Det går mot vår.

Muligens litt rart å sitte her et par døgn før julaften å skrive om vår.  Men jeg vet at det er flere enn meg som ikke er så veldig glad i vinter, kulde, is, snø og dager som er mørke. Nå er vi ferdig med det mørkeste døgnet for denne gang. Fra og med i dag har vi dagslys litt lenger hver kveld. Dagslyset kommer litt tidligere hver morgen. Sånne ting kan en glede seg over. Når hverdagen kommer på 2. januar går sola ned 12 minutter senere her på Ringerike.

I år kommer påsken relativt tidlig. Skjærtorsdag er 28, mars. 2. påskedag er 1. april.
Tidlig påske betyr gjerne tidlig vår.  Jeg har trua på at det blir sånn i 2024.  Ikke noe snøfall langt ut i mai og annet tull. 2024, dere. Det skal bli tidenes år for denne kjerringa. Da hører en tidlig vår med.

Så vi gleder oss over hvit jul nå. Ser det vakre i at det er spådd et lett snøfall på julaften her på Østlandet. Det gjør seg med lett snødryss til julestemningen. Vi vet jo at når jula er over og vi får ryddet vekk jula rundt 20. dag så har dagen blitt hele 43 minutter lengre. Sola får mer og mer tak og kan begynne sin jobb med å jage vekk vinteren og skape vår.

Jeg blåser i at astronomien mener at vintersolverv er starte på vinteren, og at den varer frem til vårjevndøgn i mars. For meg er Vintersolverv starten på slutten av vinteren. Nå går det mot vår, ferdig snakka!

 

8 kommentarer
    1. Masse snø her altså, kom ett lass i går og i natt…
      Men vår vil jeg ha, jeg er ikke noe vintermenneske..Og det er så deilig at det blir lysere for hver dag nå..

    2. Jepp – enig med deg! Nå går det mot vår….! Skulle ønske det blei varmere og varmere framover også…. men det får holde med lysere og lysere………! 🙂

    3. Det så ut som et vårbilde det der da 🙂 Og sola har snudd! Lysere tider i vente 🙂 lag deg en fin dag i dag – og ja – det går mot vår!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg