Ingen bilder fra veistengningen….

Anna Rasmussen har overtatt førsteplassen på bloggtopplista.  Jeg er fremdeles på en 47.plass.
Det er ikke så ofte Anna Rasmussen når toppen, så det er gøy med noe nytt, men du verden for en utfordring en litt tidlig lørdagsmorgen.  For Anna har et innlegg som heter “Masse bilder fra butikkåpningen”  Jeg var ikke på noen butikkåpning i går.  Eller har vel ikke vært på en butikkåpning på årevis.  Jeg liker shopping, men liker ikke butikker fulle av folk, slik det ofte er på en butikkåpning.  Jeg har derfor heller ikke en masse bilder fra noen som helst butikkåpning.  Det er ikke så ofte jeg tar bilder i butikker.

Jeg var altså ikke på en butikkåpning i går. Men jeg var på en veistengning.
Eller for å være mer nøyaktig, jeg var på en demonstrasjon mot veistengning.
Jeg tok ingen bilder.  Det overlot jeg til journalisten fra Ring Blad.

Jeg vet ikke om markeringen mot bommen som skal settes opp øverst i Rabbaveien var vellykket.  Den blir vel først vellykket hvis kommunen ombestemmer seg, og ikke monterer den bommen de har begynt å sette opp. Men jeg er imponert over hvor mange som møtte opp. Mellom 40 og 50 beboere i området utsatte fredagstacoen og tok turen opp i veien for å vise sin mening om planen om a stenge veien for gjennomkjøring.

Jeg kjente ingen av de fremmøtte.  Veistengningen berører ikke meg personlig. Men vi i Rødt synes det er viktig å møte opp og høre når deler av befolkningen føler seg urettferdig behandlet, eller overkjørt av kommunen. Jeg var den eneste politikeren som ofret en time av fredagskvelden for å høre hvorfor  folka på Rabba var så opprørte.
For det virker i utgangspunktet litt rart at beboerne langs en smal og svingete gate i et boligområde nær sentrum lar seg opprøre av at kommunen vil sette opp en bom som hindrer gjennomkjøring, vil få trafikken i området til å minske betraktelig og gi sikrere skolevei.

Som i så mange andre saker handler det om involvering og informering.  Ingen liker å føle seg overkjørt.  Beboerne stiller seg selvsagt positive til at det gjennomføres trafikksikkerhets tiltak og tiltak som vil gjøre det mindre fristende og bruke Rabbaveien som omkjøringsvei for å slippe å stå i kø i Hønengata,  Men de stiller seg negative til at det løses best ved å stenge veien med bom.  Det finnes mange andre måter å få ned farten og gjøre det litt mer tungvint for folk som ikke bor der og velge denne veien. Fartshumper, eller innsnevringer av veibanen på den ene og så den andre siden er en mulighet.
Bommen vil heller ikke bidra til å sikre skoleveien for barneskoleelevene. Heller tvert i mot.  Når skolen åpner igjen til høsten etter nybygging, og skolebarna slipper å gå på brakkeskolen som er satt opp midlertidig oppe i Hovsmarka, vil elevene igjen gå den bratte, smale veien ned til Haldenjordet og over haugen til skolen. Ned en bratt, smal vei uten fortau eller annen sikring, og som nå også vil bli veien de som bor i området må bruke – pluss alle de som ikke ønsker å stå i kø i Hønengata, og bruker denne veien som snarvei til sentrum.  Beboerne mener at skoleveien vil bli mer utrygg for flertallet av barna.  Trafikkmengden i krysset ved Kiwi som er stor nok i dag,  vil bli enda større.  Et område som er veldig omstridt med hensyn til trygg skolevei og planene om å legge ned Hønefoss skole.

Involvering handler om å gjøre dette til en sak hvor innbyggerne har mulighet til å komme frem med sine  synspunkter.  En saksgang med høring, politisk behandling og en ryddig saksgang hadde vært et smart grep. Jeg er sikker på at hadde kommunen involvert beboerne i området, hadde man fått til en god løsning, hvis trafikksikkerhet er målet.

Så er det informering.  For når man informerer er det viktig at man informerer om ting som er vesentlige.
Man begrunner behovet for denne veistengningen i en trafikktelling som ble foretatt da Hovsmarkveien var stengt, og alle som skulle til området i Hovsmarka, Hovsmarka Næringspark, Idrettshallen; anleggstrafikk til bygging av tennishallen, lysløypa og hjemmetjenestens hovedkontor og de andre arbeidsplassene på gamle Follum brukte denne veien når de kom fra byen.  Det var altså lagt helt feil tallgrunnlag til grunn for beslutningen.
En annen opplysning som helt ble utelatt på informasjonsmøtet, eller kun nevnt i en bisetning, er at det foreligger planer om en storstilt boligbygging i området. En boligbygging med mellom 44 og 66 boenheter.  I oppstartmøte for detaljregulering av dette prosjektet er utfordringen med trafikk nevnt, men som mulig løsning slik at man kan utnytte området maksimalt  står det at veien vil bli stengt med bom
Mulig det ikke er noen sammenheng mellom planlagt boligutbygging og bom, men når informasjonen bevisst utelates, eller underkommuniseres, gir det rom for mistanke.

Så mens anna Rasmussen sto godt og varmt inne på en butikkåpning i et kjøpesenter i Stavanger, sto jeg i mørke og kulde på en smal, isete vei på Rabba,  Det er stor forskjell mellom toppbloggerne og oss på 47. plass.

 

 

4 kommentarer
      1. Jeg har gjort mitt, og jeg tror jeg ligger et svangerskap foran Anna Rasmussen. Jeg har fødd fem..Er ikke hun bare i gang med nummer fire?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg