Jeg har hentet en skatt..

Reklame | Vitaplex og Norsk Ukeblad

Så annonsen på Finn i går.  Ei dame i nærheten skulle gi bort ei gammel trekasse med gamle ukeblader fra 1950 tallet.  Det var noen dager siden annonsen var lagt ut, men heldigvis var det ingen som hadde sikret seg skatten ennå. Så vi avtalte at jeg skulle komme og hente bladene i dag.

Da jeg kom hjem med bladene og fikk undersøkt kassa og innholdet nærmere, ble jeg nesten i ekstase.  Jeg har virkelig hentet meg en skatt!!
For det første var det en stor samling. Virkelig mange blader, og mange av dem hadde festlige forsider som jeg skal ramme inn.  Blir fine på veggene på soverommene på hytta.

De kunne det å lage annonser som selger også på 50-tallet. Spørs hvordan de værste feministene tar i mot dette tilbudet. Jeg humrer over gode annonsetekster, mimrer litt barndom og koser meg.  De beste annonsene blir klippet ut.  De skal jeg bruke til noe senere.  Jeg kjenner kreativiteten boble.

Matoppskriftene blir også klippet ut og tatt vare på.  Vet ikke helt om denne retten på “Negertere” er helt politisk korrekt idag.  Tror jeg må endre navn på sjokoladekaka før jeg serverer den…

Gamle Gubben Grå humrer godt fra sofakroken. Han koser seg med gamle klassiske tegneserier.  Her er både Donald, Fia og Finbeck, Knoll og Tott, Nils og Blåmann og mange flere.

Fine illustrasjoner til romaner blir tatt vare på.  Svart-hvitt-bilder av filmskuespillere og andre kjendiser likeså,  Kreativiteten bobler, og jeg ni-koser meg.
Jeg har virkelig funnet en skatt.

 


 

8 kommentarer
    1. Haha, så moro! Husker jo bladdagen i gamle dager. Husmødrenes rush til kiosken for å sikre seg ukebladene, eller vi ungene ble sendt dit. Det er mange år siden jeg sluttet å kjøpe dem, for de er ikke som før. Reklame i lange baner og lite å lese, og det krever de skyhøy pris for. Ukebladene var mye bedre før i tiden.
      Jeg har også en gammel kakeoppskrift. Formkake kalt “Negerkake”. Veldig mørk, nesten svart, sjokoladekake. Jeg synes ikke navnet er diskriminerende , all den tid det nok heller har med negro, fargen svart, å gjøre. Og det ordet kan man ikke fjerne fra en del lands språk. Men man bør nok holde munn og fortsette å si sjokoladekake i disse dager. For sikkerhets skyld, ellers vil noen hvite mennesker ta på seg “krenket-hatten”.

    2. Så koselig!! Kjempeartig med sånne ting!! Skulle gjerne vært der og “bladd” i lag med dæ!
      Ha en flott søndagskveld.

    3. En virkelig skatt du har kommet over.
      Sånt e såå arti😊
      Elske kassa med gamle strikkemønster og symønster👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg