En regnefeil og andre unøyaktigheter

Det var en pinlig seanse. Oppe på talerstolen sto ikke mindre enn to kommunalsjefer og forsøkte å forklare eller mest bortforklare hvorfor et ombyggingsprosjekt av en av våre sykehjem blir langt dyrere enn antatt og trengte enda en tilleggsbevilgning på 16 millioner. En økning på 50% fra forrige anslag og godt over dobbelt så dyrt som da vi hørte om prosjektet første gang.

I tillegg til at det hadde kommet til nye ting som måtte fikses, at prisstigningen hadde vært høyere enn antatt, dere vet krig I Europa, pandemi, de vanlige unnskyldningene hadde det også vært noe kommunalsjefen betegnet som en liten regnefeil. 

Det dummeste i hele saken, for oss politikere, var at prosjektet var kommet så langt at vi ikke hadde noe annet valg enn å bevilge de millionene. Sykehjemsplasser var holdt ledig og arbeidet igangsatt.

At kommunale byggeprosjekter blir dyrere enn budsjettert er mer regelen enn unntaket har jeg følelsen av, men det er ikke så ofte det nærmer seg en kostnadssprekk på nesten 150%. I det minste ikke på noe som i utgangspunktet burde være en relativt enkel greie. Gjøre noe med ventilasjon og velferdsteknologi i et bygg fra 2003.

Etter at kommunalsjefene hadde stått der og fremført sine bortforklaringer var det Rådmannen, eller kommunedirektørens tur til å stå og beklage og forklare hvor dumt dette var. For strengt tatt har vi ikke råd til denne ombyggingen nå. Men, som vi alt har forstått, prosjektet har kommet så langt at det ikke er noen vei tilbake. Det vil bli langt dyrere å utsette oppgraderingen og la sykehjemsrommene stå ribbet og tomme til økonomien er bedre.

Etter at administrasjonen hadde fremført sine beklagelse var det politikernes tur til å fyre løs. Ingen av oss sparte i grunn på kruttet. Enten vi var fra posisjon eller opposisjon var vi enige om at vi måtte ha mer korrekte kostnadsestimat når vi skulle ta våre beslutninger.  Ingen foreslo å stoppe prosjektet. Det ville jo bare gå ut over brukerne, og ut over de som måtte vente enda lenger på en sykehjemsplass.

Da jeg entret talerstolen som nummer 4 eller 5 i rekken av politikere var mye alt sagt. Jeg snakket litt om at det i saksfremlegget sto at de første beregningene baserte seg på en såkalt P50 kalkyle. Hva det innebærer visste jeg ikke da jeg leste saksfremlegget, men jeg gogglet litt og fant ut at det betyr at kalkylen har en usikkerhet på 50% for overskridelser. Altså at det er fifty fifty sjangs for at prosjektet vil holde seg innenfor budsjettrammen eller overskride den.

Det finnes og kalkyler med større sikkerhet. Såkalte P85 kalkyler hvor man baker inn litt mer opplysninger og legger inn litt til uforutsette ting. Da kan man oppnå 85 % sikkerhet for at prosjektet vil holde seg innenfor rammen i kalkylen. Jeg oppfordret administrasjonen til i fremtidige prosjekter å ha kalkyler med litt mer sannsynlighet. For eksempel P85 kalkyler.

Jeg stilte og spørsmål om et av punktene i det nye budsjettet til prosjektet. Det sto at man skulle bruke 3,5 millioner til intern og ekstern ledelse og administrasjon. Jeg forsto ikke at intern ledelse og administrasjon skulle ha en kostnad. De får jo allerede lønn fra kommunens lønnsbudsjett. Og hva var kostnadene til ekstern ledelse og administrasjon? Var det innleide tjenester fra konsulentbransjen?

Det siste jeg påpekte var at det sto i saksfremlegget:

Det er viktig for trivsel både for brukere og arbeidere at varmestyring fungerer bra. Videre gir rett temperatur friske og
opplagte brukere og arbeidere.

Dette er direkte sitat fra saksfremlegget. Klipp og lim. Jeg minnet salen, eller kanskje mest administrasjonen om at brukerne av et omsorgssenter, altså beboerne var der fordi de ikke er friske og opplagte, men fordi de trenger pleie og omsorg.

Kommunaldirektøren bad kommunalsjefen for teknisk komme opp igjen og forklare budsjettpunket om intern og ekstern ledelse og administrasjon. Jeg fikk en lang forklaring som også inneholdt mye jeg ikke hadde spurt om eller lurte på. Men jeg forsto at det er ekstern prosjektledelse. I utgangspunktet er vi i Rødt negative til utstrakt bruk av konsulenter. Vi mener vi burde ha kompetansen selv, men jeg holdt munn. Kanskje det i akkurat dette prosjektet er greit med ekstern kompetanse. Det tyder jo på at enten har vi ikke egen kompetanse ellers så har vi “glemt” å bruke den i dette prosjektet.

Hvis noen lurte så ble millionene bevilget, vi hadde ikke noe valg.

8 kommentarer
      1. Tja, et visst oppsigelsesvern er vel jeg som tidligere tillitsvalgt for. Kanskje bør man gjøre en bedre jobb ved rekruttering til stillinger. Kommunedirektøren (rådmann) bør vel og påse at prosjekter utføres av mennesker med kompetanse til å utføre de.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg