Champagnen er i fare

Dette er en nyhet jeg tror selv den rosaeste rosablogger vil reagere på og straks melde seg til nærmeste skolestreik eller hva de strieste miljøaktivistene driver med i våre dager. Skolestreikene tok vel slutt når hjemmeskole overtok hverdagen. Skolestreik på jenterommet er liksom ikke så kult.

Men tilbake til champagnen, for folkens det ER krise og det sier jeg helt uten snev av ironi.

Vinprodusentene i Champagne sliter. Frostnetter i vår og sommerens voldsomme regnvær har ført til at opp mot halvparten av årets drueavling kan gå tapt.

Det som ødelegger druene er soppsykdommen meldugg. Først en liten avling, færre druer, på grunn av frostnettene i våres og så meldugg som angriper druene.
Varmt vær og sommerens ekstremregn har skapt drømmeforhold for soppsykdommen og er blitt et mareritt for vingårdene. På enkelte gårder har hele avlivningen blitt ødelagt.
Et like katastrofalt år ha det ikke vært for champagneprodusentene siden i 1967.  Det er året etter at jeg ble født, altså svært, svært lenge siden.

Nå bør alle rosabloggerne følge med, for med liten avling, få brukbare druer, vil prisen stige.  Skulle dette vise seg og bli en god årgang vil prisene på de flaskene som blir produsert bli skyhøy.

 

 

 

4 kommentarer
    1. Jammen godt jeg har et lite lager med boblevin stående. Ja, det er jo ikke champagne da, men bobler er bobler 😉
      Sikkert noen som vil hudflette meg over den flåsete kommentaren 🙂
      Jeg skal være helt ærlig, jeg var i et lag en gang hvor Champagnen ble servert raust, og bedre bobler har jeg aldri smakt. Ikke hadde jeg tømmermenn dagen etter heller, enda jeg tyllet i meg mer enn jeg normalt gjør. Så det var virkelig en god erfaring. Men, jeg har ikke økonomi til et Champagneforbruk. Så da blir det Lykkebobler og sånt istedet 🙂

    2. Takke meg til Prosecco. MYE verre med lusen avling av sylteagurker….. Tomme hyller der Pariseragurkene skulle ha vært 😱😳

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg