Jeg prøvde å lage middag..

Nei, det var ikke gulrotsuppe. Det er et arkivbilde. Dagens middag, eller forsøk på middag egner seg ikke til bildebruk.

Jeg kom hjem etter en lang dag. Først stand på torget og så en tur ut til Høvdingen. Det siste som fristet når jeg kom hjem rundt 19var de store utskeielsene på kjøkkenet.

Jeg hadde gjort det enkelt.  Kjøpt laksenuggets som bare kunne settes i stekeovnen. Koke litt ris, du vet sånn boil- in-bag. Burde være overkommelig oppgave, selv for meg.

Den gang ei.

For mens maten passet seg selv på kjøkkenet flata jeg yt på sofaen i stua mens jeg snakket politikk på utpust og innpust til en ikke alt for interessert Gamle Gubben Grå.

Da han tok en tur ut i gangen ba jeg han sjekke maten. Han spurte om de laksenuggetsene virkelig skulle grilles – det var det jeg hadde satt stekeovnen på. Det skulle de selvsagt ikke.

Fortsatt et arkivbilde hvis noen lurte

Neste spørsmål kom fra Yngste Sønn da han studerte den siste boil-in-bag posen med ris. “Har du svidd risen?” Jeg slapp å svare. Det gjorde Gamle Gubben Grå for meg. Det kom et høyt “Ja!” Yngste Sønn spurte med forundring i stemmen  “Hvordan klarte du det?” Jeg slapp å svare denne gangen og. “Bare å la tiden stå å fosskoke lenge nok, så går kjele  tom for vann” Så så han på meg  og fortsatte “Greit at jeg fyllte på med vann, ikke sant?” Jeg følte at svare var unødvendig.

Så her ble lørdagsmiddagen relativt harde fiskenuggets .ed svidd ris. Kanskje ikke den største kulinariske nytelsen og nok et bevis på at jeg egentlig burde holde meg langt unna kokkelering og heller holde meg til noe jeg behersker – som politikk.

 

8 kommentarer
    1. Selv om det nærmest var grillet og svidd smakte vel maten likevel? Sånt kan skje med alle om det er en trøst.

      1. Det skjer litt ofte med meg. I dag har jeg bedt de utflyttede ungene på Urtebakt torsk. Yngste Sønn mente det var risikosport. Jeg tenkte at Gamle Gubben Grå kunne lage middag, men han skulle visst på jobb så da ville det ikke bli mat før midnatt. Vi får se hvordan det går. Jeg har fremdeles trua på at jeg skal fikse det

    2. Veldig koselig å hilse på deg igår, Brit! 💕 Det var så mange på vår stand at jeg fikk lov til å gå før tida, selv om mobilen ikke var tom for strøm. 😉
      Litt skummelt med sånn mat som er så lettvin at den (nesten) passer seg selv, – kjenner til det! 😝 Ha en fin søndag! ☀️

      1. Kjempekos å hilse på deg og, Hanne Beate. Fortalte det til Pappa da jeg var ute hos han etterpå. Du er jo oldebarnet til søstra til bestemora hans – og sånt holder han orden på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg