Kjøre kollektivt til jobben…

I dag skulle jeg være flink å kjøre kollektivt til jobb.  Jeg vet jo at det var en av årsakene til at arbeidsgiver desverre så seg nødt til å innføre parkeringsgebyr for oss ansatte på jobbenns. Det var av rene miljøhensyn. Hadde ikke noe med att de ønsket å dytte kostnadene for måking, strøing og annet vedlikehold  av parkeringsplassene over på oss ansatte..

Det er jo og et riktig signal for meg på ytterste Venstre fløy politisk å kjøre kollektivt .  Nærmer seg valg og signaleffekten kan være stor.

Men hovedgrunnen til at jeg hadde tenkt å kjøre kollektivt er at Lille Bille er på verkstedet, og Gamle Gubben Grå jobber dagvakt og jeg kveldsvakt.

Jeg sjekka bussrutene på nett så fort Gamle Gubben Grå og Yngste Sønn var ute av døra rundt 06.30.  Det skulle gå en buss inn til Hønebyen 13.30, og derfra og opp til sykehuset går det plenty av busser. Siden jeg først skulle på jobb klokka 15 var det nok av tid.

Jeg labbet av sted mot busstoppet nede på hovedveien. De som har lest mitt innlegg om flyplasser vet at jeg liker å være ute i god tid.  Men i og med at det var snakk om 200 meter borte i veien, og jeg regna med at ingen hadde flyttet hverken på hovedveien eller busstoppet. Så jeg var på busstoppet 10 minutter før bussen skulle gå.

Så sto jeg der på busslomme og ventet. Å komme inn i venteskuret droppet jeg. Inngangen var pakket godt inn i en steinhard snøplogkant. Jeg ventet, ventet og ventet.   Men det kom ingen buss. Det demret for meg at jeg hadde stått på denne busslomme og ventet forgjeves på buss før. Da klokka var blitt 13.45 og bussen etter rutetabeller på nett forlengst skulle være fremme i Hønebyen, hadde det fremdeles ikke dukket opp noen buss. Jeg karret meg over snøplogkanten og inn i buss-skuret. Der hang det en rutetabell og den ville jeg gjerne ta en titt på. Der sto det at neste buss gikk om en drøy time – og at forige buss gikk 13.15. Det vil si 5 minutter før jeg kom til busstoppet.

Da var det bare å traske opp igjen og ringe etter taxi.
Hadde kanskje vært kjekt hvis rutetabell på nett og rutetabell i busskur hadde stemt overens.
Hadde kanskje vært kjekt å ikke pakke busskur  godt inn i en snøplogkant,
Ja, viss man vil at folk skal kjøre kollektivt mener jeg.

2 kommentarer
    1. Ååååh! Gud så irritert jeg hadde blitt! Tilnærmet forbanna tenker jeg … Mye bedre å ta bil, da slipper en unna sånne irritasjoner som, i verste fall, kan føre til hjerteinfarkt! Håper resten av dagen blir bedre enn starten.

    2. Vakta ble bra.
      Og jeg fikk ikke hjerteinfarkt, men jeg var ikke veldig blid.
      Skal prøve på ny i dag, men være ute i god tid.
      Ha en fin dag du og.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg