Ikke kom til Hønefoss

Jeg er utrolig glad i byen min, i Hønefoss.  Og selv om Hønefoss kanskje ikke er den største turistmagneten håper jeg mange vil besøke byen. Men akkurat i morgen ønsker jeg at folk holder seg borte.

For i morgen blir torget rydda, og delvis avstengt.  Alt som er løst på torget, fra parasoller og gjerder på uteserveringene til bordene og stolene til Kirkens Bymisjon blir rydda vekk. Boblevafflene med iskrem og kaffekoppen må nytes innendørs eller stående.

Adkomst til torget vil primært foregå inn fra Stabells gate og Fossveien. Politiet vil så langt som mulig legge til rette for at publikum og kunder kan gå til og fra butikkene på Søndre Torv, men det vil bli begrenset mulighet for dette i tidsrommet mellom klokka 13.00 og 15.00, står det på Ringerike kommunes hjemmeside. Altså vil to av hovedgatene inn til torget være sperret. Det vil nok og være mer politi enn lekende barn på torget denne pinsaften formiddag.

Lørdagskos med boblevaffler med is og lekende barn blir ofret på ytringsfrihetens alter.  Og siden lørdagskosen på torget er avlyst, ja så håper jeg at folk holder seg borte.

Sian kommer. Jeg liker ikke deres budskap. Jeg har ingen behov for å ta turen for å høre deres hatretorikk, hatpropaganda. De kommer til å komme med uttalelser som vil provosere meg. Jeg holder meg unna, så slipper jeg å bli provosert. Jeg holder meg unna så slipper de å tro at jeg har kommet for å høre på dem.  De skal få slippe å ta min tilstedeværelse som et tegn på at jeg lytter.

Skal jeg være ærlig ønsker jeg meg et skikkelig regnskyll som drukner Sian, høyttaleranlegg og alt. Sludd og vind hadde og vært kjærkomment. En skikkelig ufyselig dag på torget.

Selvsagt kommer det og motdemonstranter.  Mange klarer ikke tanken på at Sian skal få stå der å fremme sin hatretorikk uten at man samtidig får vist at ikke alle deler deres syn. En motvekt til hatet.

Jeg forstår dem godt.  Mange regner nok med å finne meg blandt de. Men nei, denne kjerringa har ikke tenkt seg på torget i morgen.

Ikke fordi jeg ikke deler deres holdninger. Ikke fordi jeg ikke mener vi skal stå opp mot hatpropaganda og rasisme. Men fordi det er jo nettopp en motdemonstrasjon Sian ønsker seg mest av alt. Hvorfor skal vi gi de det de ønsker?

Sist Sian var på besøk i Hønefoss, september 2019 klarte arrangørene av motdemonstrasjonen å lage en folkefest som hyllet mangfoldet på torget.  Sian ble stående I skyggen nesten uten tilhørere mens vi var flere hundre som danset i sola på andre siden av torget. Ja jeg sier vi, for jeg var med på hyllesten av mangfoldet. Det var en flott opplevelse! Jeg er stolt av Hønefoss og hvordan vi hadde klart å stå opp mot hatet på en fin måte den lørdagen i september 2019.

Sian var ikke like fornøyd. De har sagt at hvis man tillater motdemonstrasjon denne lørdagen kommer de til å brenne Koranen på torget i Hønefoss i morgen.

Vel, motdemonstrantene kunne av forståelige grunner ikke trues til taushet.  Og jeg forstår de så godt. Så de var raskt i gang med å planlegge motdemonstrasjonen.  Det blir en rolig, stille og fredelig markering med appeller og kulturelle innslag.

Det er flere som står sammen om denne markeringen: MDG Ringerike – Grønn ungdom Ringerike – Ringerike Arbeiderparti – Ringerike og Hole AUF – Ringerike SV – Ringerike Rødt – Den Norske Kirke i Ringerike – Den Norske-Palestinske venneforening – Hønefoss Islamsk Senter – Refugees Welcome Ringerike – Norsk folkehjelp – Palestinakomiteen i Ringerike – Ringerike hjelper Ringerike – Utdanningsforbundet Ringerike – LO i Hallingdal og Ringerike – Fellesforbundet avd.43 Øvre Buskerud fafagforening.

Jeg håper av hele mitt hjerte at de klarer å lage en like fin og fredelig motdemonstrasjon som i 2019. Samtidig er jeg redd for at de ikke skal klare det.

For denne motdemonstrasjonen gir Sian den “unnskyldningen” de ønsker for å gjøre som de har lovet. Gir de i deres primitive tankesett “rett” til å tenne på Koranen – på torget i Hønefoss.

Og selv om alle som står bak motdemonstrasjonen vil gjøre alt som står i deres makt for at det skal forbli en fredelig motmarkering er jeg redd for at ikke alle som kommer på torget i morgen har det samme ønsket.

For slike arrangement har det med å tiltrekke seg mennesker som ønsker å vise meningene sine på langt andre måter enn ned appeller, sang og dans.  Hvorfor tror du politiet ønsker at torget skal være tømt for løse gjenstander?

Føles det riktig at torget og gatene inn til torget må stenges av fordi folk har lov til å ytre seg? At det vil være begrenset mulighet for den vanlige mann i gata å besøke garnbutikken, minibanken og optikeren på torget mellom klokka 13 og 15 en lørdag fordi alle har rett til å komme med sine ytringer? Er det riktig at politiet skal bruke så mye ressurser, så mye av fellesskapets midler for å passe på mennesker som ønsker å provosere?

Vel, jeg kommer til å holde meg langt unna torget i Hønefoss I morgen. Det håper jeg du gjør og.

25 kommentarer
    1. Folk som fordømmer SIAN samtidig som de sier at de ikke hører på dem, kaller dem for rasister og beskylder dem for å spre hat. Ignorant. Hvordan kan man si slikt uten å vite hva de forkynner er meg under et tankekors. De forteller om innhold i koranen, faktastatistikker, utvikling. Greit med perspektiv, det å dømme uten å lytte til alle sider er uintelligent.

      1. Poenget mitt var ikke innholdet i ytringene, men at jeg mener det er feil å stenge av et helt torg, hindre handel i butikker, hindre kaffekos på torget bare fordi noen må ytre seg.
        Ønsket mitt om at folk ikke skal dra til Hønefoss i morgen er ment som en henstilling til de mange som er uenige med Sian vel så mye som til de få som sympatiserer med dem.

            1. Nå gjorde de det ja. Hva med i Bergen? Dette er grunnen til at norske skattebetalere må betale masse penger for å beskytte folk som har en stand for å bruke sin ytringsfrihet. Sannheten er vanskelig å svelge for sånne som deg.

            2. Problemet ditt, Kjerring, er at du ikke er våken i timen. SIAN har en stand i forskjellige byer. De benytter seg av sin ytringsfrihet, og utøver denne. Men, her kommer problemet:
              Dine ”venner”, finner seg ikke i at SIAN sprer sannheten. Derfor stiller de mannsterke opp, og hiver steiner, glassflasker, egg og annet. I Bergen, ble SIAN direkte fysisk angrepet, og Anna ble sparket ned, og Lars slått ned. Dette er grunnen til at torg blir sperret, sperringer satt opp, og folk bes holde seg unna.
              Kan du fortelle meg en gang SIAN har tydd til fysisk vold, eller kommet med faktafeil? Du mener de sprer hat? Ja, da må jo det som står skrevet i Koranen være hat, og det er jo det muslimer lever etter!
              Nei, håper du ikke har barnebarn, som må leve under Sharialover. Du, og dine likesinnede, bør våkne før det er for sent.
              Snakket med frisøren min i går. Han er fra Syria. Jeg spurte han om det ikke ville være greit for han å reise tilbake nå, da det begynner å bedre seg med hensyn til krig der. Krig, sa han?? Min familie og jeg, måtte flykte før krigen brøt ut. Syria var et fint land og bo i, men så kom muslimene.
              De ble i overtall, og ville innføre sine lover og regler. Jeg fikk fire valg: Bli muslim, betal en skatt, reis bort, eller bli drept. Derfor er jeg i Norge i dag, pga ISLAM!!! Skam deg, uvitende Kjerring!!

            3. Du er så dum og uvitende, med en intelligens under null, at min tid skal ikke kastes bort på deg. Håper du er stolt av deg selv, som overlater et velfungerende samfunn, til en ideologi og ett folk, som bringer landet, og livet til dine barnebarn, laaaangt tilbake i utviklingen.

      2. Poenget ditt forsvinner i hatet mot SIAN og dit håp om at de skal drukne mm. Her har vi antidemokratiske holdninger så det lyser i neon.

        1. Det er sjelden det regner så mye på torget i Hønefoss at folk drukner Det var budskapet jeg håpet skille drukne.
          Nå er demonstrasjonene over, det gikk heldigvis fredelig for seg så vidt jeg har forstått

        2. Det lyser i neon av dumskap dette individet lirer ut av seg, men ellers er ikke strømregningen betalt! Alt er svart🙈🙈🙈

    2. Jeg mener faktisk ‘ja’ – det er verdt brydderiet for at meningsgrupper skal få ytret seg. Politioppbudet er jo i dette tilfellet snarere grunnet i faren for hva motdemonstrantene kan finne på i det de blir provosert av det som blir ytret, enn av Sian. Det vil jo ikke være Sian som går til angrep på sine meningsmotstandere fra talerstolen, for å si det sånn.
      Uansett hva en måtte syntes og mene om det Sian står for, er de norske grunnverdier i form av demokrati og ytringsfrihet avhengig av at alle meningsgrupper får komme til orde 😉

      1. Jeg ha ikke noe i mot at alle har lov og ytre seg. Så det gjelder vel og de som er uenige med Sian?
        Jeg forstår og at politiet må verne mot folks rett til å ytre seg. Men jeg må si at det er beklagelig at man ikke kan bruke torget en lørdag i mai, at uteserveringer har fått beskjed om å rydde vekk stoler, bord og parasoller. At butikkene på torget får færre kunder. At gågata stenges i flere timer.
        Det er det dette innlegget handler om. Ikke ytringsfrihet.

    3. Gratulere med dagen…… Sian kommer med faktaopplysninger.. Dem som ikke vil høre kan jo gå hjem.. Eller lukke øra.. Hvem tyr til vold på alle disse møter.. Er det Sian nei.. Hadde ikke politiet hvøt tilstede så hadde folk blitt steinet og kanskje drept.. Er det Norge værdig? Folk med utenlansk opprinnelse står for ca 40% av Krim i Norge . 37% av alle innsatte i fengsel er av utenlansk opprinnelse… Har Norge et problem om dette får fortsette.. BLM til du blir et offer.

      1. Det er jo ikke det dette handler om. For meg kan Sian få stå i en krok av torget Jeg har hørt og lest nok av budskapet deres til å vite at jeg er uenig. Jeg trenger ikke møte opp for å gi oppmerksomhet til et synspunkt jeg ikke deler.
        Jeg må likevel ha lov til å mene at det er synd at vi som bor her ikke kan få bruke torget slik vi ønsker en lørdag i mai.
        Er ytringsfriheten til denne gruppen viktigere enn borgernes rett til å kose seg på torget og besøke de forretninger og serveringsstedene de ønsker?

    4. Ja ytringsfriheten er mye viktigere enn at du kan spise is.
      Tenk deg alternativet, uten ytringsfrihet ville heller ikke du fått skrevet ditt rimelige fordømmende innlegg av andres meninger.

      1. Les innlegget en gang til.
        Jeg fordømmer ingen. Jeg har sagt at det for meg er helt greit at Sian er på torget. Det kalles ytringsfrihet. Men jeg har min frihet. Frihet til å la være å lytte. Derfor er ikke jeg på torget.
        Jeg synes likevel det er trist at gater må stenges, kunder kommer ikke til butikker, og taper derfor penger, politiet må bruke ekstra ressurser. …
        Jeg synes det er trist at lørdagskosen på torget må ofres for at folk skal få ytre seg.
        Min kritikk går til begge sider.

    5. Det er tydelig ut fra det du skriver, at du er lite kunnskapsrik. Eller bare evner ikke ta til deg kunnskap som kanskje ikke er helt i tråd med hva du tidligere har trodd. Sian har ingen ting med rasisme og gjøre. Hvis du mener det, har du ingen anelse om hva rasisme er. Kanskje du skulle bruke litt mere tid på å tilegne deg kunnskap, så slipper du dumme deg slik ut.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg