La oss virkelig feire denne påsken…

Jeg er på 11. plass i dag, og er rimelig fornøyd med over 3.000 sidevisninger.  Er det sant som de verste kritikerne sier at jeg bare ligger såpass høyt oppe fordi Kokkejævel og xxxx har skjelt meg ut at jeg ligger såpass høyt på bloggtopplista?  Statistikken min over hvilke innlegg folk klikker seg inn på sier noe annet, men man kan jo aldri vite.
Jeg ar visst heller ikke noe med å kommentere hva andre bloggere skriver, det kalles mobbing. Men å gjentatte ganger kalle meg mobber og kommentere det jeg skriver det er helt innafor.

Men nå er det påske dere, og fordi det er litt kjipe tider for de fleste av oss bør vi prøve å gjøre denne påsken så fin vi bare kan.  Lete frem de gode opplevelsene.  Leve litt i vår egen boble, slik Ida Wulff på andreplass på bloggtopplista og andre ammende mødre gjør.

Kose oss med å lese talen Kokkejævel holdt til sin brud. Ja han er selvsagt på førsteplass. I en klasse for seg har han over 20 ganger så mange sidevisninger enn meg.

Eller hvis du ikke synes sånne bryllupstaler er så veldig inspirerende kanskje heller kose deg med en god bok.  Påskekrim er jo noe som hører påsken til.  Og finner du en solvegg kan boka godt nytes ute.  Kaffe i koppen hører med.

Jeg har som mål og minst bli ferdig med to av de bøkene jeg leser for tiden, og gjerne komme meg litt lenger ned i stabelen av uleste bøker på hjørnebordet i stua. Den teller for tiden 35 titler hvorav den berømte bokatil den før nevnte Kokkejævel ligger som bok nummer 14 fra toppen.

Husk at man trenger ikke dra til fjells for å finne en solvegg. Og skulle snøen eller regnet bøtte ned der du er, fortvil ikke. Enda større grunn til å bure seg inne med en god bok. Ammende kvinner som Ida Wulff kan muligens ha en god lydbok på i bakgrunnen.

Mat hører til når man skal kose seg å feire påske.  Og mat må man ha enten man er på hytta eller hjemme.  Mat fra bunnen av på fjerde plass har laget meny for hele uka.  Helstekt lammelår på påskeaften som seg hør og bør, og hva sier du til lårsteik av Villsvin på langfredag eller helstekt and på Skjærtorsdag?  Det er lov å kose seg. Det er påske.

Fra min barndom husker jeg at vi gjerne hadde ribbe, altså svineribbe som i jula, i påsken gjerne påskeaften hvis vi ikke var på hytta.  Svineribbe er vanskelig å lage på ei hytte med kun to gassbluss til matlaging.
På hytta var det gjerne god gammeldags ertesuppe. Kokt på knoke gjerne fra ei gammel spekeskinke.
Hytta til foreldrene mine ligger slik til at “halve bygda” gikk forbi når de var ute på skitur – og mange stakk  bortom for en kaffekopp og litt ertesuppe i solveggen på hytta vår.  Det var alltid fullt av folk i hytteveggen vår hele påsken.
Koselige minner!

Finn frem det du har av påskepynt, det er ikke så mye som skal til for å skape påskestemning.  Noen gule blomster, gule duker, servietter eller lys.  Ta inn noen kvister fra hagen, eller fra et bjørketre du går forbi når du er ute på tur.

Mette Ask på femteplass har dekket et  påskebord som innbyr til et hyggelig måltid.  Enkelt og stilfullt med god påskestemning. Sjekk også ut påskebalkongen til Sigurd Storm

Påskeferie er så mye mer enn hytte, snø og ski.  Man kan ha filmkvelder og spill-kvelder hjemme slik Mette Ask forteller at de skal ha, og skape gode opplevelser på små utflukter i nærområdet.

Det der med utflukter i nærområdet er Gamle Gubben Grå og jeg ganske så flinke på. Det blir nok noen slike i påsken selv om vi er så heldige at vi skal a noen dager på hytta vår.  Vi skal og forsøke å få til en digital påskefeiring med slekta.   Må være litt kreativ der for å finne på noe gøy. Kanskje “Tante Brits påskelabyrint.”?

Jeg forstår at høytiden kan være sår for Monica Vederhus på tredjeplass og andre som savner mennesker de skulle ønske de kunne være sammen med i påsken.  Ekstra sårt for de som i likhet med Monica ikke kan feire påsken sammen med barna sine.

Kjenner vi noen som sliter med ensomhet og savn nå i disse stille dagene, så slå på tråden, send en melding og vis at du tenker på dem selv om vi ikke skal møte så mange fysisk er det lov å leke påskehare og få lagt fra seg  påskeegg på steder duvet de vil bli funnet. Min erfaring er at man aldri blir for gammel til å få påske-egg.

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag?
Jeg skal kose meg og lese, om ikke gamle bryllupstaler så noen gode bøker.
Jeg skal lage mat, og forsøke å huske og ta bilde av den før jeg spiser den. (Har noen dårlige erfaringer der).
Jeg skal lage meg noen gode opplevelser, selv om regnet siler ned utenfor vinduet
Jeg skal vise dere påskepynten i Drømmehuset – og forhåpentligvis glede noen med litt påskekos.

13 kommentarer
    1. En bokstabel ligger nå her også, og øverst ligger boken Pesten, og den innehar over 700 sider. Skal ta den fram og lese. Litt serier på tv, og kanskje været kan bli bra at vi sitter på terrassen og ha varme fra bålpanna, og kanskje en tur til vogna. Vel, værmeldingen må vi visst ta i betraktning. God påske til deg og dine.

    2. Jeg håper sola stikker seg frem hos hele Norge i påska 😀
      Påskekrim har jeg allerede sniktittet på – og det hører jo liksom til – med disse påskekrimmene 🙂

      GULT ER PÅSKE!

      Og kvikklunsj i lomma og turer ute…. joda…. påska kommer – med litt arbeid noen dager og fri – så blir det både lesing og tv og avslapping 🙂

      Lag deg fine dager fremover – og gode ønsker for påska 🙂

    3. Digger bloggen din, og synes ikke du mobber noen som helst. Leser heller en god bok enn Kokkejævels floskler any time:-) God påske!

    4. Bloggen din er super! Du er høyt oppe på grunn av en fin blogg. Det er din ære og ingen andres! Husk det…
      Mye fint å se frem i mot hos deg…Gleder meg til å se pynten din.

    5. Hadde de 2 nevnte bloggeren hatt æren for din plassering hadde du hoppet som en Yo-Yo på lista, men DU er staaabil som få! Du ligger trygt og godt blande de ca 10 beste og der har du da ligget en stund både med og uten drama. Stol på din gode penn, den er den og du alene som kan ta æren for gode plassering 🙂
      Her skal påsken nytes og eg hørte rykter om at kokken min skal diske opp med lam på afta 🙂
      Lag deg herlig dag!
      Klem Vibbedille 🙂

    6. Jeg har fått beskjed av min Apple Watch at jeg har satt gå-rekord i dag. Det skal nok ikke så mye til, siden mine turer stort sett er godt under tre kilometer. Men i dag ble det nesten tre ganger så langt. 😱😱 Det er påsketur, det! Vi har bestemt oss for å gå/gjøre noe sammen hver dag i påsken. Det tror jeg blir bra. Er periodeleser, lytter av og til på lydbøker, men mest på podcaster, og har kommet over halvveis i noe så festlig som et hørespill, krim av Jo Nesbø. Det er lenge siden man hørte hørespill!
      Ellers er jeg enige med flere her i at allsidigheten din, de mangfoldige interessene og engasjementet for mange typer saker og spørsmål, er det som holder deg relevant og oppe. Det blir slitsomt for disse ungjentene som skal blogge om livet sitt. Det er jo temmelig meningsløst når de også må holde seg i ro. Begrenset hvor mange lunsjer og utemiddager det blir nå for tiden. Blogg-konseptet er overtatt av folk med meninger. Det er bra! Folk som ikke trenger å reise til Dubai for å finne innhold til bloggen. Jeg spår at du i løpet av kort tid vil finne din faste plass blant de fem øverste. Under forutsetning av at du kan bruke så mye tid på bloggen at du kan skrive dine gjennomtenkte innlegg i den størrelsesorden som du gjør nå. Og svare på spørsmål og kommentarer du får. God påske!

      1. Så flink du har vært til å gå tur! Du kan slappe av med god samvittighet.
        Det er bra å gjøre ting sammen.
        De innleggene hvor jeg bruker litt tid på å gå litt i dybden er jo de morsomste å skrive.
        Vi får se hvor mye tid det blir utover, men noe skal man jo slappe av med…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg