Tenk om Eline heter Asbjørn

Det har blåst en frisk bris i kommentarfeltet mitt i dag. Det falt ikke i god jord at jeg ikke ser på Kokkejævel som en kulinarisk Kristus. Jeg er en mobber!

Det var “Eline” som begynte kritikken. Flere har kommet til. Det som er felles for de som er mest kritiske et at de et anonyme. De har i motsetning til mange av de som fast kommenterer bloggen min ingen lenke til en blogg slik at jeg kan “se” hvem som kommer med kritikk.
Jeg ville aldri kommer med så bombastiske uttalelser mot et annet menneske og skjult meg bak anonymitetens slør.  I mine øyne er det noe feigt med det.

Jeg har forsøkt å svare på de fleste kommentarene. Svare på en pen og høflig måte. Noen ganger er ikke det like lett. Når jeg ikke forstår beskyldningene som blir kastet mot meg, og ber om eksempler på hvor jeg har gått over streken. Ikke for å forsvare meg men for å ta lærdom, får jeg bare nye beskyldninger og beskjed om at det er slik det er. Jeg er en nedlatende mobber. Ferdig snakka!  Vel litt vanskelig å ta selvkritikk når du ikke ønsker å vise meg hva som er kritikkverdig.

Jeg ser mange har tatt meg i forsvar, og det setter jeg utrolig pris på.
Det å beskylde meg for å være en mobber er noe av det verste jeg kan bli beskyldt for. Jeg har brukt store deler av livet mitt til å hjelpe folk som føler seg trampet på ved å snakke deres sak, hjelpe de til å navigere i en jungel av lover og regler og ikke minst være en klagemur mange med en tøff hverdag kan komme til for å få støtte, hjelp og trøst.  Set er ikke få tårer det er blitt grått på mine skuldre gjennomårene. Og så skulle jeg være en mobber bare fordi jeg ikke ser på en kokk i Alta som en Gudeskikkelse?

Beklager, jeg reagerer når noen misbruker korset som symbol for å opphøye seg selv.  For meg er korset et religiøst symbol, og for meg betyr religionen mer enn man skulle anta siden jeg er en knall rød kommunist.
Jeg er selvsagt en mobber når jeg tar et religiøst symbol i forsvar.  Et symbol som betyr mue for meg men utrolig mye mer for mange andre.

 

Til alle dere som har stilt opp for meg og forsvart meg, tusen takk!  Jeg har satt pris på deres innlegg.  Pgselv om jeg har følt noe av kritikken uberettiget og sårende, har jeg ikke følt meg mobbet.  Det skal litt mer til før jeg gjør det.

Dere forstår, jeg vet nemlig hva mobbing er og hvordan det føles å bli mobbet. Det har jeg skrevet om blant annet i dette innlegget Blogging mot mobbing – La de ikke lykkes Som jeg skriver i innlegget har jeg bestemt meg for ikke å la meg knekke av andres ondskap andres uforstand.
Dette innlegget er skrevet for snart tre år siden.  Etter det har det skjedd en del i livet mitt.  Jeg har på ny opplevd at noen vil knekke meg,. Jeg har på ny opplevd at noen ønsker meg vondt, ønsker å skade meg.  Og nei, jeg snakker ikke om bloggen eller kommentarfeltet eller noe som har med bloggen å gjøre.  Heller ikke med en Kokk i fra nord. -Bloggen er mitt fristed  Mitt friminutt i hverdagen. Min glede.

De i kommentarfeltet som ønsker å bringe kjerringa til taushet til å slutte å ha sitt skråblikk på toppbloggerne vil ikke lykkes med det.
De som i det virkelige liv ønsker å knekke meg håper jeg ikke vil lykkes med det heller.  Jeg nekter å la meg knekke, jeg nekter å bli et offer. Men noen ganger er det litt tøft, selv for denne kjerringa.

Og helt til slutt.  Jeg tror ikke Elin heter Asbjørn.  Jeg tror ikke han er en slik person som tar slike feige grep i bruk.

 

 

 

 

27 kommentarer
    1. Olala….
      Jeg kan ikke linke til en blogg for jeg er ikke blogger. Er de uten blogger ikke velkomne til å kommentere? Velger å være anonym, ikke fordi jeg er et nettroll eller fordi jeg er feig. Bare fordi jeg ønsker det. Angrep er det beste forsvar, se ned på kritikere og beskylde de for å være feige… topp!
      Det falt ikke i god jord at du ikke ser på kokken som en kulinarisk Kristus skriver du… er vel ikke det saken dreier seg om. Er det vel? Om kokken er Kristus? Tror heller ikke han er Jesus. Her prøver du å vri saken over på noe annet, og dermed latterliggjøre kritikerne.
      Du vet hvordan det er å bli mobbet og hva mobbing er, og kan dermed selv definere det du driver med som satire og ikke mobbing. Kanskje litt høy på deg selv?

      Men du skal ha plusspoeng for overskriften. Tenk om Eline er Asbjørn. Fikk meg en god latter 😂
      Ja, hvem vet?😆

      1. Jeg kommenterte et blogginnlegg med tittelen Kulinarisk Kristus… For meg var det det saken gjaldt. En kommentar hvor en blogger ksllte seg for nettopp kulinarisk Kristus.

    2. Ekstra poeng for framsnakk av kokken: « Og helt til slutt. Jeg tror ikke Elin heter Asbjørn. Jeg tror ikke han er en slik person som tar slike feige grep i bruk.»
      😂

    3. Jeg har aldri sett så stygge kommentarer i noen av bloggene jeg leser.
      Dette fortjener du ikke Brit. Men jeg tror du forstår hva dette er, og ikke tar det personlig. Du er en trygg dame med livserfaring, et stort hjerte og et skarpt hode. Så forsøket på å kneble deg vil mislykkes.
      Forstår det ikke er hyggelig å få en sånn drittpakke, men håper det hjelper å vite vi er mange som heier på deg og det du står for.
      Nå sender jeg faktisk hjerte på ordentlig ❤️❤️❤️

    4. Du er ikke en mobber fordi du ikke ser på en kokk i Alta som en Gudeskikkelse. Hvor har du det fra?
      Det saken dreier seg om, og det vet du godt, er at du i innlegg etter innlegg kritiserer og rakker ned på kokken og at du har gjort kokken og kritikk av en enkeltperson som hovedinnhold i bloggen din. Det blir personlig. Det blir angrep. Og det er det jeg reagerer på. Men dagen har vist meg at du ikke er det spøtt bedre å ta i mot kritikk enn det du beskylder kokken for. Du er også menneskelig. Du blir såret. Du går til motangrep.slik kanskje Asbjørn også blir. Jeg er ikke ute etter å ta deg, bare påpeke at det blir for mye Kokkejævelkritikk i bloggen din. Etter min smak. Og det er på grensen mot trakassering.

    5. Du harselerer med andre, og kaller det satire.
      Da er det greit, mener du.
      Men de som blir harselert med synes ikke det er så morsomt.
      Og mange lesere synes også satireformen går over imobbing når det blir for detaljert, og virkelighetsnært. Da virker det ikke lengre som satire, men som ikke-ironiske/humoristiske meningsytringer.
      Men vi har ytringsfrihet, og du har valgt satire som din form. Fint.
      Jeg synes du er morsom, jeg. Og artig at det ikke bare er rosabloggere.
      Skjønner dessverre også at det ikke alltid faller i smak, men man MÅ ikke lese din blogg.
      Jeg er derimot helt enig at det er smakløst, og umodent/barnslig å posere som Jesus foran korset på den måten.
      Ren idioti. Og en kulinarisk kristus… Han er en helt vanlig kokk. Også de jobbene han hadde før han startet for seg selv, var helt vanlige kokkejobber, på helt vanlige restauranter, bl.a. butikk-kokk(!) på coop-ferskvare. Nei, der jobber ikke de kulinariske gudene.

      Rødt er noe dritt by the way.

    6. Som vanlig er du bare utrolig god å skrive. Når jeg leser kommentarene så må jeg si jeg blir litt sjokket. De fleste som leser blogg er godt voksne, og da vi gikk på skolen var ikke internett noe som fantes og dermed fikk vi ikke lært god nok folkeskikk og gjemmer oss bak ett tastatur og kan skrive hva vi vil. Nok om det det
      Så må jeg få si at det kan være støttende for mange å se hvordan det hellige korset brukt for å opphøye seg selv. Jeg vil kalle meg kristen…

    7. Det var vel bare et tidsspørsmål før “blodfansen” som Kokkejævel kaller dem, fant veien inn til bloggen din!
      Stå på, du er herlig 😀
      Ingen som forstår satire kan finne på å kalle deg en mobber. Problemet er bare at mange ikke forstår det.
      Med ønske om enn finfin dag, fra en av DINE “blodfans” ;D

    8. Liker både deg og kokken jeg 🙂
      Synes faktisk han var ganske søt da han signerte bøker i krøllete T-skjorte, og bukse med knær i Tromsø 😀
      Så ham der, men var ikke ute etter signatur eller bilde med ham. Eller Kjærest og Datter, for den saks skyld 😀

    9. Gratulerer med en 20. plass idag! 🙂 Jeg leser ingen blogger som er høyere opp en deg, kanskje bortsett fra Vibbedille innimellom, men jeg har skjønt at det blåser litt i toppen. Enten blir man likt eller ikke likt, og da får man visst beskjed. Blodfan av èn blogger betyr det motsatte av en annen blogger, særlig når det kommer til ulike måter å se ting på. Du har jo ikke SÅ mye imot Kokkejævel, – du bare ser på han med litt skråblikk, i likhet med andre bloggere på plass nr. 1. Det at det har blitt så mye fokus på han, skyldes jo nettopp at han er helt i toppen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg