Bagett med biff og bearneise….

I går skrev jeg om fisketur uten å ha vært på fisketur, og avanserte fra 52.til 49. plass.  Det lønner seg nok å herme etter Kokkejævel.

I hverdagen min er det masse engasjement og hektiske dager. Endelig er jeg for fullt tilbake i det hektiske, pulserende livet jeg elsker! Til uka er det møte både i Hovedutvalget og kommunestyre. Tror også jeg klarer å klemme inn et digitalt årsmøte i Rødt Viken og styremøte i Rødt Ringerike. Til alle disse møtene er det saker hvor jeg raskt blir engasjert. Skulle jeg ikke også skrive en artikkel for Hold Pusten innen neste fredag?

Men dagens innlegg skal handle om bagetter.

For i går skrev Kokkejævel om bagetter, og viste frem bilde på bilde av de lekreste bagetter fra forretningen sin.  Ja, tennene løp i vann mens jeg studerte bilde etter bilde, kilometer etter kilometer, med bagetter og leste beskrivelsen av hva som var på de.  Tørt kneippbrød med nøkkelost ble liksom litt tamt mot “Vaniljerøkt rein på multe- og rosmarindressing, toppet med tyttebærkrem og bacon”   Snart legger jeg sommerferien til Alta bare for å gå på Hoftepluss.

Bagettene koster over 100 kroner. Kokkejævel mener at det ikke er dyrt, fordi bagettene deres er et helt måltid.
Her på Hønefoss hadde vi lenge Rabba-kiosken.  En av deres spesialiteter var “bagett med biff og bærne”, som vi sier det her på Ringerike.  Jeg husker ikke hva de kostet, og det er og noen år siden det ble kroken på døra nede på Rabba.  Men jeg tenker at prisen på bagettene på Hoftepluss ser ikke så avskrekkende ut. Når jeg plusser på flybilletten tur retur Alta derimot blir det kanskje litt i heftigste laget for en bagett…

Nede her på sentrale Østlandet har vi en kjede som selger slike litt luksuriøse bagetter. Jeg går inn på hjemmesiden og sjekker prisene deres.  De ligger litt under Kokkejævel sine priser, men ikke mye. Og de fra Hoftepluss ser virkelig fristende ut.

Jeg studerer bildene til Kokkejævel litt mer. Det slår meg en ting, og jeg viser bildene til Gamle Gubben Grå. Han er jo kokk og her trenger jeg faglig  rådgivning før jeg uttaler meg. Heldigvis er kokken enig med meg i mine refleksjoner.

Den bagett kjeden her på Østlandet, de smører bagettene fortløpende. Du går til disken og bestiller din bagett med reker, eller roastbiff eller hva du nå ønsker og så smører betjeningen din bagett der og da. Salat, reker og majones ligger i store bakker, og blir lagt på de nysmurte  bagettene. Tomstskiva i bakken kan like godt havne på en bagett med roastbiff som en med salami.

Hos Kokkejævel er det kilometer på kilometer med påsmurte ferdige bagetter. Et imponerende syn, og langt mer fristende enn de bakkene med råvarer. Men for å ha den wow-effekten hele dagen, blir det fort litt svinn. Mer svinn enn i det bakkesystemet. En kilometer lang stål disk med en enslig bagett i hvert hjørne har liksom motsatt effekt.

Bagett-havet hos Hoftepluss drar selvsagt kunder. Det er jo på grunn av den overfloden av de lekreste bagetter jeg får lyst på en tur til Alta. Når går neste fly?

 

 

6 kommentarer
      1. Om du vil skrive baguette med u, så må du også slenge med en ‘e’ til slutt. Det er fransk stavemåte.
        Men om du vil skrive ordet på norsk, er ordet bagett, akkurat slik Kjerringtanker gjør.
        Forøvrig ser baguettene nydelige ut, men jeg drar nok ikke ens ærend til Alta for dem, altså 😉

    1. Blir med jeg! Jo “å”, heter baguett med u, men spiller det noen rolle da?
      God pinse til deg Brit og Gubben Grå og de firbeinte fra meg og Kårkallen og mine 2 firbeinte..

      1. Nei d spiller ingen rolle. Men jeg lurte oppriktig på hvf de skriver d slik. Tenkte vel at d var en fornorskning. Men har ikke sette det ordet slik før.
        Da fikk jeg svar. Freeeeench.
        🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg