Sykehuspleierske….

Da jeg var liten hadde jeg ei venninne som alltid ville leke sykehuspleierske.  Dette var tidlig på 70 tallet da det fremdeles i vår verden het lærerinne, ekspeditrise, kontordame, vaskekjerring og altså sykepleierske. Men min lille venninne ville altså leke sykehuspleierske. Jeg husker moren min prøvde å rette på henne, og si at det het sykepleierske og ikke sykehuspleierske.  Jeg husker enda Mammas argumentasjon; “Det er vel de syke hun skal pleie. Ikke sykehuset .”   Mamma snakket for døve ører, og min venninne fortsatte å leke sykehuspleierske.

Årene har gått. Min venninne begynte aldri å arbeide i helsevesenet. Drømmen om sykepleieryrket forsvant vel et sted på veien.  Men jeg derimot har tilbrakt hele mitt voksne arbeidsliv i sykehusets røntgenavdeling, korridorer og møterom.  Og det blir klarere og klarere for meg at min mor tok feil.  Det finnes faktisk svært mange sykehuspleiersker -eller sykehuspleiere må de vel kalles i disse dager, for svært mange av dem er menn.

Sykehuspleiere som pleier sykehus – og ikke pasienter.

Nei jeg tenker ikke på renholdsarbeiderne, som jo pleier og vasker sykehusets mange rom og korridorer. De gjør en uvurderlig innsats i pasientbehandlingen. Jeg tror ingen vil være pasient ved et sykehus uten renholdspersonell. Nei, de er like uunnværlige som leger og radiografer.
Jeg tenker heller ikke på “gutta på teknisk” De som skifter lyspærer, fikser dører som faller av hengslene og forsøker etter beste evne å få vedlikeholds pengene til å rekke til mest mulig av alt som trengs å fikses eller fornyes.

Nei, jeg tenker på alle de sykehuspleierne som arbeider i et sykehus, gjerne i en egen administrasjonsbygning, i det minste en egen adskilt fløy. De som går i sivilt tøy, og ikke trenger å se så mye som lilletåa til en pasient i løpet av et langt yrkesliv. Dr sitter i styret, er administrerende direktører, viseadministrerende direktører, helt vanlige direktører, de arbeider i HR, og i OU, i Kommunikasjonsavdelingen, IKT avdelingen, HMS seksjonen, kvalitetsavdelingen, økonomiavdelingen, er tillitsvalgte eller verneombud  på heltid .  Ja, det arbeider sannelig mange sykehuspleiere i norske sykehus.
Mange av dem har overhode ikke helsefaglig bakgrunn. De er økonomer, controllere, samfunnsvitere, rådgivere jurister, politi, ..

Det sies at vi aldri har brukt så mye penger på helse som nå. Det er sikkert sant, for slike tall er lett å måle  
Det sies at et aldri har arbeidet flere i våre sykehus. Det stemmer sikkert det og
Men jeg våger meg på en påstand; Aldri har en så liten del av de sykehusansatte arbeidet direkte med pasientbehandling.  Altså, tatt seg av pasientene på en eller annen måte.
Derfor må vi som fremdeles arbeider i hvitt, vi som fremdeles arbeider dag natt, kveld og helg, vi som arbeider jul, påske og 17.mai vi må hele tiden løpe litt fortere, jobbe litt smartere. Det bestemmer sykehuspleierskene.
Jeg vet det – for jeg er jo og en av dem…

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg