Hverdagen er tilbake

Hverdagen er tilbake og flokken min er ferdig med late feriedager. De som har vært hjemme på ferie har reist hjem til seg selv, i dag er alle tilbake på jobb.  Ikke jeg. Jeg sitter her med tekopp og tastatur som jeg pleier. På utsiden av det pulserende livet.

Er jeg heldig som kan fortsette “ferien” på ubestemt tid? Eller ikke ubestemt tid. Jeg har vel mest sannsynlig “ferie” resten av livet. Siden jeg har planer om å bli hundre år vil det si rimelig lenge.
Jeg føler meg ikke heldig. Jeg skulle gjerne slengt veska over skuldra og hastet av gårde på jobb.

Samtidig forstår jeg at det ville ikke gått i lengden. At kroppen min ikke ville tåle det hektiske arbeidslivet spesielt lenge. Jeg kunne sikkert krumme nakken og klart meg på jobb en uke, noen måneder, men det hadde ikke gått lenge før jeg hadde måtte kaste inn håndkle igjen.
Jeg liker det ikke. Jeg føler det fremdeles som et nederlag. At jeg ga opp. Samtidig vet jeg at det er realiteten.

Det å forstå og det å akseptere er to forskjellige ting.

Det jeg skal prioritere er egen helse. Det føles egoistisk for ei som alltid har satt jobb, verv og andre mennesker først. Det gir meg dårlig samvittighet å pleie meg selv når jeg kunne ha brukt tiden på å være der for andre.

Trærne på Mølen er formet av vinden. Du ser på trærne hvordan vinden har påvirket dem. Hvordan de er skjeve og krokete etter den lange påkjenningen.  Hadde de ikke gitt etter for påkjenningen men stått der staute og ranke, så hadde de sikkert knekt når stormen ble som hardest. Knekt eller blitt revet opp med roten. Kanskje til slutt skyllet eller blåst på havet. Ligget der blant steinene som drivved  og langsomt blitt borte.
Da er det bedre å finne seg i at påkjenningene er store og godta å bli både krokete og vindskjev.

Jeg var kjerringa som fikser alt. Jeg er kjerringa som fikser alt. Jeg fikser dette og. Jeg lar meg ikke knekke. Jeg har ingen planer om å ligge i de grå steinene å vente på å bli skylt vekk eller råtne langsomt opp. Vindskjev og skakk er jeg her fremdeles.

Hverdagen er tilbake. Jeg sitter her med tekopp og tastatur. Snart skal jeg ta meg meg hundene og alle vondtene mine og gå en tur. Det gjør både hundene og meg godt. Drømmehuset trenger litt shining etter at vi her hatt noen late feriedager. Våren er her og hagen dukker langsomt frem fra snøen. Med det dukker og hagearbeidet opp.
Jeg skal nok holde meg i aktivitet selv om tempoet ikke alltid er like høyt og jeg trenger en pause i kurvstolene på trammen eller en liten strekk på sofaen innimellom.

Jeg kjenner at dette egoistiske latmannslivet gjør meg godt. Det å ha muligheten til å gjøre ting i mitt eget tempo og ta hensyn til alle vondtene og dagsformen.  Hverdagen er tilbake. Det er opp til meg og gi den mening og innhold, samtidig som jeg tar vare på meg selv.  Det skal jeg klare nå som vinden har løyet og påkjenningene ikke er så store.

 

 

6 kommentarer
    1. Kjenner meg igjen i arbeidssituasjonen… kaffe og tastatur til morgen her 🙂 … arbeidsdag for noen – men ikke meg…. jaja får se…
      Vi står han av!

    2. Så fint! Gode tanker, er litt der jeg også… Fant bloggen din da jeg googlet etter bildet til Eilif Petersen med kongen og dødsdommen og sånn – og da fant jeg jo deg, jo! Som deler artige ting om Oxe, og ikke minst Dyveke!

      Se der, minsann! det var vitamininnsprøytning!

      Har en følelse av at det er noen slektstråder knyttet til noe frille-greier i den store gryta der, kanskje det var derfor dette bildet plutselig dukket opp på netthinnen om at det er noe jeg bare “må” se på igjen, enda litt mer på ordentlig, liksom.

      Så da skal jeg ta med deg og skrivinga di ok det vonde kneet ditt og de fine trærne du delte bilde av og som ikke gir seg på bare møkka – som innebærer å bli litt vindskjeiv og krokat – med gode solige trygge røtter som holder fast både seg sjøl og de som lever i ly og samvær med det når jeg drar ned for å besøke det i stua si: rom 049, står det på nasjonalmuseets hjemmeside – i Samlingsrepresentasjonen, Historie og Mytologi.

      Laste ned bildet kan man også om man vil! https://www.nasjonalmuseet.no/samlingen/objekt/NG.M.03118

      Heier på deg, og nyt våren hvorenn den nå velger å oppføre seg! lysere blir det nå åkkesom;)

      Gamlebyborger Mariane

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg