Endelig tar folk til gatene

Siden 12. mars da landet ble stengt ned har jeg lurt på hvor lenge folk lydig ville finne seg i regjeringens pålegg før de tok til motmæle. Det ble pålagt oss strenge restriksjoner. Hvor lenge ville det gå før folk samlet seg på gater og torg for å demonstrere? Og jeg lurte og på hva som kom til å bli den utløsende faktorer. Hva som kom til å være dråpen som fikk folk til å tenke at nå er det nok. Nå må jeg reagere, smittespredning eller ikke.

Det var et lite tilløp til uro da vi ikke fikk dra på hytta. Men hyttefolket er kanskje ikke de som drar til gater og torg for å demonstrere, nei deres form for demonstrasjon var vel heller å snike seg til fjells.

1. Mai, arbeiderbevegelsens kampdag hadde jeg trodd det skulle bli noen ulovlige tog og demonstrasjoner. Men også venstresida oppførte seg innenfor retningslinjene. De så på gamle 1.mai tog på pc’n, streamet noen taler og lagde små paroler som de limte fast på fyrstikker før de tok bilder av dem og publiserte på sosiale medier. Venstresida er tydeligvis ikke det den en gang var.

17. Mai ble det heller ingen illegale 17.mai tog. Nei, vi innordnet oss. Holdt oss hjemme, og gikk ut i hagen for å synge “Ja vi elsker” presis klokka 13.00 slik regjeringen hadde bestemt. Vi er et lydig folk.

Men så…

Så blir en svart mann drept av politiet borte i USA. Det blir drept rundt 1.100 mennesker av politiet det borte hvert år. Halvparten av dem er afroamerikanere.  Det vil si at det blir drept i gjennomsnitt godt over en afroamerikaner hver dag. Videoklippet grusomt å se på. Å se dødskampen, høre han trygle. Høre at han gang på gang gjentar at han ikke får puste – helt til det blir stilt. Veldig stilt.

Jeg skjønner at folk blir forbanna. Jeg blir forbanna selv. Ikke minst vissheten om at det enestående med dette drapet er ikke at det skjer, det er at det blir filmet og at filmen blir spredd. Lignende drap skjer ofte over der. Rasisme skjer hver dag også her.

Jeg skjønner at folk føler avmakt. At man får lyst til å gjøre noe. Vise at dette er faaen meg ikke greit! At det føles litt tomt, litt lite å bare poste et svart profilbilde eller trykke liker på noe noen poster på fb… Jeg skjønner så forbanna godt hvorfor dere møtte opp for å vise at dette ikke er greit. Dette er alt annet en greit!

Så ble det drapet på en mann i et annet land i en annen verdensdel som var det som skulle til for å få folk opp av godstolen og ut av hjemmekontoret og ut i gater og torg for å demonstrere. Uten tanke for smittevern sto de skulder ved skuler og fylte plassen foran Stortinget, oppover langs Karl Johan og rundt i studenterlunden.

15.000 personer er det anslått at møtte opp til markeringen foran Stortinget i går. I dag samler flere tusen seg i Stavanger. Tenk hvis bare en av de er smittet med covid19 viruset….

Jeg er radikal. Jeg er lett å engasjere. Jeg har alltid hatt sansen for folk som er villige til å ofre livet for en sak de tror på eller brenner for. Ja, hvis det er sitt eget liv de er villige til å ofre.

I februar og mars gikk en bartender rundt og serverte øl til blant annet norske skiturister i en bar i Østerrike. I ettertid testet denne bartenderen positivt på covid19. I etterkant kan over 500 av de første smittetilfellene bare i Norge spores tilbake til den baren.

Hvilken bar gikk demonstrantene foran Stortinget på når de var ferdige med å demonstrere? Eller hvilke barer? Jobber noen av de som bartender? Hva gjør de i helgen, disse 15.000? Besøker de bestemor som de ikke har sett på 3 måneder nå som sykehjemmene endelig er åpnet for besøk? Hva gjør de på mandag? Jobber de i barnehage, på skole eller i helsesektoren?

Hvor mange smittetilfeller, hvor mange syke og hvor mange døde vil vi i juli kunne følge smittesporene tilbake til denne demonstrasjonen?

“Does it matter?”

 

 

 

10 kommentarer
    1. Yes, unfortunately it does. Viruset tar ikke pause for gode saker 🙁 Jeg kjenner jeg blir oppgitt over folks tankeløshet og unnfallenheten til dem som er satt til å lede dem. Det fins en million gode grunner som folk kan fremheve for å bryte koronareglene, og det er nettopp derfor det ikke fungerer når enkeltmennesker får lov til å styre dette selv.

      Jeg fikk et deja vu til Holmenkollfestivalen i går. Ingen sammenligning for øvrig mtp. god sak i mine øyne – er en av få nordmenn som ikke ser på nasjonalsporten som den hellige gral; diskriminering derimot … Men jeg mener å huske politiet si noe om at de ikke kunne gripe inn da heller pga. folks lovfestede rett til å ferdes i marka, mens Ruter satte opp ekstraavganger på t-banen … På dette arrangementet ble det i likhet med gårsdagens også annonsert høylytt på sosiale medier på forhånd at folk hadde til hensikt å bryte smittevernsreglene, så det burde ikke akkurat komme som noen overraskelse.

      Vi hadde vel en lovfestet rett til å gå i tog på 17. mai også, om det er sånn vi skal tenke. Er iallfall ingen utenom tyskerne under krigen som har prøvd å nekte oss det før. For ikke å snakke om arbeidernes rett til å demonstrere på 1. mai. Religiøse forsamlinger har også hatt rett til å møtes fritt siden Konventikkelplakaten ble oppløst (var det i 1836, mon tro?) og tro meg, når man virkelig er hellig overbevist religiøs, fins det ingenting som overgår retten og plikten til å følges Guds ord om å møtes for å hylle sin skaper. Muslimene har akkurat feiret en amputert versjon av deres største høytid, for å nevne noe.

      Og nå snakker jeg ikke en gang om det som jeg personlig mener virkelig betyr noe, som fedre som ikke får besøke sine barn som kjemper for livet på nyfødtintensiven, kvinner som må ta keisersnitt og være på barsel uten barnefar som støtte, nybakte foreldre som mister hele støtteapparatet sitt, gamle som ikke får besøk av sine nærmeste de få månedene de har igjen å leve og må dø alene, folk som faktisk dør av korona eller får senskader, og alle de sårbare gruppene som må betale prisen for nedstengingen. Nå som vi endelig så et lys i sikte, så skal altså tankeløse grupper få lov til å sette alt dette på spill uten at myndighetene griper inn og styrer det hele inn i forsvarlige former?

      1. Jeg tror jeg forstår hvorfor ikke myndighetene grep inn.
        Å bruke politi for å stoppe en demonstrasjon mot politivold…. Det hadde blitt som å helle bensin på bålet.
        At folk ikke klarer å ta en selvstendig tanke er det som skremmer meg.
        Jeg er en av de som gitt andre forhold fort kunne tatt turen til spikersuppa og demonstrert for en sak som er viktig for meg. Men jeg dro ikke. Nettopp fordi det er ikke slik vi kan demonstrere i dag.
        Jeg ville gjerne demonstrert for de eldres rett til å få besøk av sine kjære.
        For retten til å møtes fysisk.
        Støttemarkering for alle som nå står uten arbeid..
        Nok smittevernsutstyr og nok bemanning.
        Det finnes nok av gode saker. Men store demonstrasjoner er ikke middelet vi bruker nå.

    2. Så bra innlegg du har skreve, og er så enig med deg i alt det du skriv. Vi kan bare håpe at de som kjenner på symtomer tar forhånds regler og holder seg hjemme. Er selv i risiko gruppen og hadde begynt å puste litt lettere ute blant folk. Nå lurer jeg på om det blir noen inne dager på meg for å sikre meg mot smitte. Det er nesten så jeg vil kalle dem egoister siden dem ikke tenker på andre som faktisk er redd for å bli syk.
      Ha en fin fin dag 🙂

    3. Det er tydelig at man har blitt for slapp i svingene når man hevder at det er noen saker som er viktigere enn pandemien. Selvfølgelig er kampen mot rasisme viktig! Og selvfølgelig er smitteverntiltak i pandemien viktig! Som noen i dag har vært inne på, kanskje tiden er moden for å utfordre gamle demonstrasjonstradisjoner og markere motstand på en mer smittevennlig måte. Og da mener jeg ikke at man skal gå tilbake og klappe på balkongene sine.

      1. Jeg er jo rød og radikal, og flere av mine “trosfeller” forsvarer demonstrasjonene iherdig på sosiale medier. Jeg hevder da hardnakket at de valgte feil demonstrasjonsform, pandemien tatt i betraktning.
        Så jeg har blitt utfordret til hvilke demonstrasjonsform jeg mener ville vært riktig.
        Jeg foreslo svarte sørgebånd på overarmen for å vise at vi sørger over Georg Floyds død.
        Få hengt opp “Black lives matter” banner på mange nok strategiske steder , viktige bygg.
        Men at for min del velger jeg å bevisstgjøre folk, ordet er mitt våpen.
        De gamle aktivistene hadde da mage morsommere måter enn bare å stimle sammen og ta selfie av seg selv i mengden for å vise at de er politisk korrekte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg