Kjerringa anbefaler solkrem

Reklame | EVY

Det blir ikke noen utenlandsreise på oss denne sommeren. Mulig en Harrytur til Sverige, sånt tar vi nærmest på sparket. Men Norge er et helt greit ferieland, og er vi heldige kommer sola og sommervarmen nå. Det har blitt juni, og det er jo en god begynnelse.

Med sommer og sol er det tid for å snakke om noe annet enn ansiktssolkrem, skal vi tro Ida Wulff.
Nå tror jeg ikke jeg har det med å snakke så mye om ansiktssolkrem, og tror ikke jeg har smurt inn ansiktet med solkrem siden påsken 2021. Da var Datteren med på hytta, så da regner jeg med at det ble smurt og passet på at denne kjerringa ikke ble rødere i toppen enn nødvendig.

Det er nemlig på tide å smøre kroppen! Hvis du skal ta av deg klærne da, så klart. Fortsatt i følge den samme Wulff.

Nå har ikke denne kjerringa det med å sprade rundt uten klær, det hadde fort skapt oppstuss. Men bekledningen blir jo litt lettere i takt med at temperaturen stiger.
Første som faller er ullpleddet jeg sitter med rundt skuldrene.
Det er et stykke igjen til bar hud.

Hvis sommeren skulle slå til har jeg en nesten helt ny sommerkjole med skulderstropper som jeg har lyst til å bruke. Når skuldrene går fra ullpledd til stropper er det fort gjort at de  blir solbrente, spesielt for sånne lyse og fagre kjerringer som meg. For å unngå det er det kjekt med solkrem. Det samme kunne de kritthvite leggene mine ha trengt. Ikke det at jeg kan huske at jeg noen gang har blitt solbrent på leggene, men jeg har aldri opplevd at de er særlig brune heller.
Det er ikke ofte jeg er på tett befolkede badestrender. Foretrekker å bade i stille skogstjern. Men selv ved stille skogstjern kan det komme en og annen bærplukker luskende når denne kjerringa er på vei opp eller ned av tjernet.  Da kunne det jo være kjekt om bærplukkeren slapp å bli snøblind ved synet av kjerringlårene.

Sum sumarum, solkrem hadde det nok vært kjekt å gå til innkjøp av.  Både for å beskytte skuldre mot å bli solbrente og samtidig ha et håp om en gang i livet oppleve å ha stilige brune legger og lår – ja hvis sommeren skulle slå til da. Men må jeg som ikke har små barn ha ei veske full av sol-produkter bare for en liten dupp i tjernet?
Må jeg ha med meg både solfaktor 50, 30 og 25?  Hva skal jeg velge?

EVY

Strålevernet mener at faktor 15 er tilstrekkelig for å beskytte de vanlige hudtypene, når man oppholder seg i lavlandet i Norge.
Også Astma- og Allergiforbundet (NAAF) mener at faktor fra 15 til 20 er et greit valg for de aller fleste.  Men forutsetningen er altså rikelig med krem. Både vi og Kreftforeningen anbefaler 40 milliliter til voksne og 20 ml til barn hver gang man smører seg inn, sier seniorrådgiver Grethe Amdal i NAAF.
Dosen for voksne tilsvarer omtrent en håndfull krem.
Mange tenker nok at de kan bruke mindre krem hvis de velger høy faktor som 50. Men det er altså feil. Et tynt lag solkrem med faktor 50 vil i praksis bare ha en beskyttelsesfaktor på omkring tre til fem, ifølge toksikolog Ewa Daniél i Astma-Allergi Danmark.

Kom dere ut i sola, folkens, men husk å smøre dere flere ganger i løpet av pinsen. Kanskje er det kjekt å ha med seg en vesle full av solkrem, ikke for å ha bredest utvalg, men for å ha nok til å smøre seg ofte nok.

En håndfull krem er relativt mye krem. Ei normal flaske solkrem inneholder vel rundt 150 -200 ml. Det vil si at ei flaske holder til 4 – 5 omganger med solkrem.  Når du da og bør smøre deg inn på nytt når du har badet eller har svettet mye skal du ikke ha mange dagene på stranda før flaska er tom.

I en artikkel som er 12 år gammel ser jeg at en familie med to barn og to voksne fort må beregne 500 kroner dagen bare i solkremutgifter hvis de bruker den dyreste solkremen. Den prisen har nok ikke blitt lavere med årene.
Den dyreste solkremen jeg finner på nett med et enkelt søk koster 2.352 kr for 50 ml. Den er tiltenkt kun ansikt – blir litt feil og litt dyrt å ta “feil” og bruke den på h ele kroppen. 2.352 kroner for en innsmøring – og så måtte du ha en ny krukke etter kort tid enten du valgte å bade eller svette på stranda.  Den rimeligste koster 26 kroner for 100 ml. Altså er den dyreste nesten 200 ganger så dyr som den rimeligste når du regner pris pr. milliliter.
Så kanskje er det lurere å ta seg tid til å vurdere pris når man velger solkrem enn å velge å ikke bruke nok solkrem.

Kos dere i sola!

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg