En tur på sykehus…

Det ble ikke tid til å blogge i dag morges. I stedet ble det en tur på sykehuset. Ikke holdt det ed lokalsykehuset heller. Helt til Drammen måtte jeg ta turen.

Da jeg liksom fikk tid til å ta meg av egen helse var det mye å ta tak i. Jeg syntes en periode at det dukket opp nye helseutfordringer hver gang jeg sneia innom fastlegekontoret, og det var ikke jeg som bragte dem på bane.

En av de litt sære tingene man fant var keratokonus.
Keratokonus er en kjegleaktig utposning av hornhinnens fasong som følge av en tiltagende fortynning av hornhinnens sentrale del.
Selv om keratokonus vanligvis utvikles gradvis over flere år, og kan stanse på ethvert stadium, hender det spesielt i mer uttalte keratokonustilfeller at det inntrer en plutselig synsmessig forverring. Derfor har jeg vært år siden dette ble oppdaget vært til kontroll på øyepoliklinikken på Drammen, og i dag hadde jeg time til årets kontroll.

Så det har ikke vært så dramatisk som både overskrift og bilde kanskje kunne mislede dere til å tro.
Jeg hadde time i Drammen så tidlig at jeg rakk ikke å blogge før vi hastet ut døra. Ikke har jeg fått noen sprøytestikk heller. Det er et arkivbilde. Jeg har ikke et eneste veneflonbilde å bruke ved sykehusbesøk.

Kontrollen gikk greit. Min keratokonus har vært stabil så lenge jeg har gått til kontroll. Hvor lenge jeg har hatt denne øyelidelsen vet man ikke. Jeg har ikke flydd og testet synet mitt i tide og utide. Jeg har hatt andre ting å bruke tiden min på. Nå har den vært stabil i over tre år, og det er ingen grunn til å tro at den skal forverre seg, så det blir sjeldnere kontroller ut over. Det er bra.

Siden vi var i Drammen ble det selvsagt tur innom min yndlingsbutikk, Fretex på Åssiden. Kanskje ikke så overraskende men jeg gikk ikke tomhendt der fra. Hva jeg kjøpte skal jeg vise i et senere innlegg.

Kaffe-latte har det også blitt som seg hør og bør på en lørdag, og det selv om vi ikke har vært flinke og gjort husarbeid.
Man fortjener kaffe-latte når man har vært på sykehus. (Selv om man bare har vært på en halvtimes kontroll…)

På hjemveien stakk vi innom Høvdingen, vi hadde handlet litt for han. Så da ble det en kaffekopp der og.

Det ble en lang dag, og jeg kjenner at jeg er litt sliten nå.  I morgen tror jeg jeg skal ha en relativt rolig dag.

14 kommentarer
    1. Fikk meg en tur ut i dag jeg også. Kolbotn. Men i morgen blir det bare en tur på treningssenteret 🙂 Bra det er stabilt da, med øyet 🙂

            1. Har sett du har brukt slike dramatiske bilder og overskrifter flere ganger før, men har ikke registrert særlig endringer i sidevisninger. Ikke det at jeg fører tabell, men følger jo med på denne listen da. Kanskje de ekstra klikkene du snakker om vises andre steder, hva vet jeg?

    2. Reagerte på overskriften og godt at kontrollen gikk greit. Blir spennende å se hva du fant på bruktbutikken.

    3. Det høres ut som den øyesykdommen mamma har, hvor hun har time for sprøyte hver 4. uke..
      I hennes tilfelle, ble hun først ‘friskmeldt’ etter en periode med behandling, for så at det begynte på’n igjen etter halvannetårs tid. Det er imidlertid ikke mer stress enn at hun altså må stå opp i de tidlige morgentimer for å ta denne månedlige turen fra Fr.stad til Moss. Behandlingen utføres med lokalbedøvelse og er unnagjort på en 20 minutters tid 🙂

      1. Mulig. Men jeg har hørt at behandling er å få hornhinna til å “stivne”. Det skjer også automatisk når man blir eldre, så siden jeg er i slutten av 50-åra så vil den begynne å stivne naturlig i løpet av de neste 10-15 årene.
        Satser derfor på å holde meg stabil til jeg blir gammel nok til at naturen ordner opp.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg