Hvor mange boliger har du?

Hvis jeg spør deg hvor mange boliger du har er jeg sikker på at du klarer å komme opp med et ganske eksakt tall.
At du ikke svarer; La meg se. Jeg må tenke meg litt om mens du begynner å telle på fingrene.  Nå tenker jeg ikke på muligheten av at du eier en leiegård eller ti. Jeg snakker om boliger du selv bor i. Som du selv regner som et “hjem”.
Vi har to. Drømmehuset og hytta med utedoen langt oppe i lia. (Jeg regner ikke utedoen som egen bolig).

Jette Christensen som har sittet mange år på Stortinget for Arbeiderpartiet glemte at hun hadde pendlerbolig.
Ja, selv etter fire purringer fra Stortingets administrasjon kom hun ikke på at hun faktisk hadde en pendlerbolig. Både Riksrevisjonen og jeg lurer på hvordan det er mulig.

Ok, jeg forstår at noen kan bli glemsk med årene. Det kan skje den beste. Og ja, jeg har sett Demenskoret på TV. Jeg vet at noen kan få den sykdommen ved relativt ung alder.
Men dama har ikke fylt 40 år ennå, og fortrengelsen ligger noen år tilbake i tid. Hun var bare i midten av trettiårene, hadde permisjon fra stortinget mens hun var på Forsvarets Høyskole. (Hva hun gjorde der vet jeg ikke. Mulig hun ikke husker det heller).
Hvis det skyldes en form for kognitiv svikt at hun begynner å glemme ting er hun selvsagt unnskyldt. Man skal ikke laste syke folk som ikke kan noe for at de er syke.
Jeg vet forresten ikke om jeg føler det betryggende at mennesker med slike utfordringer studerer ved Forsvarets Høyskole.
Ikke at de er stortingspolitikere heller, men der tror jeg muligens hun ikke er den første som roter litt.

Men la oss gå ut fra at det ikke er en kognitiv svekkelse eller andre sykdommer som ligger bak, tenk dere at Jettes forklaring er sann, er det bare jeg som finner den litt merkelig?

Jette kommer egentlig fra Hordaland. Ble vara til stortinget som 26 åring, og allerede året etter i 2010 ble hun fast møtende stortingsrepresentant som vara for Per Rune Henriksen mens han var statssekretær.  Så hun fikk mest sannsynlig utdelt gratis pendlerbolig i en alder av 27 år.
Og ja, jeg mener det er rett og riktig at stortingspolitikere med lang pendlervei får gratis bolig i Oslo når behovet er der og etter de reglene som er satt. Bergen – Oslo er for lang avstand til at det er rimelig å forvente at hun kan dagpendle.
Så langt så greit.

Jette kommer inn på Stortinget både ved valget i 2013 og 2017.
I november 2017 kjøpte hun egen leilighet i Oslo og solgte den hun hadde i Bergen.
Jeg vet hvordan det er å kjøpe ny bolig. Jeg har tross alt kjøpt ny bolig tre ganger.
Så fort man får nøklene til den nye boligen blekner den gamle. Man mister liksom interessen for den. Det er mye morsommere å pusle og ordne i den nye boligen enn å pakke ned, vaske og rydde i den gamle.
Til slutt har man fått med alt en vil ha med over i den nye boligen, og så er det bare søppel, skrot og den litt kjedelige vaskejobben som er igjen i den gamle. Jeg skjønner at den litt kjedelige jobben med å tømme det siste rotet og vaske ned boligen fort kan bli litt nedprioritert. I det minste for en dag eller tre, kanskje et par uker.

I dette tilfelle ble ryddejobben nedprioritert i ett år og fire måneder.
Det er rimelig lenge.
Jette hadde faktisk helt glemt den gamle leiligheten som hun hadde bodd i i 7 år. Glemt at det var en leilighet hun skulle levere nølene til, og det selv om hun hadde fått fire påminnelser – eller purringer fra stortingets administrasjon. De savnet den årlige bekreftelsen på at hun fremdeles bodde i den gratise pendlerboligen.

Jeg tror ikke det er mange andre enn Stortingspolitikere som kunne ha klart det kunststykket.
For de fleste andre av oss er bolig, enten den er kjøpt eller leid en av de største månedlige utgiftene – i det minste når en nettopp har kjøpt ny bolig. Vi ønsker å komme oss ut av den gamle boligen så raskt som mulig. Enten fordi vi har eller skal selge den gamle boligen. Vi trenger de pengene til å finansiere vår nye bolig. Eller fordi vi har sagt opp leieavtalen på en leid bolig. Kort sagt, de aller fleste av oss har ikke økonomi til å sitte med to boliger slik over tid. Jeg husker fremdeles den klumpen i magen jeg hadde da vi hadde kjøpt Drømmehuset men ikke ennå fått solgt huset i skogen. Jeg husker også den lettelsen jeg følte da den gamle boligen vår endelig ble solgt.

Selvsagt holder ikke de samme økonomiske problemene stortingsrepresentantene våken. Den boligen Jette flyttet ut av var jo gratis. Men at hun likevel ikke skulle komme til å tenke på at hun burde ha levert tilbake nøkkelen når hun ikke lenger bodde der synes jeg er rart. Spesielt siden hun fikk hele fire påminnelser.

Så nå spør jeg en gang til. Hvor mange boliger har du? Tenk godt etter, kanskje du har en du burde levert nøkkelen til

 

 

4 kommentarer
    1. Eier en bolig, og vi har vogna + spikerteltet. Det er det hele. At noen kan glemme å levere tilbake kan vel skje de fleste, men her skurrer det. Så dement kan hun ikke være.

      1. Å glemme å levere nøkkelen en uke eller tre kunne jeg ha forståelse for i en hektisk hverdag med flytting og mange spennende og tidkrevende oppgaver, men ikke i godt over ett år. Vi snakker fra november 2017 til mars 2019.

    2. Haha, det er fort gjort å glemme, vet du…. jeg vet at jeg har to boliger – huset mitt og bobilen min! 🙂 ser ingen grunn til å glemme dem heller….. lite å tjene på det…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg