Mitt beste tips når det gjelder brunfarge….

I likhet med Isabell Raad der oppe på bloggtoppen liker jeg å komme med mine beste anbefalinger til dere i ny og ne. Ofte på de samme problemstillingene som Isabell eller andre toppbloggere tar opp.  Og merk dere dette; mine anbefalinger er alltid langt rimeligere – og som regel minst like gode. I dag vil jeg tipse dere om hvordan bli fort brun, og hvordan man beholder den gyldne brunfargen mye lenger.

Punkt 1,for å bli brun. Vær ute i sola!  Smør deg med solkrem, og du bør kanskje ikke ligge pal rett ut en hel dag i den sterkeste sola, men mer være fysisk aktiv. En hel dag med hesjing av høy gir en fin farge  opplevde jeg da jeg var ung. En dag på en madrass på toppen av A-blokka på Ullevål (hybelhuset jeg bodde på i studietida) gir en mer rosa farge, er også en erfaring jeg har.

Hvis du på død og liv skal proppe i deg betakaroten, gå for gulrøtter.  Langt rimeligere enn å spise solskinnsbjørner, Sunny Bears som de kalles, eller andre kosttilskudd. Hvis du spiser 100g gulrøtter får du i deg 10mg Betakaroten. Det er også mye betakaroten i grønnsaksblandinger, tomater, frukt og bær. Dog ikke så mye som i gulrøtter. Vitenskapskomiteen for Mattrygghet konkluderer med at betakaroten fra vanlige grønnsaker og frukt medfører ingen helserisiko.  Tvert i mot viser forskning at høyt inntak av grønnsaker og frukt reduserer faren for flere ulike kreftformer og beskytter mot en rekke andre sykdommer.
Og du, når vi snakker om gulrøtter.  De er sunne uansett i hvilken form du spiser dem, men hvis du koker eller moser den tar kroppen din opp tre gager så mye av næringsstoffer som vitamin A enn om du knasker råe gulrøtter.  Som alle bloggere vet er vitamin A rene foryngelseskuren for huden.  Vitamin A gjør at hudcellene fornyes raskere.

Sverger du fortsatt til Sunny Bears. De smaker så godt, og gjør seg bedre på Insta. Når så du Isabell Raad med ei gulrot i munn sist liksom? Husk da at når det gjelder Betakaroten i kosttilskudd anbefaler Vitenskapskomiteen for Mattrygghet at du skal holde deg til en dagsdose på kun 4 mg. Komiteen konkluderer med at Betakaroten tilsatt i kosttilskudd gir økt risiko for lungekreft hos røykere.  4 mg tilsvarer 2 av disse solskinnsbjørnene.

Konklusjon.
Du vil kunne øke dosen Betakaroten hvis du holder deg til grønnsaker, noe som vil hjelpe på brunfargen og å beholde den. I stedet for å øke kreftrisikoen minsker du den.  Og i tillegg vil du spare penger, som du kan bruke på noe annet gøy. Shopping for eksempel.

6 kommentarer
    1. aha,, da fikk jeg rede på det 😀 Har ikke vært innom “Raadet” på toppen og kontrollert, det skiter jeg i 😛 Men jeg ser nå bare på værmeldinga, meldes det høytrykk så blir jeg brun 😀 Lykke til 🙂

    2. Det var her du skulle ligget på senga med en kvast gulerøtter i munnen 🙂 mega-brun 😀 Jeg holder meg deg, Men kjører mest på HVIT jeg da. Sunnest av alt 😀

    3. Jeg har også hatt min oppvekst ved siden av hesjene, og tenkte vel mest på at det var slitsomt og ikke så mye på brunfargen, hehe. Kanskje det hadde vært et tips for Isabell Raad & co, for brun blir man jo på den måten, men hun vil muligens ikke tåle det øvrige som følger med (vannblemmer, insektstikk, vonde muskler, svette og kløe) 😅

    4. Du har sikkert hesja like mye som meg. Og jeg tror ikke Isabell hadde holdt økta ut. Hesjing er hardt arbeid. Timer på en steikvarm åker langs endeløse hesjaer. Men jeg husker det som trivelig arbeid – selv om det nok ofte var andre ting som frista mer. Vi pleide å tromme sammen en hel gjeng med venner og naboer, så det var ganske sosialt.
      Vannblemmene inne i hånda hadde jeg glemt. Insektstikk var det sikkert , vonde muskler etter endt arbeidsdag og ja. Husker jeg var segneferdig mang en gang. Svette og kløe, helt klart. Men det var i grunn verre når vi kjørte inn høyet og stablet høyballene i la.

      Vi bodde jo like ved fjorden, og noen av gras-åkrene våre lå enda nærmere fjorden. Så etter endt arbeidsdagvar det som regel bading, og kaffe og vaffel eller smørbrød med egg-røre eller spekemat med kokt sommerkål. …

      1. Ja, her var det også flere i sving under hesjinga og mange rundt middagsbordet, så sosialt var det. Vi slapp heldigvis å være på låven når det skulle kjøres inn, men da var det bare oss tre (far kjørte inn og mor og jeg tok av hesjene) Da var det kokvarmt i sola, for høykjøring ble ikke akkurat gjort i regnvær.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg