Hønefoss, norges svar på Venezia….

I gårsdagens kommunestyremøte hadde MDG-mannen en interpellasjon (altså spørsmål til Ordfører) om Ordfører ville be Rådmann utrede elektrisk by-ferge i Hønefoss.  Svaret fra Ordføreren, som denne kvelden var representert av Varaordføreren,, eller Ordfører 2 som jeg pleier å kalle han, var “Nei, nei og atter nei.”.
En grunn til Ordførerens litt krasse svar var muligens at MDG-mannen også hadde levert dette forslaget som verbalforslag i budsjettbehandlingen forrige torsdag, og da hadde det blitt nedstemt av kommunestyret 42 mot 1 stemme.  Men ideen er god – den trenger muligens bare litt modningstid oss litt sidrumpa og trege Ringerikspolitikere.  Og da kan det hende at den modningstiden bør være litt mer enn 5  dager….

For tar man en liten kikk på kartet, er det utrolig mye vann.  Sammenhengende vann.    Elvestrekningen har i hovedtrekk et meandrerende løp og er en av de mest vannrike i Norge. Meander er en vid sving i et elveløp i flatt landskap. De oppstår som følge av vannets tendens til å renne i spiral når det renner langsomt og uhindret på svakt skrånende underlag.  Så med en vannrik, elv som svinger seg i store buer rundt i byen, burde jo alt ligge til rette for en by-ferge.  Man skal ikke på refleks stemme ned alle forslag bare fordi de kommer fra MDG:.

I gamle dager, var Storelva trafikkert av dampbåter. Disse ble etter hvert erstattet av motorbåter, men da tømmerfløtningen avtok på 1950- og 1960-tallet forsvant båttrafikken.  DS Kong Ring var første dampbåt  som ble bygget i Norge. Skipet ble bygget på Øya i Hønefoss og sjøsatt  ved Tippen den 9. juli 1837Båten skulle brukes til å frakte tømmer, varer og mennesker på elva og i Tyrifjorden.  Tenk så flott om vi kunne fått ny ferge på plass  før 200 års jubileet for sjøsettingen av DS Kong Ring. Et mål som burde være oppnåelig. Da har vi nesten 20 år på oss.  
Dagens eier av Øya er jo en “Handlingens Mann” og er kanskje litt lettere å få med på laget enn sidrumpa lokalpolitikere. 

Kanskje skulle man og tenke en litt lengre strekning enn det MDG skisserer i sitt forslag.  
Hva med å starte fergeturen ute ved næringsparken på Helgelandsmoen og Ringeriksbadet.?  Badebåt høres kult ut.  
Neste stopp kunne være ved Busund.  Det bor noen mennesker der og, også er det vel noen verneverdige frosker hvis jeg har forstått MDG riktig..
Fra Monserud er det ikke lange biten opp til boligfeltet, det nye kjøpesentret og arbeidsplassene på Hvervenmoen, og en rask joggetur opp til sykehuset.  (Da tenker jeg helst på de ansatte og besøkende, og ikke på pasientene.) 
Eikeliområdet får sitt stopp, og Benterud og den nye skolen sitt.  

Så må vi selvsagt ha Rådhusbrygga, så politikere og ansatte kan bruke båt til møter og jobb.  
Neste brygge ves andre siden av Kvernbergsund Bru, da er du nederst i Storgata. Så følger Sjongslunden, Høgskolen, og stadion området mad Hønefoss arena. Båt til kamp er sikkert en god ide for HBK supporterne i Fosseberget. 
Kragstadmarka  blir plutseligknyttet sammen med Pettersøya og  den nye flotte kirken vår med kun ett fergestopp. og ville føles mer sentrumsnært.

Så må vi jo ha et fergestopp på historiske Tippen, stedet der det første dampskipet som ble bygget i Norge ble sjøsatt. Før ferga avslutter sin tur opp Storelva ved Gladtvedt brygge med Gledeshuset og rett ved Nordre torg og Nordsia. 

Og, det med Norges svar på Venezia var kanskje litt overdrevet. Det er forskjell på Kanal Grande og Storelva.  Men hva skriver man ikke for å få lesere til bloggen? det er overskriften som trekker lesere…

2 kommentarer
    1. Hehe … ja, nå var det like før jeg booka et lite ferieopphold i Hønefoss! Men aller siste linja i innlegget fikk meg til å la vær! Så da får jeg bare fortsette å drømme om Venezia da, som jeg har gjort siden jeg var 12 år. 🙂 Ønsker deg en fin dag.

    2. Marit: Du bør forsøke å få realisertdrømmen om Venezia en gang. Har vært der en gang, og byen lever opp til drømmene. (Mye bedre enn Hønefoss)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg