Er det dette skattepenga mine går til?

Om jeg kanskje ikke betaler min skatt med glede, så har jeg forståelse for hvorfor jeg betaler skatt. Jeg liker tanken på å bidra til fellesskapet og betaler gladelig min skjerv for å få veier, skoler og sykehus. Ja mye annet og som jeg mener er kjekt å ha.
Å bruke en god del penger på å hente hjem en syk ferierende konge ser jeg på som en selvfølge.

Likevel. Til tross for min positivitet for å bidra på spleiselaget, dugnaden, så er jeg jo interessert i at disse pengene jeg betaler inn til fellesskapet blir brukt fornuftig. At de ikke sløses bort på tull og unødvendigheter.

Når man nå har brukt 2,6 millioner kroner på å hente terrorsiktede Arfan Bhatti hjem fra Pakistan, ja da må jeg si at jeg er usikker på om det var vel anvendte penger. Jeg regner kjapt i hodet. Det er sånn ca det jeg har betalt i skatt i de 30 årene jeg har vært i arbeidslivet.
Alle pengene jeg har betalt inn til fellesskapet etter å ha slitt og jobbet i et helt yrkesliv har altså fellesskapet svidd av på å hente hjem en terrorsiktet fyr for at han skal vitne i en rettssak.

Så langt har vi ikke fått mange ord for pengene. Han har vel enn så lenge ikke sagt noe av interesse, og det kommer han mest sannsynlig ikke til å gjøre heller. Ikke fordi han ikke har opplysninger som kunne ha opplyst saken, men fordi han rett og slett ikke vil.

8 kommentarer
    1. Når du setter regnestykket opp på den måten. Da kjenner jeg at jeg blir kvalm. Han kunne vært der han var.

      1. Tror jeg kunne gjort det godt som retoriker i Frp.
        Jeg vil gjerne ha de skyldige dømt etter terrorangrepet i Oslo, og ja jeg tror Bhatti har spilt en rolle her. Så hvis vi hadde hentet han hjem for å få han dømt og fengslet hadde det vært greit brukte penger.
        Men han kommer ikke til å samarbeide i retten. Han kommer antakelig ikke til å bli dømt for medvirkning, det er jo heller ikke han som er tiltalt i den rettsaken som foregår nå.

        1. Jeg er som vanlig en kritikkløs knehøne for staten, så min innstilling er at hvis PST mener at dette er nødvendig, så er det nødvendig. Dessuten bør alle norske borgere som er “strandet i utlandet” alltid hentes hjem, uansett omstendigheter ellers, så får vi sortere skiten etterpå. Kanskje har de midler man kan kreve regress i, kanskje ikke. Uansett er staten vårt felles “forsikringsselskap” i utenlandssaker.

          1. Jeg har tillit til PST tar de riktige grepene stort sett. Men litt usikker på når det gjelder denne karen her. Klarer de å få burt han inne? Kommer han til å si noe som avgjør saken sånn at de skyldige blir dømt?
            Alle som er strandet som kongen bør hentes hjem. Folk som gjør forbrytelser i utlandet bør sone straffen sin, ta ansvaret for sine handlinger uten å forvente at den norske stat skal komme og redde dem fra deres egne handlinger.
            Litt overrasket over at du ser på deg selv som en kritikkløs knehøne for Staten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg