Hvilke arbeidsoppgaver kan du utføre etter et glass vin?

De fleste av oss er vel enige om at det å nyte et glass vin i arbeidstiden ikke er helt ok. Vi møter på jobb i edru tilstand og holder oss selvsagt edru til etter at arbeidsdagen er over. Noe annet skulle bare mangle.

Men hva nå som skille mellom arbeidstiden og fritiden blir litt mere flytende for flere og flere av oss,  hva da? Når vi er tilgjengelige via jobbmail og sms hele døgnet hele uka hva da?

Hvilke arbeidsoppgaver er det ok å gjøre etter inntak av en alkoholenhet? 

Dette spørsmålet ble stilt til en del ledere. Er det ok å svare på mailhenvendelser?  Økonomirapportering?  Løse plutselig oppståtte kriser? Forberede presentasjoner?   Mange mente de fint kunne løse plutselig oppståtte kriser og omtrent like mange at de helt fint kunne besvare mail.  Litt færre mente det var ok å ta økonomirapportering og lage presentasjoner etter et glass vin.

Hvordan harmoniserer dette med den tidligere holdningen om at vi er edru på jobb? Er ikke økonomirapportering og forberedelse av presentasjoner arbeidsoppgaver som er en del av stillingen?

Neste spørsmål til lederne var hvilke av de samme arbeidsoppgavene de syntes var ok å utføre etter inntak av tre alkoholenheter.  Av arbeidsoppgavene ovenfor var det bare økonomirapportering ingen av de spurte ville forsøke seg på.  Men å svare ut mail var det fremdeles relativt mange som syntes var helt innafor. Litt færre ville laget presentasjoner etter tre alkoholenheter.

Jeg ble betenkt om kanskje ikke direkte overrasket over resultatet.  Er det virkelig ok å foreta slike arbeidsoppgaver etter tre glass vin?

Samtidig tenkte jeg på at det nok utføres mye gratis arbeid på fritiden av mange mellomledere. Langt fra alle lederne som deltok på denne undersøkelsen hadde “frie og uavhengige stillinger” hvor det ligger i stillingen at en skal være tilgjengelig til en hver tid. Mange av de var ledere langt nede I lederhierarkiet.

Så ble det samme spørsmålet stilt til en gruppe lærere.  Hvilke arbeidsoppgaver er det ok å gjøre etter inntak av en alkogolenhet?  Nå var alternativene svare på sms, mai. chat fra elever? Rette innleveringer, prøver? Forberede undervisning?

Og joda lærerne kunne fint både chate med elevene, rette prøver og forberede undervisningen etter et glass øl eller et glass vin.  Ikke alle. Men svært mange.

Så var det etter tre alkoholenheter da. Hvor mange av lærerne kunne tenke seg å svare på henvendelser fra elever, rette innleveringer og forberede undervisning? En god del færre.  Men fremdeles var det rundt 20 prosent som mente det var helt ok å lage undervisningsopplegg og svare elever.

Jeg skriver ikke dette for å henge ut lærerne. Man ville sikkert få lignende resultater i andre yrkesgrupper. Jeg synes det er like ille at lederne utfører arbeidsoppgaver når de er påvirket av alkohol. Og ja, jeg sier ikke at man er full, men etter tre alkoholenheter er du påvirket av alkohol i en viss grad.

Så mitt neste spørsmål; Er det ok å være alkoholpåvirket på jobb så lenge arbeidet ikke utføres på arbeidsplassen? 

Hva da når man arbeider på hjemmekontor?  Er det da ok å bytte ut kaffekruset med vinglasset?

Hvis du mener at alkohol og arbeid ikke hører samm enten du er på jobb eller på hjemmekontor, hvor mye må klokka være før du mener det er innafor å drikke alkohol og utføre arbeidsoppgaver?

Og et siste spørsmål og  dette går til deg som er blant toppledelsen i en bedrift, offentlig eller privat. Er det ok at den ansatte utfører arbeidsoppgaver i alkoholpåvirket tilstand bare det skjer på fritiden?

 

 

 

9 kommentarer
    1. Nei! Jeg er lærer og jeg kunne aldri finne på å verken lage undervisningsopplegg eller chatte med mine deltakere ( jobber i voksenopplæringen), verken på ettermiddagen eller om kvelden. Tar jeg meg et glass vin er arbeidsdagen over.

    2. Er det SÅ nødvendig å drikke alkohol i det hele tatt – spør eg ?
      Kan man ikke bare kutte ut alkohol helt,så er det verken en problemstilling eller et tema å bruke energi og tid på 👍😳
      Hilsen synskepeggy.

    3. Arbeid etter tre enheter; nei, nei, nei
      Arbeid etter en enhet; kanskje i visse yrker

      Men hva med “vakt” døgnet rundt der man får arbeid kastet på seg etter at man har drukket i fritiden?

      1. Ja det er jo der problemet egentlig ligger. Atskillelse mellom arbeidstiden og fritiden blir visket ut. Det forventes at man er tilgjengelig og da kan man jo….
        Jeg var til intervju på en lederstilling en gang. Tror jeg hadde fått den hvis jeg ikke hadde svart “feil” på ett spørsmål. Dette var en lederstilling langt nede I lederhierarkiet. Jeg fikk spørsmål om jeg ville være tilgjengelig på telefon og mail på kvelder, helger og i ferier Jeg svarte at jeg selvsagt ville svare hvis folk tok kontakt og at jeg kunne bære fleksibel på arbeidstiden, MEN at jeg nok ikke alltid ville bære tilgjengelig på fritiden Vi har dårlig dekning på hytta. Jeg vil kunne skru av mobilen i enkelte sammenhenger – og at hvis jeg skulle ha en stilling hvor man forventet at jeg var tilgjengelig 24/7 så måtte lønna være på minst en million…
        Vel, jeg fikk ikke jobben.
        Har tenkt en del på det siden, men har fremdeles den samme holdningen til å ha et skille mellom fritiden og jobb.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg