Lekkert luksusliv….

Det er ingen hemmelighet at denne kjerringa er glad i luksus. Og da gjerne luksusfølelse for en billig penge.

Da jeg leste blogginnlegget til Miaslavkarbo i dag fikk jeg lyst på skalldyr. Skalldyr er godt, lettvint og litt luksus.  Kanskje blir det Mias skalldyrsalat med enkel dressing til middag? Det hadde i grunn vært veldig godt med litt friske grønnsaker. Gamle Gubben Grå har stått for maten i 2 uker nå. Litt vanskelig å lage mat stående på ett bein. Det har liksom ikke vært overflod av salat.

Sigurd Storm… (sukk)  Hvis du ikke har besøkt bloggen ti Sigurd Storm anbefaler jeg det på det varmeste! I det minste hvis du er interessert i interiør. Ja, kanskje ikke hvis du går for den minimalistiske stilen, men ellers … (sukk) jeg er i det minste hekta og har vært det lenge.

Floskler som: “Her er ingen ting overlatt til tilfeldighetene”, er helt feil hos meg! Mange av tingene  jeg gjør er ikke planlagt til minste detalj. Det gjelder å være  kreativ og ha fler enn en tanke i hodet, nesten hele tiden…  

Sitatet er fra bloggen til Sigurd Storm sitt siste innlegg, og så viser han et interiør som er så perfekt gjennomført til minste detalj at det er en fryd for øyet. Jeg har fulgt Sigurd Storm så lenge at jeg tror han. Han har ikke planlagt alt når han setter i gang, Han får ideer under veis. Sikkert noen som blir forkastet og. Og resultatet blir bare fantastisk!

Sigurd Storm har mange smarte triks. Bilder fra kopimaskin og alkopi pryder både tekstiler og blir til flotte bilder i gullforgylte rammer. Det er glamour, luksus og rosa skjorter som blir brukt til putetrekk fordi han trengte en pute i den fargen. Å  jeg virkelig elsker Sigurd Storm og stilen hans!

Vabofamily har ikke fornyet seg. Fremdeles sorg over at barn vokser til.

Dedicat fabulerer om hva som veier mest i hverdagen. Velkommen eller blomster? Ideen til tankespinnet har han fått etter en tur på bygdas kjøpesenter. Jeg er jo på luksus sporet og tenker hvorfor velge? Velkommrn med blomster må være rett svar på det spørsmålet.

Leneetarnes skriver om en rolig dag. Ferdig med beising  og litt for tidlig å plante ut sommerplantene.  Blåklokkevikua i starten av mai…

Hva tar jeg med meg fra bloggerne i dag?  Det skal bli skalldyr til middag.  Jeg tror ikke jeg skal starte noe stort interiør prosjekt, men jeg skal komme meg opp fra sofaen å få gjort litt husarbeid.  Det syns relativt godt at jeg har holdt horisontalen de siste par ukene. Gamle Gubben Grå er litt blind når det kommer til det daglige behovet for å rydde  tørke støv og støvsuge. Det hopper en velvoksen hybelkanin rundt under salongbordet….

 

 

11 kommentarer
    1. En husmorvikar burde være unødvendig når jeg har en hjemmeværende mann på 58 år her.
      Og han er snill, dog litt blind for hoppende hybelkaniner. Men jeg har gjort litt i dag. Vist at jeg orker litt. Og da blir han mer aktiv.

    2. Husmorvikarene er erstattet med kommunal hjemmehjelp. Som man kan få hvis man bl.a.ikke klarer renholdet selv. Men spørs om du vil ha det, når det kommer til stykket. Jeg vasker hos en mann på 89 år, han har i tillegg hjemmehjelp fra kommunen som vasker en dag i de ukene jeg ikke er der. Da tropper det opp 3 stykker!! Den ene tar badene (to), den andre farer over stua, og den tredje tar kjøkkenet. Ferdig i løpet av en time. Jeg bruker 4 timer på hele huset. Fordi jeg gjør det grundig, bl.a med støvtørking. Det er han så fornøyd med at han ikke vil si meg opp. Men 3 stykker til å gjøre en slik jobb på kortest mulig tid…hvor mange må de vaske hos i løpet av en dag? Jeg er sjeleglad jeg ikke er hjemmehjelp!
      Andre jeg har vært hos som har hatt hjemmehjelp, har støvet ligget tykt. Det er endatil de som har leid meg inn for vask av dørkarmer, dører på kjøkken- og baderomsinnredning, støvtørking, vask av dusjkabinett og skikkelig golvvask. Og jeg glemmer aldri hun som med fast hjemmehjelp hver uke, utbrøt med stor forundring og glede en gang jeg tok alt som ikke var blitt vasket: “Du har jo vasket kranene på badet også!” Jeg ble rimelig sjokkert. Med klosett i samme rom, hva er det første man tar i etter å ha vært på do? Selv om man vasker hendene etterpå så syns jeg det er lite hygienisk å ha møkkete kraner. Nå vet jeg ikke hvordan det er i din kommune, men det er kanskje like greit å lukke øynene for hybelkaninene enn så lenge. 🙂

      1. Hybelkaninene forsvinner nok når jeg hever stemmen. Eller noen melder sin ankomst. Jeg så blikket til Gubben flakka nervøst rundt i stua i sted. Det ringte på døra her. Det var bare et blomsterbud.
        Kommunal hjemmehjelp er jeg ikke sikker på at ville komme oftere enn det jeg klarer å sparke i gang Gubben
        Sykehuset ga kommunen beskjed om at jeg trengte gjennomgang i hjemmet med ergoterapeut for å finne ut hvordan jeg skulle klare meg i hverdagen når jeg ikke skulle belaste beinet overhode. Hvor jeg trengte håndtak etc. Ergoterapeuten ringte etter at jeg hadde vært hjemme halvannen uke for å avtale tid kommende uke. Vel jeg takket nei. Hadde i grunn funnet ut i løpet av den tiden hvordan jeg skulle komme meg på do….

    3. Min mor på 85 år har hjemmehjelp , de får det bare annenhver uke. Og da måtte vi/jeg søke på spesifikke ting..Badet er greitt, soveromsgolvet, gangen og stuegolvet og kjøkkengolvet. Og støvsuging da. Ingen støvtørking, ingen tørk/vask utenpå kjøleskap/ovn /vinduskarmer etc, måtte spesifikt søke om vask av kjøkkenbenker også, og på hvitevarer, ble 30 min i tillegg. Sist jeg var hos min mor, hjemmehjelp hadde akkurat vært der, var kjøleskap og oppvaskmaskin ikke tørka av..Så hvis ikke jeg og min bror hadde vært der og vaska og rydda innimellom, ja da..- Men min mor nekter å flytte.

      1. Det er en skam at eldre ikke skal få utført nødvendig rengjøring i hjemmene sine uten å betale i dyre dommer for det. Mange har jo ikke en gang råd til å ha hjemmehjelp. Jeg vet ikke hvor mange gamle jeg har vasket hos som nærmest har bedt om unnskyldning for at det er mye å gjøre hos dem. De sitter der med tårer i øynene. Ei gammel enke fortalte meg en gang at kjøkkenet hennes, unntatt golvet, var ikke blitt vasket på 6 år! Hun satt i rullestol og kunne ikke gjøre slikt selv. Det er fornedrende å være nødt til å ha det slik i sitt eget hjem!

        1. Ja det er det! Kommunene (les politikerne) skjærer tjenestene ned til kun å gjøre det som er lovpålagt i mange kommuner. Min egen innbefatta.
          Som politiker skriker jeg ofte og høyt om at det er et politisk valgt. Det er en politisk prioritering.
          Man snakker i disse dager varmt om frivillige og pårørendeinnsatsen. Jeg tror mange pårørende sliter seg ut med å stå for den innsatsen, noe som gjør at de raskere trenger bistand selv. En vond sirkel

    4. Artig å vite om andre gjennom deg. Flere fluer i en smekk:)
      Ellers er det godt med skalldyr og salat:)
      Jeg kjenner en eldre dame som bor på et trygdepensjonat her i kommunen jeg bor. Hun er rullestolbruker. Men hun vasker sin leilighet selv og hun er beundringsverdig:)
      Det blir vanskelig for deg når du må stå bare på en fot. Det går vel bedre etterhvert.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg