Noen ganger blir jeg skremt…

Jeg har tenkt at vindmølleparker de dukker opp på flate kystområder med mye vind, på fjell i havgapet og på store fjellvidder. At det ikke er noe som kan dukke opp på mine kanter av landet. Jeg som bor på Østlandet blant skogkledde åser og kulturlandskap i dalene mellom.

I forrige uke ble jeg gjort kjent med at det foreligger planer for vindmølleparker i Søndre Land og i Gran kommune i Innlandet. Det er visstnok planer om å sette opp 76 vindturbiner med en høyde på 252 m. i Søndre Land, Vestre Toten og Gran kommuner. Dette er et i et område med topografi relativt lik det vi har her på Ringerike. Kan vindturbin-parkene dukke opp i disse kommunene kan det fort bli like aktuelt her. Det skremmer meg.

Så da “Motvind Buskerud” inviterte til folkemøte her i byen i kveld for at folk kunne være forberedt på hva som kunne komme, og litt om hvordan aktørene i vindkraftmarkedet opererer, ja da tok jeg turen. Dette ville jeg lære mer om slik at jeg kunne være mest mulig forberedt hvis spørsmålet skulle dukke opp her i kommunen.

Det var et interessant møte. Arne Nævra og en annen naturfotograf holdt foredrag om natur, og menneskeskapte naturendringer. Ikke bare med fokus på vindkraft, men det og. Arne Nævra ga meg mye å tenke på. Han kjenner jo og til de politiske aspektene rundt slike saker som vindkraftparker. Han har jo sittet fire år på Stortinget for SV.

På møtet spurte jeg hvilke områder som var av interesse for vindkraft utbygging. Jeg hadde jo til nå sett for meg flate fjellvidder og knauser i havgapet. Svaret fra panelet var entydig åsdrag med litt høyde. Er det noe vi har en del av på Ringerike så er det det. Jeg gikk om mulig enda mer tankefull fra møtet enn jeg var da jeg kom.

Vindkraftselskapene pleier å gå i dialog med aktuelle grunneiere og har ferdige avtaler med store, flotte planer når kommunen og vi politikere blir kjent med planene.
Da tropper gjerne profesjonelle “selgere” fra vindkraftselskapene med utmerkede talegaver opp på et kommunestyremøte og informerer oss politikere.  De er proffe på å selge inn ideen, og ikke minst godt forberedt på hvilke spørsmål og motforestillinger som kan komme fra salen.
Det er lett å bli tatt litt på senga og bli snakket trill rundt for en lokalpolitiker som har forberedt seg mer på sakene som skal opp til behandling i kommunestyremøtet enn informasjonen som skal bli gitt i forkant.

Vi som er i mot slike planer som garantert vil bli presentert å ville gi både arbeidsplasser og penger til en slunken kommunekasse vil fort bli beskyldt for å være i mot utvikling.
Og ja, jeg er og svært engstelig for at vi ville bli i et klart mindretall.

Som sagt. Jeg gikk tankefull fra møtet. Samtidig er jeg forberedt på hva som kan komme. Det foreligger ingen kjente planer for vindkraft på mine kanter. Jeg har tid på meg til å innhente mer informasjon. Bli mer forberedt.

 

8 kommentarer
    1. Dette er akkurat det som skjer i min kommune nå! En kommune med to skogsallmenninger, på det innerste indre av Østlandet! Og informasjonsflyten er akkurat sånn du skriver. “Reklame” med “sukret” informasjon fra utbyggersiden. Annen informasjon, altså om rasering av natur, biomangfold og helsekonsekvenser for dyr og mennesker må vi selv oppsøke og finne ut av. Motvind hadde infomøte her på søndag og vi på grasrota skriver brev, leserinnlegg og forsøker å påvirke allmenningstyrer, menigmann og politikere så godt vi kan selv om vi er både skremte, redde og forbanna. Motvind sier “Vær føre var!”. Så takk til deg som er en politiker som ser forbi den ofte “betalte” og “grønnvaskede” informasjonen💪

      1. På møtet Motvind holdt her var det kun to representanter fra kommunestyret som møtte for å få informasjon. Vi to fra Rødt. Nå er det ingen planer om vindkraft her – ennå. (Så vidt vi vet.). Likevel synes jeg det var rart at ingen andre fra lokalpolitikken møtte opp.
        Det jeg er engstelig for er at hvis en slik sak kom opp til slik behandling i kommunestyret på en åsrygg som ikke blir sett fra Hønefoss sentrum eller er “midt i glaninga” , så ville et slikt prosjekt fort få et klart flertall.

    2. Her ville allmenningsstyrene overlate til blant annet Statkraft å utrede vindturbiner i begge bygdeallmenningene. Bruksberettigede i begge allmenningene har øvd press for å få styrene til å stoppe dette. I det ene allmenningstyret har de lyttet til grasrota og sagt nei. Styret for den andre allmenninga fortsetter og har gjort det klart at de kan vedta utredning uten å ta med sine bruksberettigede på råd. Jeg tror muligens ikke de gjør det, men usikkerheten er stor. På infomøtet som jeg nevnte var det så vidt meg bekjent kun to politikere til stede. Men jeg så flere som muligens var der som privatpersoner. Det som advares om er jo at dess lenger ut i prosessen vi kommer, dess vanskeligere er det å stoppe et slikt prosjekt. Så politikere som tar til orde og viser et klart standpunkt tidlig er utrolig viktig. For det blir mer og mer av slike prosjekt: Gran/Hadeland, Eina, Totenåsen, Vågå, Stange…. Flere sier nei, men presset er der. Nord-Odal og Åmot i Innlandet har allerede vindturbiner og der er både grunneiere og innbyggere ellers sterkt berørt og de avarer!

      1. Da håper jeg de som har skau i allmenningene og som ikke ønsker vindturbiner velkomne kjenner sin besøkelsestid på årsmøtene i allmenningen slik at man får de riktige folka inn i styre….
        Det er det Motvind sa i går og. At både grunneiere og vindkraft-selskap holder planene skjult så lenge som mulig. På den måten blir det vanskeligere å stoppe. “Prosessen har gått så langt.”
        Det blir og vanskelig å mobilisere for motstand, fordi folk egentlig ikke ser for seg at turbinene kommer før planene ligger der og skal behandles.
        Jeg kan og tenke meg at slike avtaler fort kan komme å det vi kaller “rosa papir”: De er da unndratt offentligheten. Dette selvsagt med bakgrunn i at kraftselskapene ikke vil ha offentlighet rundt avtaletekstene slik at konkurrenter kan komme med et bedre tilbud.

        1. I allmenningen der småbrukeren og jeg er bruksberettigede har styret sagt nei til utredning. Etter sterkt press og engasjement blant annet fra oss bruksberettigede og andre som bruker områdene. Advokatkonsultasjoner, brev og direkte kontakt med styreleder i tillegg til leserinnlegg og annet er tatt i bruk 😉 Bruksberettigede i den andre allmenningen er nå på ballen for akkurat det du sier. Allmenningsbestyrer (ansatt for begge allmenningene) argumenterer fortsatt FOR og har i alle fall tilsynelatende styret med seg. Der regner jeg egentlig med at det blir både kamp om styrevervene og mistillitsforslag når det nå står årsmøter og ekstraordinære møter på planen. Så fortsetter vi å gi lyd fra oss så godt vi kan uansett hvilken allmenning vi har stemmerett i. Anbefaler også nettsida energiognatur.no. De skriver mye om natur og helse blant annet.

          1. Jeg er jo datter av en skogeier så jeg kjenner til oppbyggingen av allmenninger. Faren min satt i styret for “vår” i mange år.
            Nå er det ingen planer her enn så lenge, så langt vi vet. Men det gjelder å være forberedt så man ikke blir tatt på senga når de plutselig står der med planene sine.

    3. Trygve Tamburstuen anbefales som foredragsholder dersom mer informasjon om vindkraft trengs. Han er tidligere statssekretær i olje- og energidepartementet og var en av Motvinds talere på møtet jeg deltok på.
      (beklager om jeg tar av ved tastaturet her nå, men midt i denne suppa så blir slike som meg relativt engasjerte ;-))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg