
Men Kokkejævel, har vi grunnlag for å tro at det var denne annerledesheten som var den bakenforliggende årsaken til at Ari valgte å forlate livet?  Har vi grunnlag for å tro at det var alle presseoppslagene hvor han ble latterliggjort, alle revynumrene, alle vitsene rundt lunsjbordene som gjorde at han ikke orket å leve lenger?  Vet du, for meg blir den teorien like dum som andre teorier  jeg har lest på nett. Som at årsaken skulle være at polet var utsolgt for en eksklusiv vin han hadde lyst på, eller at han skal ha blitt myrdet fordi han var en Kevin Spacey varsler.

Ari Behn hadde vært annerledes hele sitt liv.  Jeg tror han levde bra med å være annerledes, og ikke være et A4 menneske.  Det var annerledesheten som gjorde han til det unike mennesket han var. Jeg tror Ari Behn var så trygg på seg selv, så klar over hvem og hva han var at han hevet seg over eller ikke brød seg om avisoverskriftene og vitsene rundt lunsjbordet. For annerledeshet er ofte et større problem for de som ønsker at alle skal være like, alle skal være lik dem, enn for de som våger å være annerledes, være seg selv.
Jeg vet noe om annerledeshet.  Jeg har og vært annerledes hele mitt liv.

Hvis vi setter likhetstrekk mellom annerledeshet og selvmord og depresjon, sier vi ikke da at depresjon er noe som rammer de som er annerledes? De som ikke er som oss. Er vi ikke da med å bygge opp om de stigmaene den skamfølelsen det fremdeles er rundt selvmord? Er vi ikke med på å ødelegge den åpenheten vi nå ser rundt temaet selvmord, depresjon og det å slite psykisk?
Livet er ikke så enkelt at depresjon kun rammer de som er annerledes, rare, gale. Depresjon kan ramme hvem som helst. Det kan ramme meg, deg, Kokkejævel og Kongens svigersønn.  Det kan ramme arbeidsledige, sosialklienter, sykepleiere, lærere, personer i ledende stillinger og selveste Statsministeren.

Og hvis annerledesheten var den bakenforliggende årsaken til at Ari Behn valgte å forlate livet.  Hvorfor skulle han velge det akkurat nå?
Vi har jo fått en ny hoffnarr.  Vi har fått Durek Verrett.

For mens Ari gjorde hos hoderystende forarget med sine z-er i stedet for s, sin pompøse væremåte og sin malende, beskrivende måte å uttrykke seg på, hva skal vi da si om Durek Verrett?
Han er annerledes, merkelig, rar, snål, sjarlatan, og ikke helt god!

Det må jo være lov å le av en fyr som Durek Verrett. Det må jo være lov å lage revynummer om en slik mann, og det er da ikke så rart at en slik person blir diskutert rundt lunsjbordene eller i familieselskapene nå ved juletider.
Nei, jeg sikter ikke til at han er mørk i huden, nærmest svart. Det er vel bare innerst i de mørkeste kjellerstuene, hos de mest sneversynte nettrollene at det gir grunnlag for tanker om annerledeshet.  Dessuten er Martha snart 50, så faren for en liten Durek langt ute i arverekka til tronen er vel ganske liten.
I grunn er det litt politisk korrekt å få en farget, en innvandrer, inn på sidelinja i den norske kongefamilien.

Ikke sjokkerer det meg så veldig at han har hatt en mannlig kjæreste heller. Hvem folk for varme følelser for er noe jeg ikke bryr meg med, så lenge de holder seg unna Gamle Gubben Grå,Og at noen kan bli tiltrukket av både kvinner og menn, er da ingen nyhet. “Større sjans på lørdagskvelden!” pleide min gode venn og Svirebror Erling å si i studietida. Fyren er 45 år. Det hadde vært mer urovekkende hvis han ikke hadde hatt en eneste gammelkjærest.

Nei, det er alle de merkelige tankene, ideene og disse liksom helbredende evnene jeg setter spørsmålstegn ved. Jeg mener, fyren høres jo helt… fjern ut!  Like fjern som hu derre prinsessa som påstår at hun kommuniserer med engler og alt det der.

Men nå er det nettopp hun “Engle-prinsessa” han er sammen med.  Så da passer de to vel sammen da.  To annerledes mennesker som har funnet tonen, og kjærligheten.  Og så lenge de begge to holder seg unna Gamle Gubben Grå, kan jeg glede meg over deres kjærlighet.  Det er jo koselig at folk finner hverandre, selv i voksen alder.
Ser du på bilder av de to, ser du hvor godt de kler hverandre. Ingen kan påstå annet enn at de er et pent par.  Jeg ønsker de alt godt, og vil fremdeles hoderystende kunne spøke lett med deres åndelighet som for meg fremstår som fremmed, merkelig og annerledes.

Kokkejævel sier at latterliggjøring er den verste formen for mobbing.
Det er mange former for mobbing, og jeg vil ikke si hva som er verst og hva som er mindre vondt.  Vi mennesker er forskjellige og reagerer forskjellig. Jeg har som før nevnt vært annerledes hele livet.  Jeg har og en solid bakgrunn som mobbeoffer hele skoletiden, eller i det minste til jeg var ferdig med gymnaset.
For meg var det ikke annerledesheten eller det at de andre til tider lo av mine merkelige utsagn, min klesstil, eller mine interesser som var vondest.  Det såret ikke meg at de lagde vitser om meg og mine venner, samlet sammen blant de andre som skilte seg ut i skolegården.  Det som såret meg mest var at de ikke kunne la oss “rare” få være rare i fred.  Hvorfor de alltid skulle få oss til å passe inn i deres bilde .

 

 

11 kommentarer
    1. Denne romjulstalen burde vært publisert i et større forum. Det er for lite at bare snaut 1000 mennesker får lese den.
      Jeg er veldig enig i dine betraktninger. Leser ikke kokken, men om han prøver å få det til at media har skylden, aner han ikke hva et dypt, menneskelig mørke er.

      1. Jeg tror ikke han mener at media har skylden, men det virker som om han mener at det var anderledesheten hans som gjorde han så deprimert at han valgte å forlate livet. Jeg tror ikke Ari led fordi han var annerledes. Jeg tror depresjon ikke har en så enkel forklaring.

        1. Ok. Nei, annerledesheten til Ari Behn var nok egentlig hans styrke. Som den er for alle som ikke bukker under av andres uvett.

    2. Jeg tror at Ari Behn har vært lei seg og derprimert lenge. Han ga jo uttrykk for det også. Og den følelsen kommer ikke UTENFRA, men inne fra. Det å være deprimert har ikke nødvendigvis noe særlig med omgivelsene å gjøre, men er mer en følelse som kommer innenfra. Nå vet jeg ikke hans grunn, men tror ikke det skyldes så mye ytre greier. Og i alle fall ikke medier eller revynummer, det blir for overfladisk. Og DET var ikke han i alle fall. Men vi kan TRO og MENE så mye vi vil, og det er det mange som gjør i disse dager… Men å le litt av Durek, det bør vi gjøre 😀

      1. Ari Behn har vært åpen om mørke i sitt eget sinn. Og som du sier depresjon kommer innenfra og er vanskelig å forstå for den som ikke selv har følt det på kroppen.
        Og vi må fremdeles ha lov til å tulle litt med Durek.

      1. Jeg leste innlegget ditt, og er enig med deg. Jeg tenker og på familien. Det er tre unge jenter som har mista pappaen sin.
        Men det hørtes ut som om Kokkejævel mener at Ari Behn valgte å forlate livet fordi han var annerledes.
        Jeg tror at når et menneske velger å gå til et slikt skritt, er årsaken mer sammensatt enn som så.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg