Jeg har vært i Drammen

Isabell Raad er tilbake på bloggtoppen. Hun tok en tur til Paris noen dager før å feire Valentinsdag.

Jeg hadde og store planer for Valentinsdag. Tur opp Dronningveien. Nyte en termos med kaffe og noe medbrakt fra bakeren mens Gamle Gubben Grå nøt utsikten fra Kronprinsens utsikt.

Men det ble ikke helt slik…  Her i huset starter dagen tidlig, alt for tidlig. I går skulle både Yngste Sønn og jeg ut døra før klokka 6. Før natten har blitt dag. Jeg er B-menneske. Yngste Sønn er mer Å- menneske. Ingen morgenfugl med andre ord.  Gamle Gubben Grå sto og opp. Han trenger en time,  tre sigaretter og to kaffekopper før han kan tenke på å våkne. Det sier seg selv at det er ikke så mye småprat på morgenen her.

Gamle Gubben Grå tusla inn på badet 05.53 og siden han kommer fra et møblert hjem på Oslo beste vest, låste han døra bak seg.   Gamle Gubben Grå liker å ha god tid på badet. Og han skulle ikke ut døra før nærmere 07.30. Han hadde et hav av tid.

05.54. Kom Yngste Sønn endelig ned loftstrappa med kurs mot badet. Han hadde ikke god tid. Ja, vi har bare ett bad…  Siden Sønn var bortimot våken, og i gang kunne jeg løpe ut og begynne å skrape bilvinduer frie for is. Nei, jeg hadde ikke lagt over topphatten. Ja vi har garasje Nei det er ikke plass til biler i garasjen. Jeg måtte bare finne skolettene mine. De var på badet. Hadde satt de der til tørk etter et  ufrivillig bad i en vanndam.

Så jeg startet Valentinsdagen med å hamre på badedora og skjelle ut den egoistiske fyren jeg elsker som var frekk nok til å gå på do midt i morgerushet. Svar på tiltale var at to stykk skoletter ble kastet ut badedøra, en traff den personen han omtalte som Fordømt Drittkjerring, og som selvsagt parerte den hilsenen med en ditto før jeg tok skolettene å strøk på dør.

Det var en lang møtedag i Dramnen. Både rygg, kne og jeg var utslitt da formøte, drøftinger, og dialogmøte var over. Da jeg nærmet meg hjemlige trakter var en tur opp i granskauen for å studere en utsikt i nattevakt kulde og med is på alle veier det siste jeg hadde lyst på.

Så jeg kjøpte med meg litt godt til middag. Dro hjem og serverte krabbeskjell med chili-ailo og italiensk svinefilet med stekegrønnsaker.  Gamle Gubben Grå ble litt forundret over to retters middag. Jeg så hjernevinningene jobbe. Bryllupsdag? Nei, det er på høsten… Plutselig gikk det opp et lys. “Å ja! Valentinsdag!” og så fortsatte han ” Huff  Jeg syns ikke noe om sånt amerikansk tull” Jeg pekte diskret mot bordet og maten. .. Han tok en bit og fortsatte “Men maten var god.. “

6 kommentarer
    1. Godt dagen ble avslutta litt bedre enn den starta.. Drammen er minst like bra som Paris..aldri vært i Paris jeg da, men mye i Drammen 🙂 Kos deg med fredagen <3

    2. Jeg har vært i Paris en gang. Det er jaggu lenge siden, det.
      Jeg har vært i Drammen et par ganger. Det er jaggu også lenge siden, det, for det var da Drammen ble omtalt som “landets styggeste by” i media. Men mye har skjedd, så den har visst ikke den uoffisielle tittelen lenger.

      Min Valentinedag? Tja, jeg woket meg middag. Sunt med grønnsaker, men de få kyllingbitene måtte jeg dele med katten. Vi var i det minste to til bords….

      Det er ikke is her, det er knapt snøklatter igjen. Solskinn, vår og litt varme. Føler meg lykkelig. Det er de små ting i livet…

    3. Hahaha … ja, det er nok ikke bare hos dere denne dagen er en helt vanlig dag, som de aller fleste andre i året. 😉 Men kos med litt god mat da. Hos oss skar den der middagen seg veldig i går, så vi endte opp med to Grandiosa! Jeg HATER grandis! Men slapp å legge oss sure og sultne da.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg