Kransekaker og lærere.

Ny dag og nye muligheter. Bloggtoppen har ikke blitt oppdatert siden tirsdag, Liten vits i å kommentere toppbloggere når man ikke vet hvem som er på topp og hvem som er på bunn. Så hva skriver man om da?

Jo, man skriver om kransekakevitser og hetsing av lærere. Det er de to tingene som sitter igjen etter at jeg har skumme meg gjennom dagens nettaviser.
Vi tar kransekakevitsen først. My Bakery legger seg langflate etter at kransekakevitsen under hadde kommet seg gjennom sensuren og havnet i en smell-bong-bong på noen av deres kransekaker.

«Legen Irritert: Her har jeg behandlet Dem i 4 uker, for gulsott, og så sier De først nu at De er kineser.».

Nei, den er ikke morsom. Det er sjelden kransekakevitser er det. I mine øyne hetser den leger mer enn kinesere.  Men det er på vegne av kineserne noen har følt seg krenket.

Jeg ser for meg situasjonen. Familie og venner koser seg på nasjonaldagen eller i en barnedåp eller konfirmasjon. En unge får smelle knall-bong-bongen og leser vitsen høyt.
Noen ubetenksomme voksne ler litt høflig, man gjør det når barn leser vitser. Noen andre reagerer indignert på vitsen og samtalen dreies fort over på at denne vitsen ikke er ok. Og det er den ikke.
Ungene rundt bordet får fortalt hvor hårreisende og krenkende denne flaue vitsen er. Og noen tar affære. Sender en klage til en eller annen instans. Jeg er litt usikker på hvor man klager når man er misfornøyd med kransekakevitser.

Dagen etter går ungene som har lært at det å snakke om gulsott i nærheten av kinesere er hets på skolen.
Der ber en lærer de om å ta opp bøkene sine og delta i undervisningen i stedet for å ligge å sove på pulten.  Poden løfter så vidt på hodet, ser på læreren og kommenterer surt. “Hold kjeft din jevla hore!”.

Læreren tar opp podens språkbruk på neste foreldresamtale. Jeg tror ikke et slikt utsagn er alvorlig nok for læreren til å innkalle til ekstra samtale med foreldrene. De er for vant til språkbruken fra elevene. For vant til å bli kalt horer og det som verre er. Vant til å bli hetsa av småunger som knapt er tørre bak øra.

Så hvordan reagerer mor som ble så krenka på vegne av kineserne av kransekakevitsen i familieselskap?
Som en tiger-mamma.
Ingen, og da mener hun ingen,  skal komme å påstå at det er noe galt med hennes gullunge og språkbruken hans.
Han er ikke verre enn de andre ungene. Det er bare en del av ungenes sjargong, språk. Såpass må da en lærer tåle. Klarer de ikke å holde orden i klasserommet burde de kanskje vurdere et annet yrkesvalg.
En indignert mor forlater samtalen i sinne.
Og på neste kveld med venninnene forteller hun hvor krenka hun ble av at den j**** læreren kommenterte noe negativt ved hennes barn. Lærerne nå til dags er jo som kjent totalt håpløse…

I naborommet sitter poden og følger halvveis med på samtalen til mødrene i stua.
Han har tatt budskapet. Det er ikke ok å sette kinesere i sammenheng med gulsott. Det er helt innafor å kalle lærere for jævla horer.

Lærerrollen i dag er nok endret fra jeg gikk på skolen. Antakelig fra ungene mine gjorde det og. Men det som ikke er endret er at det er foreldrenes plikt å oppdra sine egne unger. Den oppgaven skal ikke overlates til barnehage og skole, elev om de er aktører som også er med på å forme ungene.

Hvordan man snakker til hverandre, og ikke minst hvordan man ikke snakker til andre mennesker er det vi som må lære ungene våre.

Det er flott at voksne reagerer på  kransekakevitser. Det er flott med refleksjoner om hva som er ok, også å putte på små lapper i smell-bong-bonger. Det er ok å bli krenka på vegne av andre.
Men hvorfor er det ok å krenke lærere?

Hadde jeg kalt læreren min jævla hore hadde jeg vært på retors kontor før jeg hadde fulført setningen. Det hadde blitt brev med hjem og en tordentale fra mine foreldre. Bare tanken på å kalle en lærer noe slikt er totalt utenkelig.
Jeg hører med Gamle Gubben Grå, han ville fått de samme reaksjonene. Han hevder at ordene jævla hore ikke fantes i vokabularet da han var ung. Jeg protesterer litt på det. Vel er Gamle Gubben Grå gammel, men hore er verdens eldste yrke og djevelen har vel vært med en stund han og skal en tro Bibelen, men jeg skjønner hva han mener.
En slik språkbruk var utenkelig.

Så det jeg sitter igjen med etter dagens avislesing er. Hva er det med lærere? I dagens samfunn hvor alle føler seg krenket på vegne av alt og alle er lærerne et unntak. For hvis det ikke er ok å kalle lærer de verste ting, hvis vi voksne som er rundt barna føler oss like krenka på vegne av lærerne, som vi gjør på vegne av kinesere, homofile, kvinner, samer, tykke, handikappede, og mennesker som tror de er øgler ja da ville vi vel reagere?

Da ville vi vel oppdra barna våre slik at det var like utenkelig for de som vokser opp i dag å hetse og krenke lærere som det var da jeg vokste opp? Skal vi få slutt på slik oppførsel i skolen, skal vi få slutt på at lærere blir hetsa og krenka og i mange tilfeller truet med vold i løpet av arbeidsdagen så må vi som foreldre, besteforeldre og nabokjerringa i gata med all mulig tydelighet gi uttrykk for at slik oppførsel er overhode ikke ok.

Eller har vi kommet så langt at det å oppdra et barn blir sett på som en krenkelse av barnets identitet?

 

15 kommentarer
    1. Bestefaren min, fortalte meg at før i tia, ble “drittunger” tuet med å bli sendt på et skoleskip, eller enda verre til Bastøya, for å gjøre folk av dem som han sier.

      Det var før i tia. Det verste som kan hende dagens “drittunger” er vel kanskje å ikke ha nettilgang. Så da er mitt tips, skru ut hovedsikringe, Ingen ladding, ingen gaming eller mobil. Og fortell hvorfor.

      1. Jeg tenker at unger som blir riktig oppdratt trenger ikke trues til lydighet. Hensikten med oppdragelse er jo at barn og unge skal forstå hvordan man oppfører seg, og derav også hvordan man ikke oppfører seg.

        1. Du tenker helt riktig. Som du skriver i innlegget ditt. “Hvordan man snakker til hverandre, og ikke minst hvordan man IKKE snakker til andre mennesker, er det vi som må lære ungene våre”. Det er dette med unger og store ører. 😉

    2. Jeg har aldri hørt om lærere som har blitt kalt jævla hore, lærerinner derimot. Kvinner på bussene og hist og her. Ikke menn.. har det noe med kvinnesyn å gjøre, kvinnesynet til de som disse barna lytter til? Du skriver at det var ikke i GGGs ordforråd engang da han vokste opp, ifølge han selv. Hva har endret seg fra 70 tallet til nå? Bra innlegg.

      1. Lærerinner forsvant som betegnelse en gang på 70-tallet. Det er rundt 50 år siden.
        Mannlige lærere blir nok ikke kalt horer, du har rett i det. De blir blant annet kalt jævla kuk og homo. Ikke særlig mye penere i mine ører.
        Det er mye som har endret seg fra 70-tallet. Blant annet klassestørrelse, voksentetthet i skolen, flere mødre har arbeid utenfor hjemmet, økt innvandring, mere skjermtid, flere oppløste familier, større ansvarsfraskrivelse fra foreldre…….
        Jeg tror ikke man kan peke på en faktor som grunn til denne utviklingen. Men ansvaret for at unger lærer å oppføre seg ligger fremdeles hos foreldrene..

        1. Det har du også helt rett i, det blir feil å peke på bare en faktor. På syttitallet hadde vi vel ikke flyktninger, slik vi kjenner det i dag, Det var vel på den tiden de første fra Pakistan kom til Norge som arbeidsinnvandrere. Som

          På syttitallet hadde vi vel heller ingen høyrepopulistiske politiske partier. Jeg mener foreldrene til de som heier på dem.. bør ta seg i akt om hvordan våre nye landsmenn blir omtalt rundt middagsbordet i heiimen. Igjen, unger har store ører.

          1. Det er en annen debatt.
            Jeg tror ikke det er høyrepopulisme som fører til at lærere hetses og trues.
            Det blir og for lett å gi innvandring og fremmede kulturer skylden.

    3. Stygg språkbruk er en generell greie som like gjerne kan komme fra Aksel som fra Abdullahi. Greia i dag er vel at unger generelt tør å si mer i lærere og andre voksnes påhør enn ungene turde før.

      1. Ja.
        En ting er at de tør. Jeg har aldri vært for kadaverdisiplin. Man skal ikke oppføre seg pent fordi man er redd for straff, man skal oppføre seg ordentlig fordi man forstår helt vanlige regler for normal oppførsel.
        Jeg har kanskje tenkt “hurpe” eller “kjerring” om lærere da jeg vokste opp, Ikke alle lærere var eller er feilfrie.
        Men i en verden hvor vi blir krenka selv av kransekakevitser føler vi ikke ansvar for å lære opphavet hvordan man oppfører seg ute i samfunnet.
        Mange foreldre forsvarer til og med ungenes oppførsel.
        Adrian eller Celine følte seg krenket da hen ikke fikk femmer på prøva, eller fikk beskjed om å sitte pent ved pulten.

    4. En vekker opplegg og du tar opp viktige ting her. Jeg synes også at språkbruken nå for tiden er ikke bra. Man hører bannskap på tv programmer, filmer og blant folket. Det blir liksom det normale å si f ord og h ord. Det er så trist. Man skal jo ikke si stygge ord til andre eller om andre. ❤️

    5. Det eneste som nytter er nulltoleranse for respektløs oppførsel , og konsekvenser av aggressiv oppførsel mot lærere. Foreldre som ikke greier få barna til å ha respekt for læreren og der barn kan si og gjøre akkurat som det passer de, de burde hentes av foreldrene , om det så var hver dag. Det har blitt ekstremt helt ned i de yngste klassene nå, svært mange skoler har store problemer. Jeg har sett det gjennom øynene til min sønn dette skoleåret., lærer på en barneskole. For han ble det så uhåndterlig at han til høsten har byttet skole. Nytt skoleår med nye muligheter…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg