Den jula alt snudde – denne jula….

Den siste tiden har gjort noe med meg. Kanskje har jeg blitt eldre, kanskje har jeg blitt klokere. Men da jeg sto opp i går morges bestemte jeg meg for i dag, på julaften skulle jeg ikke stresse for å få alt perfekt. Huset vårt, maten, ungene, vi er bra nok akkurat slik  vi er. Vil folk feire jul sammen med oss er det hyggelig. Men da er det vår jul  vårt hus og våre regler. Er ikke det bra nok, vel ikke mitt problem.

Jeg tok en tidlig tur til kirkegården og tente lys. Ikke fordi det “forventes” av meg – eller fordi det “står på lista”, men rett og slett fordi det gjør meg godt å besøke gravene til folk jeg har vært glad i, tenne lys, minnes litt og sende de noen tanker,  Godt å se andre og har vært der, og vite at andre og vil komme.

Så hentet jeg Datteren. Vi dro hjem og familien samlet seg rundt julefrokost-bordet.   Alle fem samlet.  Masse god mat, og hyggelig prat. Jule-te og  lefse. Julekos!

Så gjorde jeg noe jeg aldri har gjort. Jeg labba ned i kjellerstua sammen med Datteren for å se på “Tre nøtter for Askepott”. Og der ble jeg sittende og ae helt til Askepott var ferdig. Og selv om Datteren har sett denne filmen så og si hver julaften i 27 år eller noe der omkring, fant jeg ut at det var første gangen jeg så hele filmen og ikke bare små klipp

Det var litt stress, og kanskje et par tilløp til litt amper stemning den siste timen før Svigermor og Svoger kom. Men alt var klart og rolig før de svingte inn på gårdsplassen.

Så ble det grøt.  Jeg hadde glemt å putte mandel i grøten. Det var ikke så nøye. Jeg hadde glemt å kjøpe maripangris også.

For meg hører det med å gå i kirken Julaften. I år kan vi ikke gå i kirken julaften, men det skulle være utendørs Gudstjeneste på kirkebakken. Dit ville jeg! Ingen ville bli med. Like greit. Da dro jeg alene. En time i en rolig Gudstjeneste midt i julaften-feiringen gjør meg godt.

Og ja, det gjorde godt i år og. Nikke til kjente, frisk luft og litt Gudsord. Synge “Deilig er jorden” under den svarte nattehimmelen til lyden av orgel og kor (på høyttaler, gjort i opptak) mens sangen stiger mot himmelen som hvite skyer. Fin stund.

Kom hjem til ferdig  julemiddag. Snart satt vi rundt bordet og koste oss med perfekt julemiddag. Selv ikke kommentaren fra Svigermor om “Den røde fare” fikk ødelegge kvelden min.

Ungene og jeg lagde kaffe og fikk satt på oppvaskmaskinen før det ble tid gaveutdeling.  Datter serverte en riktig god dessertvin til pakkene. Nydelig.

Så var det riskrem, kaker og kaffe før gjestene dro hjem. Alle mine hjalp til med å få kaker og riskrem på bordet uten at jeg måtte be om “hjelp”.

Yngste Sønn ryddet opp i stua og satte på oppvaskmaskinen før vi krøp til køys.  Utrolig flotte unger jeg har.

For meg ble det en fin julaften. Uten stress. Elker med langt mindre stress enn på lenge.

12 kommentarer
    1. Go’ jul…😊
      Det e herlig når man blir så «voksen» å trygg på seg sjøl at man bare kan være fornøyd og nyte. Hadde en fantastisk hjelp fra mainn og onga for «å få» jula i havn… slakka enormt på vaskekravan og røddinga de siste åran… Kem i hel.. ska inn i skuffe å skap for å se om eg har rødda til jul😂
      Hadde en flott dag i går, en fantastisk «ikke gjøre nokka» dag i dag… trur det kommer fleire sånne daga i jula😊
      Hørtes fantastisk ut dagen du å hadde😊.
      Kos deg, og fortsatt Go jul te deg å dine..

      1. Ja, den er faktisk kjempefin! Men omstridt. Folk kaller den både “hoppbakke” og skaterampe. Den ble bygget etter at Hønefoss kirke brant. Mange mener at en kirke ikke skal se slik ut.. Jeg elsker å ta bilder av den kanskje vil også lokalbefolkningen få øynene opp for en flott og spennende kirkebygning det egentlig er.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg