Hva jeg mener om glatta?

I dag morges var det et innlegg på fb hvor Sandvika Storsenter spurte hva “jeg” mener om glatta.  Hvis jeg svarte på spørsmålet, kunne jeg være med i trekningen om et par vinterstøvler med pigger fra Enklere Liv.   Her er mitt svar,  nå blir det spennende å se om jeg er så heldig å vinne et par vintersko med pigger:

Hva jeg synes om glatta??? Vil dere virkelig vite hva jeg mener om glatta?
Glatta ødelegger livet mitt fra oktober til april – hvert år, eller i det minste når det er glatt. Jeg er ei diger dundre på over hundre som faktisk liker å gå tur. Har to hunder og greier. Jeg vandrer rundt fra april til oktober og plukker sopp, tar bilder og stortrives ute. Men når isen glaserer veier og stier surmurer jeg meg inne. Bare det å gå ut i søppeldunken blir en utfordring. Eller mer en ekspedisjon, livredd for ikke å komme inn igjen til mine kjente og kjære.
Overdriver jeg? Vel, en junidag i 2013 tok jeg en tur i parken med en av hundene. Burde være overkommelig, og en trygg rute. Der sklei jeg i en leireflekk og vips var det en uke på ortopeden og to uker på rehabilitering, og kom meg ikke hjem før det nærmet seg august.
Hva en issvull eller tre kan finne på med kroppen min, tør jeg ikke tenke på. Jeg har mer metall i kneet enn beinvev, og garantert sikkert osteoporose, både i hofter og skuldre. Nevnte jeg at jeg også har knekt begge albuene? Den ene sågar to ganger? Fortauskant, asfaltert gangsti og steintrapp. Ikke akkurat ekstremsport.
Vintersko med pigger er tingen. Har slitt ut et par allerede. Skal kjøpe nye – snart. Blir sikkert utsatt til jeg ligger på ryggkulen og spreller som en flodhest på land, eller blåhval heter det vel egentlig?
Er jeg heldig trenger jeg ikke piggsko mer denne sesongen…. Ortopedi, rehabilitering, krykker… slik pleier å ta tid.
Så hadde jeg vunnet et par piggsko så hadde jeg fått et enklere liv….

 

9 kommentarer
    1. Det innlegget burde kvalifisere til en klar førsteplass med piggsko som et selvfølgelig utropstegn! Jeg ser det altså så levende for meg, at jeg gruer meg, selv om jeg er usikker på om det blir isete veier her jeg bor.
      For øvrig blir jeg varm om hjertet når jeg ser selveste Grand Hotell på bildet ditt. Kan dette hotellet ha vært Hønen Hospits på 60-tallet, eller har det alltid vært Grand Hotell?

    2. Fant det på fb, og var inne og likte det i håp om at det øker vinnersjansene dine. 🤞🍀 Bra skrevet forresten! Sist jeg ramla var på glatt gulv på badeland med junior, men heldigvis gikk det bra.

    3. Tror det har hett Grand Hotell siden Jugend-bygningen ble bygd sånn tidlig 1900 tallet. Hønen Hospits lå lengre nord i byen, nær Hønen gård. Øverst i Hønengata.

    4. Det der burde virkelig kvalifisere for noe som holder deg på beina. Jeg har hatt min runde på glatta jeg også, havnet nede på jobben din et par dager. Dro hjem med fire skruer og ei plate i ankelen, noen kilo gips og to krykker. Akkurat 11 år siden i dag, så bank i bordet på at jeg slipper det igjen.

      1. Du var heldig som slapp med et par dager, jeg fikk en hel uke på jobb, døgnet rundt.
        Ja, synes du ikke de støvlene bør bli mine?

    5. Enig i alt om den h….vettes glatta, pga lignende erfaringer på isen. Trøst deg med at du ikke bor i nord Norge. Her har vi hålke i alle varianter fra oktober til i slutten av april.

      1. Var nordafor i mars et år. Harstad. Ble stående “glatte-fast” på et fortau og visste ikke helt hvordan jeg skulle komme meg videre eller tilbake… Så ja, jeg er glad jeg bor i innlandet på Østlandet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg